حکومت کوتاه نمی‌آید؛ آغاز دوباره طرح مقابله با کشف حجاب در خودروها

نظام تلاش می‌کند برنامه‌های سرکوبگرانه خود برای مبارزه با پوشش آزاد زنان را تقویت کند

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز یکشنبه ۱۱ دی‌‌ماه از اجرای مرحله جدید طرح «ناظر یک» و ارسال پیامک به مالکان خودروهایی که زنان بدون حجاب در آن حضور داشته باشند، خبر داد.

در روزهای اخیر، کاربران زیادی در رسانه‌های اجتماعی از دریافت پیامک جریمه یا احضار به اداره پلیس به بهانه رعایت نشدن حجاب اجباری در خودروهایشان خبر داده بودند و حالا خبری که فارس منتشر کرد، به معنای آن است که حکومت جمهوری اسلامی نمی‌خواهد در مقابل اعتراض‌های گسترده مردم و خیزش سراسری علیه این نظام کوتاه بیاید و از قوانین سرکوبگرانه خود عقب‌نشینی کند.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین مدعی شد که «مخاطبان فارس با درج پویش‌های متعدد، برخورد با کشف حجاب و بدحجابی را از مسئولان خواستار بودند». فارس پیش از این هم در مواردی چون اعدام جوانان بازداشتی در خیزش سراسری یا بازداشت روزنامه‌نگاران، با ایجاد کارزارهایی صوری تلاش کرده بود سرکوب آزادی بیان و کشتار شهروندان معترض را «درخواست هموطنان» جلوه دهد.

 گزارش‌ها از نقاط مختلف ایران هم حاکی از آن است که خودروهای پلیس در روزهای اخیر در میدان‌های اصلی شهرها مستقر شده‌اند و خودروهایی را که زنان بدون حجاب در آن‌ها سوارند، جریمه می‌کنند. مراکز خرید و مغازه‌داران نیز تهدید شده‌اند در صورت پذیرش زنان بدون حجاب، پلمب می‌شوند. نمونه آشکار این تهدیدها را می‌توان در پلمب مجتمع گردشگری مهروماه در اتوبان تهران-قم به دلیل «پذیرایی از زنان بی‌حجاب» مشاهده کرد.

مسئله حجاب اجباری که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به یکی از خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد، حالا پس از آغاز خیزش سراسری و قتل مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد، در دل حکومت هم منتقدانی دارد و برخی می‌گویند دیگر نمی‌توان زنان را با ابزارهایی مانند گشت ارشاد سرکوب کرد؛ از جمله حجت‌الاسلام سیدرضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی ایران، که آبان‌ ۱۴۰۱ در یک برنامه‌ تلویزیونی گفت این شورا هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان «گشت ارشاد» ندارد و از «ضرورت نداشتن» برخورد پلیس با زنان بی‌حجاب سخن گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد چنین سخنان و موضع‌گیری‌هایی که برخی اعضای نهادهای حکومتی و دولتی به قصد فرونشاندن آتش اعتراض‌ها، بیان کردند، حالا با دستور سران نظام جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، بی‌اثر شده است. به طور مثال محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در آذرماه گفت که «گشت ارشاد به قوه قضاییه ربطی ندارد و از همان جایی که در گذشته تاسیس شد، از همانجا نیز تعطیل شد». اما کمتر از یک ماه بعد، یعنی چهارم دی‌ماه، با تهدید زنان و دخترانی که حجاب از سر برمی‌دارند، تاکید کرد که قانون حجاب را الزامی کرده است و گفت: «آن‌ها برای حفظ سلامت و ایمنی خود و خانواده حجاب را رعایت کنند و کشف حجاب نکنند و اگر به مرحله‌ای برسد که جرم مشهود باشد، دستگاه‌های مربوطه به وظایف خود عمل می‌کنند.»

در بیش از ۱۰۰ روزی که از خیزش سراسری در ایران می‌گذرد، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها خواسته‌های اکثریت جامعه از جمله حق آزادی پوشش را به «توطئه» دولت‌های غربی که در ادبیات جمهوری اسلامی «دشمن» خوانده می‌شوند، منتسب کرده‌اند. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شوند که براساس نظرسنجی‌های مستقل در سال‌های اخیر، اکثریت زنان و مردان در جامعه ایران خواستار لغو قانون حجاب اجباری‌اند.

همچنین اطلاعات بولتن هک‌شده از خبرگزاری فارس که در تاریخ ۳ آذر منتشر شد، نشان می‌دهد که بر اساس نتایج یک نظرسنجی وزارت کشور، تنها حدود ۳۷ درصد از مردم ایران خواهان استمرار اجباری‌بودن حجاب برای زنان‌اند.

گزارش‌های روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که پیش از مرگ مهسا امینی و در طول دوران فعالیت گشت ارشاد، ده‌ها هزار زن و دختر به دلیل نداشتن حجاب کامل اسلامی در شهرهای مختلف ایران بازداشت و «ماموران گشت ارشاد به صدها هزار زن توهین کرده و آن‌ها را هدف توبیخ، آزار قرار داده‌اند».

گشت ارشاد جمهوری اسلامی برای سرکوب زنان از تابستان ۱۳۸۵ رسما آغاز به کار کرد. احمدرضا رادان، فرمانده وقت پلیس تهران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، هدف از راه‌اندازی این گشت را «مبارزه با بدحجابی و اراذل و اوباش» توصیف کرد. پیش از آن تاریخ، ماموریت برخورد با زنان بی‌حجاب و حتی مردانی که لباس‌های کوتاه یا تنگ پوشیده بودند، به عهده «گشت کمیته» زیرنظر نیروهای بسیج و همچنین نیروهای سپاه پاسداران بود.