اعلام همبستگی ایران و کوبا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

آمریکا: روابط ایران و کوبا نشان‌دهنده عدم مشروعیتشان است

دیدار وزاری امور خارجه ایران و کوبا - ظریف در تور سه کشور آمریکای لاتین به سر می‌برد - YAMIL LAGE / AFP

وزیر امور خارجه ایران در ادامه تور آمریکای لاتین خود وارد هاوانا، پایتخت کوبا شد و در مقابل تحریم‌های آمریکا با این کشور نیز اعلام همبستگی کرد. 

همزمان با برگزاری انتخابات در آمریکا، وزیر امور خارجه ایران به سه کشور آمریکای لاتین سفر کرده تا در مقابل فشارهای آمریکا با این کشورها اعلام همبستگی کند.

روزنامه کوبایی گرانما (Granma) روز جمعه نوشت که برونو رودریگز، وزیر امور خارجه این کشور با همتای ایرانی خود دیدار کرد تا ضمن ابراز همبستگی متقابل در مقابل تحریم‌های شدیدی که دولت کنونی آمریکا بر دو کشور اعمال کرده، تاکید کند که در برابر خواسته‌های آمریکا به زانو درنمی‌آیند.

این روزنامه کوبایی نوشت که تصمیم ایالات متحده «قوانین همزیستی بین کشورها را نقض می‌کند و می‌تواند عواقب جدی برای ثبات و امنیت در خاورمیانه داشته باشد.»

خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش دادند که ظریف در جریان سفرش به کوبا از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی در هاوانا بازدید کرده و در جریان روند تولید واکسن کووید-۱۹ قرار گرفته‌است.

دولت آمریکا از سال ۱۹۶۲ تا کنون بیش از ۱۳۰ تدابیر تحریمی علیه کوبا اعمال کرده است.

ظریف دو روز قبل از سفر به کوبا به ونزوئلا سفر کرده بود. او پس از کوبا به بولیوی سفر می‌کند تا در مراسم تحلیف رئیس جمهور بولیوی شرکت کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به تحولات بولیوی و روابط دوجانبه تهران و لاپاز گفته بود: «سفر وزیر امور خارجه نشان دهنده آمادگی دو کشور برای بازگرداندن روابط به سطح عالی است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایران در جریان بازدید از کاراکاس هم قول داده که در زمینه مبارزه با تحریم‌های آمریکا با ونزوئلا همکاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف روز پنجشنبه در نشست مشترکی با خورخه آرئاسا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در کاراکارس گفت که دوره برتری غرب به پایان رسیده است.

مسئول امور نیمکره غربی وزارت خارجه آمریکا نسبت به تور آمریکای لاتین ظریف واکننش نشان داد. مایکل کوزاک در توئیتی نوشت: «دوستانتان معرف شما هستند. ظریف ایران و رژیم کاسترو چیزهای مشترک بسیاری دارند: نقض گسترده حقوق بشر، اقتدارگرایی، سرقت ثروت ونزوئلا و گسترش نفوذ شیطانی خود در سراسر جهان. روابط آنها نشان دهنده عدم مشروعیتشان است.»

به نوشته خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، ایران مقصد صادرات محصولاتی چون گوشت، برنج، گندم و دانه‌های روغنی وسبزیجات از کشورهای بزرگ آمریکای لاتین است. در برابر، ایران آجیل، فرش، دارو و تجهیزات کشاورزی به کشورهای بولیوی و ونزوئلا صادر می‌کند.

سفر ظریف به آمریکای لاتین از روز ۱۳ آبان آغاز شده است.

بیشتر از