شاهزاده هری در دوره دوم ماموریت خود در افغانستان ۲۵ نفر را کشته است

کتاب خاطرات شاهزاده هری سروصدای زیادی ایجاد کرده است

فروش کتاب خاطرات شاهزاده هری با نام (spare) هفته بعد به صورت رسمی آغاز میشود - OSCAR DEL POZO / AFP

شاهزاده هری، از خاندان سلطنتی بریتانیا، می‌گوید در زمان ماموریتش به‌عنوان یک سرباز در افغانستان، ۲۵ تن را با هلی‌کوپتر آپاچی‌اش به قتل رسانده است.

شاهزاده هری که حالا دیگر عنوان‌های سلطنتی‌اش را از دست داده است، در کتاب خاطراتش نوشته که در دور دوم ماموریتش در استان هلمند، ۲۵ تن را که افرادی بدی بودند و می‌خواستند افراد خوب را از بین ببرند، کشته است.

او می‌گوید از این قتل‌ها نه احساس افتخار می‌کند و نه شرمنده است، زیرا آن‌ها مردم نبودند، بلکه مهره‌های شطرنجی بودند که از روی تخته برداشته شدند.

فروش کتاب خاطرات شاهزاده هری با نام (spare) هفته آینده به‌صورت رسمی آغاز می‌شود، اما به‌دلیل فروش تصادفی این کتاب در اسپانیا، نسخه‌هایی از آن توزیع شده است. روزنامه تلگراف چاپ لندن که به نسخه‌ای از این کتاب دست یافته است، نوشت که شاهزاده هری دو بار در افغانستان ماموریت داشته و هر دو ماموریت هم در استان پرآشوب هلمند بوده است.

شاهزاده هری در کتابش گفته است در آن غوغا و سردرگمی نبرد، تلاش او این بود که غیرنظامیان را نکشد و خوشبختانه ارتش او را خوب آموزش داده بود.

او می‌گوید: «هدفم از روز اول این بود که هرگز به رختخواب نروم تا وقتی که هیچ شکی نداشته باشم که کار درستی انجام داده‌ام یا نه... آیا به طالبان و فقط طالبان شلیک کرده‌ام، بدون آنکه غیرنظامیان در مجاورت آسیب ببینند. می‌خواستم با تمام وجود به بریتانیا بازگردم، اما بیشتر از آن می‌خواستم با وجدان راحت به خانه بازگردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شاهزاده هری، دلیل اینکه او در کشتن این افراد احساس گناه نکرده، این است که او حوادث یازدهم سپتامبر را به چشم دیده و بعدها در سفر به آمریکا، با بازمانده‌های قربانیان این حوادث دیدار و گفت‌وگو کرده است. هری مسئولان حوادث یازدهم سپتامبر و هواداران آنان را دشمنان بشریت عنوان کرده است و نوشته که مبارزه با آن‌ها اقدامی انتقام‌جویانه برای یکی از بدترین جنایات تاریخ بشر بود.

شاهزاده هری در نخستین سفرش در ۲۰۰۷ به‌عنوان کنترل‌کننده هوایی در کمپ باستین در هلمند مستقر شد. او دو ماه در آنجا ماند، اما به‌دلیل انتشار خبر حضورش در هلمند افغانستان، دولت انگلیس مجبور شد تا او را به دلایل امنیتی سریعا جایگزین کند. او بار دیگر در سال ۲۰۱۲ در حالی که دوره آموزش خلبانی برای هلی‌کوپترهای آپاچی را سپری کرده بود، به کمپ باستین بازگشت و این بار ۲۰ هفته در آنجا ماند.

در ماموریت دوم بود که شاهزاده هری ۲۵ تن از شورشیان طالبان را به قتل رساند. او می‌گوید کشتن شورشیان بخشی از وظایف او بوده است و هر بار که برای کشتن آنان شلیک می‌کرده، در کنار آن زندگی یکی دیگر را نجات می‌داده است. رهبری طالبان زمانی که از حضور او در هلمند آگاه شدند، به فرماندهان خود دستور دادند که به هر قیمت ممکن، شاهزاده هری را از پا دربیاورند.

با این حال، شاهزاده هری زنده و سالم از ماموریتش بازگشت، اما حالا کارشناسان بر این باورند که افشای خاطرات، به‌ویژه قتل شورشیان می‌تواند برای او خطر جانی داشته باشد.

انتشار کتاب خاطرات شاهزاده هری‌، به‌ويژه بخش درگیری او با برادرش ویلیام و ماموریتش در افغانستان سروصدا زیادی به پا کرده است. نام شاهزاده هری پیش از این نیز با ازدواج با مگان مارکل، مدل و بازیگر آمریکایی، بر سر زبان‌ها افتاده بود. زمانی که هری و همسرش، مگان مارکل در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که از تمام وظایف پادشاهی استعفا می‌دهند و دیگر عضو خانواده سلطنتی نیستند، این سروصداها به اوج رسید. سپس شاهزاده هری و مگان مارکل با انجام مصاحبه با اپرا اینفری، مجری مشهور آمریکایی، به نژادپرستی و بی‌تفاوتی خانواده سلطنتی انتقاد کردند. با این حال، هزاران نفر در سراسر جهان منتظرند کتاب (SPARE) به‌صورت عمومی منتشر شود تا بدانند که شاهزاده هری دیگر چه افشاگری‌هایی کرده است.

بیشتر از جهان