سازمان‌ ملل: نقض حقوق زنان نظام‌مندتر و سازمان‌یافته‌تر شده است

به‌گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، وضعیت زنان در ایران و افغانستان، به‌وضوح نقض نظام‌مند و سازمان‌یافته حقوق زنان را نشان می‌دهد

ولکر ترک، کمیسر عالیِ حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کرد از میزان تلاش‌های صورت گرفته به‌منظور نقض نظام‌مند حقوق زنان در سراسر جهان «وحشت‌زده» است، هر چند در ادامه تاکید کرد مدافعان حقوق زنان در مبارزه با این تلاش‌ها به موفقیت خواهند رسید.

به‌گفته این مقام عالی سازمان ملل متحد، وضعیت زنان در کشورهای افغانستان و ایران یکی از موارد مهمی به‌حساب می‌آید که می‌تواند به روشنی نقض نظام‌مند حقوق این گروه اجتماعی را نشان دهد و به همین دلیل نیز در گفتگوی خود با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد قصد دارد به‌منظور گفتگوی مستقیم با مقام‌های کابل و تهران راهی کشورهای افغانستان و ایران شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ولکر ترک در مورد وضعیت زنان در افغانستان گفت: «افغانستان بدترین از بدترین‌ها است. سرکوب زنان، آن هم به شیوه‌ای که [در افغانستان] در حال وقوع است، همتا ندارد.»

ترک، که از اکتبر سال ۲۰۲۲ به این‌سو بالاترین مقام مربوط به امور حقوق بشر در سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، ضمن ابراز نگرانی در مورد «عقب‌نشینی‌های» جامعه بین‌المللی در مقابله با نقض حقوق زنان، هشدار داد که در حال حاضر مقابله با تحقق حقوق زنان با توسل به روش‌هایی صورت می‌گیرد که نسبت به گذشته «نظام‌مندتر» و «سازمان‌یافته‌تر» شده‌اند.

ترک در بخش دیگری از این گفتگو، که روز پنجشنبه (۵ ژانویه ۲۰۲۳) منتشر شد، به تصمیم اخیر دولت طالبان مبنی بر ممنوعیت اشتغال زنان افغانستان در سازمان‌های غیر دولتی اشاره کرد و گفت این اقدام حکام اسلام‌گرای افغانستان نشان می‌دهد تداوم یک «فکر انحرافی» می‌تواند به کدام نقطه بیانجامد. او در ادامه تاکید کرد رویکرد طالبان به زنان نمی‌تواند در آینده به یک «هنجار» تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، او در حال حاضر به‌دنبال موقعیت مناسب است تا راهی کابل شود و مقامات فعلی افغانستان را قانع کند که «توسعه کشورشان» باید تحقق حقوق زنان را نیز در بر بگیرد.

ولکر ترک در عین‌حال به خبرگزاری فرانسه گفت او پیش از آغاز جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در ایران، از مقام‌های نظام جمهوری اسلامی خواسته بود تا به تهران سفر کند اما آنها همچنان پاسخی به درخواست او نداده‌اند. او گفت اگر موفق به سفر به تهران شود از مقام‌های حکومت اسلامگرای ایران خواهد خواست تا به «عملکرد تبعیض‌آمیزشان علیه زنان و دختران» پایان دهند و مسئله «سرکوب‌های بی‌رحمانه» مردم معترض در ماه‌های اخیر را نیز با آنها مطرح خواهد کرد.

اما بخشی از گفتگوی ولکر ترک با خبرگزاری فرانسه به موضوع موج جدید اعدام‌های سیاسی در ایران اختصاص داشت و او در این مورد گفت: «به‌هیچ‌وجه نباید در چنین شرایطی [از مجازات اعدام علیه معترضان] استفاده شود.»

ولکر ترک همچنین به مسئله افزایش حمله‌های زن‌ستیزانه و جنسیت‌زده در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد و گفت این شبکه‌ها به «نرده‌های محافظ» نیاز دارند تا از تشدید زن‌ستیزی به‌وسیله رسانه‌های اجتماعی جلوگیری به‌عمل آید.

ترک، که پس از اینکه ایلان ماسک توییتر را خرید نامه‌ای به او نوشت و خواست تا مسئله حقوق بشر محور فعالیت‌های توییتر قرار گیرد، گفت تلاش‌هایی به‌منظور تماس با گروه حقوق بشر توییتر انجام داده اما به‌دلیل آنکه ماسک شماری از کارمندهای این گروه را اخراج کرده، موفقیتی در این زمینه به‌دست نیاورده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ایلان ماسک پس از خرید توییتر اقداماتی بحث‌برانگیز انجام داد که بازگرداندن حساب کاربری افرادی که پیش‌تر حساب‌های کاربری‌شان به‌دلیل اظهارات زن‌ستیزانه حذف شده بود، یکی از این اقدام‌های بحث‌برانگیز به‌حساب می‌آید.

از این‌رو ولکر ترک، مالک جدید توییتر را به استفاده از شیوه‌های «پدرسالارانه» متهم کرد چون به باور کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، او از این طریق تلاش می‌کند تا «قدرت خود را نشان دهد.»

بیشتر از جهان