ارائه اولین لایحه بودجه رئیسی؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش سن بازنشستگی

در بودجه پیشنهادی دولت سیزدهم به افزایش نیافتن مبلغ یارانه و حذف یارانه اقشار پردرآمد اشاره شده است

دولت سیزدهم اولین لایحه بودجه خود را با سقف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان ارائه کرد که نسبت به سال جاری حدود۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

ابراهیم رئیسی، امروز یکشنبه، ۲۱ آذر، با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال آینده را ارائه کرد. در بخش‌هایی از ماده‌ واحده لایحه بودجه که ۲۰ تبصره دارد، آمده است: بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ‌بر ۳۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال به این شرح است: 

الف- منابع بودجه عمومی دولت ازلحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ‌بر ۱۵میلیون و ۵۲ هزار و۳۹۶ میلیارد و ۱۱۳میلیون ریال شامل «منابع عمومی» بالغ‌بر ۱۳ میلیون و۷۲۰ هزار میلیارد ریال و همچنین «درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی» بالغ‌بر یک‌میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون ریال است.

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ازلحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ‌بر ۲۲ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۹ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ‌بر ۲۲ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۹ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال است.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین جزئیات مهم لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ ازجمله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش سن بازنشستگی و تعیین حداقل حقوق اشاره‌ شده است. 

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه

در لایحه بودجه سال آینده پرداخت با ارز ترجیحی پیش‌بینی ‌نشده است و نشان از اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد. بااین‌حال در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف، مبالغی را برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته، به‌طوری‌که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی‌ شده است و در بخش دیگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوط پیش‌بینی‌ شده است. در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کنند. 

معافیت مالیاتی حقوق تا ۵ میلیون تومان 

در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی ۶۰ میلیون تومان در سال پیش‌بینی‌ شده و حقوق کارکنان در هرماه تا پنج میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است. مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی شامل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به‌استثنای عیدی پایان سال خواهد شد. نحوه پرداخت مالیات به‌این‌ترتیب است که نسبت به مازاد ۶۰ میلیون تومان در سال تا ۱۲۰ میلیون تومان ۱۰ درصد، نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲۴۰ میلیون تومان تا ۲۰ درصد مشمول مالیات خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حداقل حقوق: ۴.۵ میلیون تومان 

بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده، افزایش حقوق بین ۵ تا  ۲۹ درصد متغیر بوده و متوسط افزایش حقوق کارکنان ۱۰ درصد تعیین‌ شده است. حداقل حقوق کارکنان برای سال بعد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. برای امسال حداقل حقوق پرداختی به کارکنان سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش‌بینی‌شده بود.

افزایش سن بازنشستگی

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.
محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تامین اجتماعی بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

افزایش ندادن مبلغ یارانه‌ها 

برای سال آینده درمجموع بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش‌بینی‌ شده است که تغییری نسبت به گذشته ندارد و نشان‌دهنده ثابت ماندن مبلغ یارانه است. همچنین طبق بند «ب» تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهک‌بندی درآمدی خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل‌اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.

حذف بند مربوط به وام ازدواج 

پیش‌ازاین هرساله در بودجه‌بندی، به وام ازدواج، مبلغ آن و تکلیف بانک‌ها به پرداخت مبلغ مربوط اشاره می‌شد، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مربوط به میزان وام ازدواج جوانان و تکلیف شبکه بانکی به پرداخت آن برداشته شده است‌. طبق قانون بودجه در سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها معادل ۷۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین‌ شده است. همچنین، به‌منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف شده است که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

معافیت مالیاتی مشاغل با درآمد سالانه زیر ۱۰۰ میلیون

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به‌منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. 

مالیات خودرو و خانه‌های گران‌قیمت 

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، تعیین‌شده است که دولت از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مالیات بر دارایی می‌گیرد. همچنین مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) ‌مشمول مالیات شدند.

اختصاص بودجه برای رفع تنش‌های آبی 

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای رفع تنش‌های آبی در نظر گرفته است. به‌این‌ترتیب اعتبارات منابع آب از ۹.۳ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان در جهت رفع تنش‌های آبی و تقویت آب‌رسانی پایدار به مناطق ضروری شهری و روستایی افزایش یافته است.