سفارت آمریکا در هاوانا خدمات کنسولی و ویزا برای کوبایی‌ها را از سرگرفت

پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده حداقل ۲۰ هزار ویزا در سال برای کوبایی‌ها صادر کند

از سرگیری مجدد خدمات ویزا، در بحبوحه بزرگ‌ترین فرار مهاجران از کوبا در دهه‌های اخیر صورت می‌گیرد- YAMIL LAGE / AFP

سفارت ایالات متحده آمریکا در کوبا اعلام کرد که خدمات ویزا و کنسولی را از روز چهارشنبه، ۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۴ دی)، از سر می‌گیرد. آمریکا از سال ۲۰۱۷ به دلیل بروز مشکلات سلامتی مرموز در میان کارکنان دیپلماتیک، حضور کارمندانش را در هاوانا کاهش داده بود.

سفارت ایالات متحده در کوبا در هفته جاری تایید کرد که رسیدگی به ویزای مهاجرت را در هاوانا آغاز خواهد کرد. این سفارت اعلام کرده است که اولویت صدور ویزا با خانواده‌هایی است که برخی از اعضای آن‌ها در آمریکا زندگی می‌کنند، و نیز کسانی که در «قرعه‌کشی» برنده دریافت ویزای ایالات متحده (گرین کارت) شده‌اند.

از سرگیری مجدد خدمات ویزا، در بحبوحه بزرگ‌ترین فرار مهاجران از کوبا در دهه‌های اخیر صورت می‌گیرد که دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، را تحت فشار قرار داده است تا راه‌های قانونی بیشتری به روی کوبایی‌ها باز کند و با وجود روابط پرتنش تاریخی بین دو کشور، گفت‌وگو با دولت کوبا را آغاز کند.

پیش‌بینی می‌شود که ایالات متحده دست‌کم ۲۰ هزار ویزا در سال برای کوبایی‌ها صادر کند؛ هرچند، این میزان ویزا در برابر موج مهاجرت که با بحران‌های اقتصادی و سیاسی در کوبا تشدید شده است، بسیار اندک به شمار می‌رود.

مقام‌های ایالات متحده در اواخر دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کردند که در نوامبر این سال، بیش از ۳۴ هزار بار کوبایی‌ها را در امتداد مرز آمریکا و مکزیک توقیف کرده‌اند که ۲۱ درصد بیش از اکتبر بوده است. تعداد مهاجران غیرقانونی که می‌کوشند خود را به ایالات متحده برسانند، ماه به ماه در حال افزایش است. داده‌های گمرگ و حفاظت مرزی ایالات متحده نشان می‌دهد که در حال حاضر پس از مکزیکی‌ها، کوبا دومین کشوری است که شهروندانش تلاش دارند از مرز مکزیک وارد ایالات متحده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل مهاجرت فزاینده کوبایی‌ها، مجموعه پیچیده‌ای از عوامل، از جمله بحران‌های اقتصادی، سیاسی، چالش‌های مرتبط با انرژی، و نیز نارضایتی عمیق در میان آنان است.

اکثریت قریب‌به‌اتفاق مهاجران کوبایی یا از طریق هوایی و از نیکاراگوئه، یا از طریق زمینی و مرز مکزیک به ایالات متحده می‌روند، اما هزاران نفر نیز سفری خطرناک از راه دریا را در پیش می‌گیرند. آن‌ها مسافت دریایی ۱۴۴ کیلومتری به سواحل فلوریدا را اغلب با قایق‌های نامناسب و غیراستاندارد طی می‌کنند.

تمدید صدور ویزا در سفارت ایالات متحده در کوبا، پس از یک رشته گفت‌وگوها درباره مسئله مهاجرت و بازدید مقام‌های آمریکایی از هاوانا در ماه‌های اخیر صورت می‌گیرد و احتمالا نشانه‌ آب‌شدن یخ‌های رابطه بین دو دولت است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، برخی از محدودیت‌ها، از جمله حواله‌های ارسالی و سفر خانوادگی از میامی به کوبا، را کاهش داده است، اما بسیاری در کوبا که امیدوار بودند ریاست‌ جمهوری بایدن مناسبات آمریکا را با کوبا به دوران باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری سابق ایالات متحده، بازگرداند، می‌گویند که او کوتاهی کرده است. محدویت‌های سفر توریستی به کوبا و واردات و صادرات بسیاری از کالاها، همچنان پابرجا است.

بیشتر از جهان