هرانا: یک شهروند کرد و یک شهروند بلوچ ایران در کرج اعدام شدند 

اتهام دو زندانی اعدام‌شده در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر اعلام شده است

خبرگزاری هرانا از اجرای حکم اعدام دو زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج در بامداد دوشنبه، ۱۲ دی (دوم ژانویه ۲۰۲۳)، خبر داد و گفت اتهام هر دوی آنان مرتبط با مواد مخدر اعلام شده است. 

به نوشته این خبرگزاری، چهار زندانی دیگر نیز برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

هرانا هویت دو زندانی اعدام‌شده را احمد بچاقچی و عزیزبگ حسینی اعلام کرد و نوشت بچاقچی شهروند بلوچ، و حسینی از اهالی کردستان بود. 

از دو روز قبل از اجرای حکم اعدام، هر دو زندانی مذکور و دو زندانی دیگر به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. احکام این دو زندانی دیگر هنوز اجرا نشده است و آنان کماکان در انفرادی زندان مرکزی کرج به سر می‌برند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های مدافع حقوق بشر، در بازه زمانی یک ساله از اکتبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۲، ۲۸۵ نفر در نقاط مختلف ایران «با روش دار زدن» اعدام شدند که در مقایسه با زمان مشابه سال پیش از آن، افزایش ۹۸ درصدی داشت. 

پیش‌تر، گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر نقض شدید حقوق ایرانیان در حکومت جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲ تاکید کرده بود. این نهاد در گزارشی گفت که از اول ژانویه تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲، دست‌کم ۵۶۵ نفر در ایران اعدام شدند. 

به گزارش هرانا، ارگان خبری این نهاد حقوق بشری، در این مدت ۵۷۱ نفر نیز با شلیک نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شدند که ۲۲ نفرشان کولبر، ۹ نفر سوخت‌بر، و ۵۴۰ نفر نیز شهروندان عادی بودند. 

به‌گزارش هرانا  پنج نفر از اعدام‌شدگان در سال گذشته میلادی در ایران، هنگام ارتکاب جرم، کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند. 

همچنین، در یک سال گذشته ۹۲ نفر به اعدام محکوم شدند. 

هفته گذشته نیز کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران، با انتشار دادنامه «رد اعتراض به قرار تامین کیفری»، از صدور حکم «محاربه» و «افساد فی‌الارض» برای معترضان خیزش سراسری جاری در ایران علیه نظام حاکم، ابراز نگرانی کرده بود. تاکنون دو نفر از بازدشت‌شدگان در جریان تظاهرات‌های سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند و در مجموع ۷۰ نفر با دریافت حکم «محاربه» و «افساد فی‌‌الارض» در معرض خطر صدور حکم اعدام قرار دارند. 

از سوی دیگر بالاترین تعداد اجرای احکام اعدام در ایران به استان سیستان‌وبلوچستان تعلق دارد. به‌عنوان مثال سازمان عفو بین‌الملل در یکی از آخرین گزارش‌های خود نوشت قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، تنها در سال ۲۰۲۲، دستکم ۶۵ زندانی را در زندان‌های استان سیستان‌وبلوچستان اعدام کرده است.