غرامت‌جویی ستاره‌های فیلم ایتالیایی «رومئو و ژولیت» بابت صحنه‌های برهنه

«متهمان فریبکار بودند و مخفیانه از نوجوانان زیر سن قانونی برهنه یا نیمه‌برهنه فیلم گرفتند»

در سال ۱۹۶۸، اولیویا هاسی ۱۵ ساله و لئونارد وایتینگ ۱۶ ساله بودند- CHRIS DELMAS / AFP

به ادعای مدیر [تجاری] دو ستاره‌ نوجوان سابق سینما در شکایت ۵۰۰ هزار دلاری خود بابت صحنه‌های برهنه‌ای که می‌گویند به‌اجبار فرانکو زفیرلی، کارگردان مشهور، آن‌ها را بازی کرده‌اند، به‌دنبال غرامت‌اند نه «انتقام».

در سال ۱۹۶۸، اولیویا هاسی فقط ۱۵ سال داشت و لئونارد وایتینگ ۱۶ ساله بود که در فیلم رومئو و ژولیت، به کارگردانی این فیلمساز فقید ایتالیایی که پخش آن را پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) به عهده داشت، بازی کردند.

این زوج بریتانیایی در شکایتی مبنی بر اینکه ناآگاهانه قربانی سوءاستفاده جنسی، آزار جنسی و کلاهبرداری شده‌اند، ادعا می‌کنند که زفیرلی به آن‌ها گفت در صحنه‌های اتاق خواب زیرپوشی به رنگ بدن می‌پوشند.

اما صبح روز فیلمبرداری، به این بازیگران جوان گفته شد که فقط بدنشان گریم می‌شود و فیلم از زاویه‌ای فیلمبرداری می‌شود که برهنگی‌شان مشخص نشود.

این شکایت که پس از اکران فیلم در سال ۱۹۶۸ ثبت شده است، می‌گوید که «متهمان فریبکار بودند و از نوجوانان زیر سن قانونی برهنه یا نیمه‌برهنه و بدون اطلاع آن‌ها پنهانی فیلمبرداری کردند که نقض قوانین ایالتی و فدرال در‌مورد منع سوءاستفاده و بی‌حرمتی به کودکان است.»

ستاره‌های فیلم رومئو و ژولیت از پارامونت به‌دلیل کودک‌آزاری در صحنه‌ برهنه فیلم سال ۱۹۶۸ شکایت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شاکیان سال‌ها درد جسمی و روحی، همراه با رنج و فشار شدید عاطفی و روانی را تحمل کرده‌اند و خواهند کرد.»

در این شکایت آمده است: «شاکیان برای درمان به روان‌درمانگران و سایر متخصصان سلامت روی آوردند و به پرداخت هزینه‌های پزشکی بعلاوه هزینه‌های جانبی دیگری مجبور شده‌اند که هنوز هم ادامه دارد.»

تونی مارینوزی که مدیر تجاری این دو بازیگر است، به ایندیپندنت گفت که آن‌ها با این شکایتشان دنبال انتقام نیستند. آن‌ها دنبال نوعی غرامت‌اند.

او گفت: «هیچ‌کدامشان دنبال انتقام نیستند. واقعا دنبال غرامت‌اند و بعد دیگر تمام می‌شود، چون چیزی است که با آن می‌جنگید.»

او گفت هاسی اکنون ۷۱ ساله و وایتینگ ۷۲ ساله است، آن‌ها در سنی‌اند که در گذشته‌شان تامل می‌کنند و به آینه که نگاه می‌کنند احساس خوبی داشته باشند.

او گفت این شکایت چند سال بعد از آن مطرح شد که جنبش می تو (Me Too) موجب بررسی شیوه‌ای شد که بسیاری از صنایع – به‌ویژه صنعت سرگرمی – بازیگران یا سایر افراد را به روش‌هایی غالبا مجرمانه تحت فشار قرار دادند.

او با اشاره به اینکه پارامونت می‌توانست تصمیم بگیرد فیلم حاوی صحنه‌های باسن برهنه وایتینگ و سینه برهنه هاسی را پخش نکند، گفت: «این شکایت برای آن است که این موضوع را فراموش کنیم و آن‌ها [فیلمساز] را پاسخگو کنیم.»

سولومون گرسن، وکیل این بازیگران، گفت که هدف آن‌ها دریافت خسارت تنبیهی ۱۰۰ میلیون دلاری است، اما با توجه به درآمد فیلم از سال ۱۹۶۸ تاکنون، احتمالا مستحق دریافت غرامتی بیش از ۵۰۰ میلیون دلارند.

این فیلم که روایتگر داستان نمایشنامه‌ای نوشته ویلیام شکسپیر است، برنده دو جایزه اسکار شد.

نشریه ورایتی گفت این شکایت تا حدی متکی به قانونی در کالیفرنیا است که به‌طور موقت محدودیت‌های مربوط به ادعاهای قدیمی‌تر درباره سوءاستفاده جنسی از کودکان را تعلیق کرده است.

در این بیانیه آمده که شکایت‌های زیادی علیه «پیشاهنگی پسران آمریکا» و «کلیسای کاتولیک» به دادگاه‌ها ارائه ‌شده است.

پارامونت به سوال‌های ایندیپندنت پاسخی نداده است.

از آثار دیگر زفیرلی می‌توان به «رام کردن زن سرکش» و «عیسی ناصری» اشاره کرد، او در سال ۲۰۱۹ در ۹۶ سالگی درگذشت.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که بنیاد فرانکو زفیرلی، سازمانی غیرانتفاعی در ایتالیا که بر میراث این کارگردان متمرکز است، به این خبر واکنشی نشان نداده است. در این شکایت آمده است: «دوره این بحث‌ها باید تمام شده باشد. دانستن و استفاده مکرر از تصاویر جنسی کودکان زیر سن قانونی بدترین رفتار جامعه ماست که باید ریشه‌کن شود.»  

«به همین دلیل، شاکیان شایسته دریافت خسارات تنبیهی یا جریمه تادیبی‌اند که از آن اطلاع دارند و معتقدند بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است.»

 

© The Independent

بیشتر از فیلم