معاون نخست‌وزیر طالبان: جهان به «آداب و رسوم» ما احترام بگذارد

یوناما: در نتیجه ممنوعیت اشتغال و تحصیل زنان در افغانستان میلیون‌ها نفر زیان می‌بینند

مولوی حنفی ادعا کرد که امارت طالبان به ایجاد شرایط بهتر برای فعالیت سازمان‌‌های بین‌المللی در افغانستان متعهد است- عکس:خبرگزاری باختر

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز یکشنبه ۱۱ دی، در ملاقات با مارکوس پوتزل، معاون هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد و شماری از مسئولان سازمان‌های بین‌المللی مقیم کابل، در پاسخ به درخواست آنان مبنی بر لغو فرمان‌های محدودکننده علیه زنان از جمله ممنوعیت اشتغال در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی، گفت که جهان باید به آداب و رسوم مردم افغانستان احترام بگذارد.

یوناما روز یکشنبه در توییتی، نوشت که مارکوس پوتزل در ملاقات با معاون نخست‌وزیر طالبان، خواستار لغو فرمان‌ منع اشتغال زنان در سازمان‎‌های غیر دولتی شد. در این توییت آمده است: «ممنوعیت اشتغال زنان که با سازمان‌های امدادرسان کار می‌کنند و بازداشتن زنان از رفتن به مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان باعث می‌شود میلیون‌ها تن زیان ببینند و کمک‌های حیاتی به دست زنان، مردان و کودکان نرسد.»

در توییت یوناما، صحبت‌های شرکت‌کنندگان در این ملاقات هم ذکر شده اما دفتر نخست‌وزیری طالبان جزئیات بیشتری منتشر کرده است. در اطلاعیه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده که در این ملاقات، مسئول سه سازمان امدادرسان بین‌المللی از جمله رئیس دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان هم حضور داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه طالبان، به درخواست دیپلمات سازمان ملل برای لغو محدودیت‌ها علیه زنان اشاره‌ای نشده و مارکوس پوتزل از عبدالسلان حنفی خواسته است «پیام سازمان ملل متحد را به رهبری امارت طالبان برساند».

این اطلاعیه می‌افزاید که معاون یوناما گفته که سازمان ملل متحد در سال میلادی ۲۰۲۳ برای ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به بیش از ۲۸ میلیون فرد نیازمند در افغانستان، ۴.۵ میلیارد دلار از دولت‌ها و سازمان‌های جهان کمک درخواست کرده است.

معاون نخست‌وزیر طالبان در پاسخ به درخواست پوتزل و هیئت همراهش در زمینه لغو فرمان‌های محدودکننده علیه زنان، گفت: «مسائل پیش‌آمده باید از راه تفاهم حل شوند.» مولوی حنفی ادعا کرد که امارت طالبان به ایجاد شرایط بهتر برای فعالیت سازمان‌‌های بین‌المللی در افغانستان متعهد است.

وزارت اقتصاد طالبان سوم دی‌ماه با صدور فرمانی، اشتغال زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی را ممنوع کرد. در متن این فرمان آمده بود که رعایت نشدن حجاب زنان کارمند باعث شده است تا رهبران طالبان به تمامی سازمان‌های غیردولتی دستور دهند کارمندان زن را اخراج کنند.

این فرمان چهار روز پس از صدور فرمانی وزارت تحصیلات عالی طالبان صادر شد که تحصیل زنان را در دانشگاه‌ها ممنوع اعلام کرد. انتشار این دستورها واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و بیرون از افغانستان در پی داشت، اما برخی از رهبران طالبان در پاسخ به واکنش‌ها، هدف از وضع این محدودیت‌ها را اجرای شریعت و اسلامی‌سازی جامعه عنوان کردند.