ارقام کلیدی بودجه ۱۴۰۲: پیش‌بینی ۸۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

بر اساس حدس و گمان‌ها در لایحه بودجه سال آینده، دولت فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۸۹ دلار را پیش‌بینی کرده است

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور روز دوشنبه هفته گذشته، ۵ دی ۱۴۰۱ (۲۶ دسامبر ۲۰۲۲)، به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما مجلس هنوز وصول رسمی لایحه بودجه را اعلام نکرده است. با این حال، خبرگزاری تسنیم در گزارشی اختصاصی، برخی از ارقام مهم بودجه سال آینده کشور را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رقم کل بودجه در لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده است، پنج هزار هزار میلیارد تومان است که دو هزار هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت، و سه هزار هزار میلیارد تومان آن بودجه شرکت‌ها است.

نکته قابل‌توجه بودجه سال آینده کشور، در نظرگرفتن ۸۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی است. این در حالی است که به گزارش تجارت‌نیوز در اوایل آبان، رئیس سازمان امور مالیاتی، از پیش‌بینی درآمد ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه ۱۴۰۲ سخن گفته بود.

دولت جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته حساب ویژه‌ای روی درآمدهای مالیاتی باز کرده است.  تجارت‌نیوز گزارش داد که دولت موفق شده است در شش ماه اول سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۳۰ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان، یعنی ۵۱ درصد درآمد مالیاتی از کل تکلیف بودجه‌اش را تحقق دهد که «رکوردی بی‌نظیر در تاریخ بودجه‌ریزی کشور و عملکرد سازمان امور مالیاتی» به حساب می‌آید.

نرخ برابری  ارز ملی با دلار نیز در بودجه سال آینده نخست ۲۶ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که به نوشته تسنیم، «مورد موافقت قرار نگرفته است» و به نظر می‌رسد که امسال نیز همان نرخ ۲۳ هزار تومان سال گذشته لحاظ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تسنیم، سال آینده حداقل حقوق ماهیانه کارمندان، هفت میلیون تومان در نظر گرفته شده است . این رقم در بودجه سال ۱۴۰۱،  پنج میلیون تومان بود. همچنین، افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در بودجه سال آینده مطرح شده است. سقف معافیت مالیاتی حقوق نیز برای سال آینده، هفت میلیون تومان خواهد بود.

تسنیم همچنین نوشته است که بودجه عمرانی سال آینده در لایحه دولت، ۳۰ درصد (در قیاس با بودجه ۱۴۰۱) افزایش یافته و به ۳۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

ظرفیت ارزی واردات خودرو نیز در بودجه ۱۴۰۲ به دو برابر افزایش یافته است. همچنین، با کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از چهار درصد به یک درصد، تلاش شده است که در بودجه ۱۴۰۲، قیمت نهاده‌های دامی افزایش زیادی پیدا نکند. نرخ مالیات تولید نیز در بودجه سال ۱۴۰۲ مجددا دو درصد تعدیل شده است.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، حدس و گمان اولیه این است که در لایحه بودجه سال آینده، دولت فروش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت را به قیمت هر بشکه ۸۹ دلار، پیش‌بینی کرده است. قیمت حامل‌های انرژی، از جمله بنزین، در بودجه سال آینده نامشخص است.

روزنامه اعتماد درباره ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نوشته است که تغییر چشمگیری در بودجه رخ نداده و بخشی قابل‌توجهی از رشد درآمدها و هزینه‌ها، مربوط به تورم سال جاری است.  

روزنامه فرهیختگان در گزارشی، از اختلاف بین دولت و مجلس بر سر بودجه سال آینده، و نیز لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داده است. بنا به این گزارش، دولت می‌خواهد نخست بودجه ۱۴۰۲ در مجلس تصویب شود و پس از آن، لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شود، اما نظر مجلس متفاوت است و هیات‌رئیسه‌ مجلس می‌گوید تا زمانی که برنامه هفتم توسعه تصویب نشود، مجلس بررسی لایجه بودجه سال آینده را آغاز نخواهد کرد.