احضار سفیر فرانسه در تهران پس از کاریکاتورهای «شارلی ابدو» با موضوع خامنه‌ای

در کمتر از ۱۵ روز، بیش از ۳۰۰ کاریکاتور به دفتر نشریه «شارلی ابدو» رسید که ۳۵ کاریکاتور منتخب از «علی خامنه‌ای» در این شماره ویژه منتشر شد

شماره ویژه نشریه طنز «شارلی ابدو» با موضوع «علی خامنه‌ای» - تصویر برگرفته از: شارلی ابدو

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۱۴ دی (۴ ژانویه)، سفیر فرانسه در تهران را به دلیل انتشار شماره ویژه هفته‌نامه طنز «شارلی ابدو» که با موضوع «علی خامنه‌ای» منتشر شد، احضار کرد.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت، در جریان این احضار «اعتراض شدید» تهران را به دولت فرانسه ابلاغ کرد و خطاب به سفیر فرانسه گفت: «جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را به هیچ‌وجه نمی‌پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه نماید.»

بنا به این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به «سابقه سیاه نشریه فرانسوی در تعرض به ساحت مقدس پیامبر اسلام، قرآن کریم و دین مبین اسلام»، گفت: «جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌های ناشی از این اقدام نفرت‌انگیز، توهین‌آمیز، و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می‌داند.» وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفته است که تهران «در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه» و محکومیت نشریه شارلی ابدو است.

نشریه طنز «شارلی ابدو» ۱۹ آذر یک مسابقه بین‌المللی کاریکاتور علی خامنه‌ای برگزار کرد و از همه کاریکاتوریست‌های حرفه‌ای جهان خواست که خنده‌دارترین کاریکاتورهای خود را با موضوع «علی خامنه‌ای»، به این نشریه بفرستند تا در یک شماره ویژه منتشر شود.

به گزارش «فرانس انتر»، در کمتر از ۱۵ روز، بیش از ۳۰۰ کاریکاتور به دفتر نشریه «شارلی ابدو» رسید که بخش بزرگی از آن‌ها را کاریکاتوریست‌های ایرانی پناهنده در کشورهای مختلف، از جمله فرانسه، سوئد و ترکیه ارسال کرده بودند.

نشریه «شارلی ابدو» روز چهارشنبه، ۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۴ دی)، شماره ویژه خود را با کاریکاتوری بر صفحه اصلی با تیتر «ملاها برگردید به آنجایی که از آن آمده‌اید»، همراه با ۱۶ صفحه کاریکاتور و مقاله درباره اعتراضات ایران و نقش علی خامنه‌ای، منتشر کرد. در صفحات داخلی این شماره ویژه، ۳۵ کاریکاتور منتخب از علی خامنه‌ای منتشر شده است. در این کاریکاتورها نقش زنان برجسته است. برای نمونه، در یک کاریکاتور زنی با کفش پاشنه‌بلند در حال له کردن علی خامنه‌ای است.  ارجاعات زیادی نیز به طناب دار در این کاریکاتورها دیده می‌شود که واکنشی است به اعدام‌های اخیر در ایران و زندانیان سیاسی که زیر حکم اعدام‌اند. همچنین، در یکی از کاریکاتورها شعار «زن، زندگی، آزادی»، مشتی شده است که به صورت علی خامنه‌ای می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوران ریس، سردبیر شارلی ابدو، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با «فرانس انتر»، درباره این شماره ویژه گفت: «این کاریکاتورها همچنین راهی برای بسط کاری است که کاریکاتوریست‌های کشته‌شده شارلی (اشاره به کشتار ۷ ژانویه ۲۰۱۵ در دفتر شارلی ابدو) انجام می‌دادند؛ شیوه‌ای که آن‌ها کاریکاتور می‌کشیدند و تاریک‌اندیشی مذهبی را ترسیم می‌کردند.»

در پی انتشار این ویژه‌نامه «شارلی ابدو» که «علی خامنه‌ای» را به تمسخر گرفته است، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی تهدید کرد که «اقدام توهین‌آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی، بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود.»

هشت سال پس از حمله تروریستی اسلامگرایان به دفتر «شارلی ابدو» در پاریس که به کشته شدن ۱۲ نفر انجامید، این هفته‌نامه با انتشار شماره ویژه‌ای درباره علی خامنه‌ای، بر رویه خود در به تمسخر کشیدن همه اقتدارهای مذهبی و غیرمذهبی تاکید کرد. با این حال، رویه «شارلی ابدو» که بر«طنز سیاه» استوار است، باعث تفسیرهای بسیار متناقضی از کاریکاتورهای این نشریه شده است.