واکنش طالبان به اعتراف شاهزاده هری به قتل ۲۵ نفر در افغانستان

طالبان قتل افرادشان به دست شاهزاده هری را جنایت جنگی عنوان کردند و در ارتباط با دفاع از حقوق بشر، به کشورهای غربی طعنه زدند

شاهزاده هری در کتابش نوشته است که بابت قتل ۲۵ نفر در افغانستان نه افتخار می‌کند و نه شرمنده است - LOIC VENANCE / AFP

پس از آنکه اعتراف شاهزاده هری به قتل ۲۵ نفر در جریان ماموریت نظامی‌اش در افغانستان، در رسانه‌های جهان خبرساز شد، برخی از مقام‌های طالبان، در واکنش به این موضوع، بیانیه‌هایی در توییتر منتشر کردند. بلال کریمی، معاون سخنگوی گروه طالبان، در رشته توییتی، اعتراف شاهزاده هری را «نشان جنایات کشورهای اشغالگر در افغانستان» عنوان کرد و گفت: «این جنایت تنها منحصر به شاهزاده هری نیست، بلکه هر کدام از کشورهای اشغالگر از این نوع داستان‌ها در افغانستان دارند.»

بلال کریمی در این توییت با کنایه از قتل افراد به دست شاهزاده بریتانیایی نوشت: «کشورهای غربی که خودشان را مدافعان حقوق بشر می‌شمارند، در میدان عمل، خودشان چنین اخلاقی دارند.» او تاکید کرد: «ملت آزاد افغانستان جنایات اشغالگران را فراموش نخواهند کرد.»

شاهزاده هری که اکنون از خانواده سلطنتی‌ جدا شده است، در کتاب خاطراتش که به‌تازگی منتشر شده و قرار است هفته آینده به طور رسمی به بازار بیاید، نوشته است که در جریان دومین ماموریتش در افغانستان، با استفاده از هلیکوپتر، ۲۵ نفر را که به گفته او «آدم‌های بد» بودند، به قتل رسانده است. او در این کتاب نوشته است که بابت قتل این افراد، «نه افتخار می‌کنم و نه شرمنده‌ام».

این اعتراف شاهزاده بریتانیایی، واکنش‌های گسترده جهانی را به همراه داشت. برخی منتقدان او را به صدمه زدن به امنیت خانواده‌اش متهم کردند و برخی دیگر، این عملکرد او در جنگ را مورد پرسش قرار دادند. اما در این میان، واکنش‌های طالبان به این موضوع برای کاربران فضای اجتماعی جالب‌تر بود. زیرا طالبان در حالی در دفاع از حقوق بشر و نقد کشتار افراد به دست نیروهای خارجی به‌ویژه شاهزاده هری، حرف می‌زنند که خودشان روزانه به نام مجرم اخلاقی یا دزد یا قاتل، مراسم شکنجه و اعدام رسمی در ملاءعام برگزار می‌کنند. البته، آن تعداد از کشتارهایی که در خفا به دست افراد طالبان صورت می‌گیرند و دلیلشان نیز فعالیت افراد در دولت پیشین یا انتقاد از گروه طالبان است، به جای خود بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده هری در هر دو دوره ماموریت نظامی‌اش در افغانستان در استان هلمند که مرکز جنگ دولت پیشین علیه طالبان بود، فعالیت کرده است. او در کتابش در مورد قتل ۲۵ نفر (اعضای طالبان) در جریان جنگ در افغانستان، نوشت: «این افراد در واقع آدم نبودند، بلکه مهره‌های شطرنجی بودند که باید کنار زده می‌شدند.»

انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان، که بدون هیچ منصب رسمی به‌عنوان عضو ارشد طالبان فعالیت می‌کند، در واکنش به این نوشته شاهزاده هری، در توییتر نوشت: «آقای هری، حقیقت این است که شما گفتید؛ مردم بی‌گناه ما برای سربازان، رهبران نظامی و سیاسی شما مهره‌های شطرنج بودند. با این حال، شما در آن «بازی» سفید و سیاه شکست خوردید.»

این عضو ارشد طالبان، در حالی که خانواده‌اش از بنیانگذاران حمله‌های انتحاری در افغانستان‌اند و برادرش، سراج‌الدین حقانی، در سخنرانی رسمی، به پرورش بیش از یک هزار جنگجوی انتحاری و مدیریت حمله‌های انتحاری اعتراف کرده است، از قتل افراد طالبان به دست شاهزاده هری انتقاد کرد و در هیئت یک انسان متنفر از جنگ و کشتار درآمد و نوشت: «آقای هری! آن‌هایی که شما کشتید مهره‌های شطرنج نبودند، آن‌ها انسان بودند. آن‌ها خانواده‌هایی داشتند که منتظر بازگشتشان بودند.»

انس حقانی در این نوشته‌اش، به نحوی خواستار عدالت از دادگاه کیفری بین‌المللی شد و با کنایه نوشت: «من انتظار ندارم که دیوان کیفری بین‌المللی شما را احضار کند یا فعالان حقوق بشر شما را محکوم کنند، زیرا آن‌ها برای شما کر و کورند. اما امیدوارم این جنایات در تاریخ بشریت به یادگار بماند.»

این در حالی است که گروه طالبان خود از نقض‌کنندگان حقوق بشر در افغانستان‌اند و فعالان حقوق بشر از مدت‌ها پیش به این سو، تلاش کرده‌اند که جنایات طالبان علیه نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان را ثبت و به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کنند. گروه طالبان ضمن صدها حمله انتحاری و انفجاری که در ۲۰ سال گذشته به مراکز غیرنظامی در افغانستان انجام داده و مسئولیت آن را نیز پذیرفته‌اند، طی یک سال گذشته، به‌طور وحشتناکی غیرنظامیان، اسیران جبهه مقاومت ملی و دیگر گروه‌های مخالفشان در افغانستان را نیز شکنجه کرده و به قتل رسانده‌اند. برخی از این جنایات، با مدارک تصویری و صوتی در فضای مجازی افغانستان موجودند.

بیشتر از جهان