رئیس صندوق بین‌المللی پول: سال ۲۰۲۳ سخت‌تر از گذشته است

پیش‌بینی می‌شود یک‌سوم اقتصادهای جهان در این سال دچار رکود شوند

کریستالینا جورجیوا تاکید کرد که اتحادیه اروپا از جنگ در اوکراین آسیب اقتصادی دیده است_ AFP

کریستالینا جورجیوا، رئيس صندوق بین‌المللی پول، هشدار داد که سال ۲۰۲۳ برای اقتصاد جهان سخت‌تر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود زیرا ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین شاهد کاهش رشد اقتصادی‌اند.

به گزارش الجزیره، این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر پیش‌بینی رشد جهانی را به ۲.۷ درصد کاهش داد. این رقم پیش‌تر ۲.۹ درصد تعیین شده بود که با توجه به وقوع اتفاق‌هایی مانند جنگ در اوکراین و افزایش شدید نرخ بهره کاهش یافت.

 مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در یک مصاحبه تلویزیونی، با پیش‌بینی اینکه یک‌سوم اقتصادهای جهان در رکود قرار می‌گیرند، درباره چین گفت: «دومین اقتصاد بزرگ جهان احتمالا برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته با کاهش رشد اقتصادی مواجه می‌شود. این اتفاق به آن دلیل است که در پی لغو سیاست فوق‌العاده سختگیرانه کووید صفر، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور افزایش یافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین افزود: «در اتفاقی نادر، باید بگویم که اگرچه ممکن است رشد اقتصادی چین کمی بهبود یابد، در مورد مسیر بلندمدت آن نگرانی‌هایی وجود دارد. من هفته گذشته در چین بودم و باید بگویم اگرچه هنوز میزان ابتلا به کووید به وضعیت وحشتناکی نرسیده است، اما زمانی که مردم این کشور برای تعطیلات سال نو به سفر بروند، اوضاع متفاوت خواهد بود.»

کریستالینا جورجیوا تاکید کرد: «قبل از کووید، چین ۳۴، ۳۵ و حتی ۴۰ درصد از رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده بود اما دیگر چنین نیست و این موضوع برای اقتصادهای آسیایی بسیار استرس‌زا است. وقتی با رهبران آسیایی صحبت می‌کنم، همه آن‌ها با این سوال شروع می‌کنند که قرار است درباره چین چه اتفاقی بیفتد؟ آیا چین به سطح بالاتری از رشد باز خواهد گشت؟»

او در عین حال، به تداوم حمله روسیه به اوکراین اشاره کرد و افزود: «اتحادیه اروپا از جنگ در اوکراین آسیب دیده است؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود نیمی از کشورهای عضو این اتحادیه در سال ۲۰۲۳ شاهد رکود اقتصادی باشند.»

رئیس صندوق بین‌المللی پول در ادامه سخنانش، به اقتصاد ایالات متحده پرداخت و خاطرنشان کرد که به دلیل انعطاف‌پذیری، بیشتر از سایر کشورها می‌تواند از بحران اقتصادی در سال ۲۰۲۳ اجتناب کند.

این مقام اقتصادی توضیح داد: «آمریکا انعطاف‌پذیرترین سیاست‌های اقتصادی را دارد و این موضوع می‌تواند برای آن‌ها نجات‌بخش باشد. همان‌طور که می‌بینیم بازار کار این کشور بسیار قوی مانده است. با این حال باید در نظر داشته باشیم که ممکن است مسئولان اقتصادی این کشور مجبور شوند برای کاهش تورم، نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری پایین‌تر نگه دارند.»

بیشتر از اقتصاد