وداع برزیلی‌ها با پله؛ فوتبالیست افسانه‌ای کجا دفن می‌شود؟

پیکر پله، اسطوره فوتبال برزیل و جهان، در طبقه نهم یکی از بلندترین گورستان‌های طبقاتی جهان آرام می‌گیرد

به گزارش اندی لاینز، گزارشگر دیلی میرور (Daily Mirror)، سه‌شنبه ۳ ژانویه ۲۰۲۳، پله، اسطوره فوتبال برزیل و جهان که هفته گذشته در سن ۸۲ سالگی و در اثر سرطان روده بزرگ درگذشت، در طبقه نهم گورستان نکروپل اکومینیکا، یکی از مرتفع‌ترین گورستان‌های جهان، واقع در شهر سانتوس برزیل دفن می‌شود. 

پله طبقه نهم این گورستان را به احترام پدرش که پیراهن شماره ۹ را می‌پوشید، انتخاب کرده بود. پدر پله، دونینیو، یک مهاجم مرکزی بود که عاشق پیراهن شماره ۹ بود.

علاوه بر این، این بنای یادبود تنها ۸۰۰ متر با استادیوم فوتبال سانتوس جایی‌ که او در سال ۱۹۵۶ دوران حرفه‌ای ورزش خود را آغاز کرد، فاصله دارد و از طبقه نهم آن ورزشگاه قابل دیدن است.

تشییع جنازه پله روز گذشته دوشنبه ۲ ژانویه (۱۲ دی‌ماه) آغاز شده است و طبق قرار قبلی، ۲۴ ساعت طول خواهد کشید. ساعاتی قبل در روز سه‌شنبه، لويیز ایناسیو لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری برزیل، روز سه‌شنبه در جمع ده‌ها هزار نفری حضور یافت که در تشییع پیکر پله شرکت داشتند. روز گذشته، پیکر او برای خداحافظی دوستان و هواداران، در ورزشگاه سانتوس قرار گرفت و جمعیت زیادی برای وداع با پادشاه فوتبال برزیل صف بستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پله در سپتامبر ۲۰۲۱، کمی قبل از تولد ۸۱ سالگی‌اش، تحت عمل جراحی برای برداشتن تومور روده بزرگ قرار گرفت و پس از آن، شیمی‌درمانی او آغاز شد. شیمی‌درمانی در مراحل اولیه روند مثبتی داشت و درمان او در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کرد تا اینکه دوباره در بیمارستان بستری شد و پزشکان متوجه تغییرات روند سلامتی او شدند.

در تاریخ سه دسامبر، وب‌سایت برزیلی یوا‌ُاِل (UOL) اعلام کرد که پله به‌دلیل مشکلات قلبی، به بخش مراقبت‌های تسکینی بیمارستان اسرائیلیتا آلبرت انیشتین در سائوپائولو منتقل شد. طبق این گزارش، او دیگر به شیمی درمانی پاسخ نمی‌داد.

روزهای اول بستری، حال عمومی پله خوب بود، چنانچه مرتب در اینستاگرام خود، از وضعیت سلامتی‌اش خبر می‌داد و به هوادارانش این اطمینان را می‌داد که قوی و امیدوار است و برای تیم ملی برزیل آرزوی موفقیت در جام جهانی را داشت.

اما کم‌کم اوضاع بدتر شد و سرانجام در ۲۹ دسامبر چشم از جهان فروبست.

ادسون آرانتس د ناسیمنتو، معروف به پله، مهاجم سابق برزیل اولین بار در ۱۵ سالگی با تیم فوتبال سانتوس فوتبال حرفه‌ای خود را آغاز کرد و تقریبا تا پایان دوره فوتبال خود در این تیم ماند. او پس از آنکه در ۱۶ سالگی بهترین بازیکن لیگ برزیل شد، در حالی‌که تنها ۱۰ ماه از شروع فوتبال حرفه‌ایش می‌گذشت به تیم ملی برزیل پیوست.

او تنها فوتبالیستی است که قهرمانی سه دوره جام جهانی را در سالٰ‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ در کارنامه خود دارد. بهترین بازیکن جوان فیفا در سال ۱۹۵۸، توپ نقره جام جهانی ۱۹۵۸، توپ طلای جام جهانی ۱۹۷۰ و بهترین بازیکن قرن فیفا در سال ۲۰۰۰، تنها تعدادی از افتخارهای پرشمار او در طول زندگی حرفه‌ایش‌اند.

بیشتر از زندگی