لغو قانون حجاب اجباری در مدارس پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی

اقدام به لغو حجاب اجباری در مدارس از سوی دولت اندونزی گامی مهم برای احقاق حقوق زنان در این کشور است

دولت اندونزی حجاب اجباری در مدارس این کشور را لغو کرد - ROMEO GACAD / AFP

در پی خشم عمومی از اجبار دانش آموزان غیرمسلمان به رعایت حجاب در مدارس، دولت قانون حجاب اجباری در مدارس این کشور را لغو کرد. این موضوع با استقبال فعالان حقوق بشر مواجه شده است.

صدور حکم لغو حجاب اجباری در مدارس، چند هفته پس از انتشار اخباری درباره مدرسه‌ای در استان سوماترا غربی مبنی‌ بر واداشتن دانش‌آموزان دختر غیر‌مسلمان به پوشیدن حجاب صورت گرفت. این موضوع به دلیل اعتراض والدین یکی از دختران که اخبار آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد ، توجه عمومی را به خود جلب کرد.

یاقوت چولیل قوماس ، وزیر امور مذهبی اندونزی اظهار داشت که پرونده سوماترا غربی فقط «نوک کوه یخ» است.

او روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری تاکید کرد:«هیچ دلیلی برای نقض آزادی دیگران به نام مذهب وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر آموزش و پرورش نیز گفت در صورتی که این قانون در مدرسه‌ای اجرا نشود، حمایت های مالی دولت از آن مدرسه کاهش خواهد یافت.

در همین رابطه، آندریاس هرسونو ، محقق دیده‌بان حقوق بشر به رویترز ، گفت که در مدارس بیش از ۲۰ استان هنوز استفاده از پوشش مذهبی اجباری است، بنابراین، این مصوبه گامی مثبت در حمایت از زنان بود. 

او افزود: « در بسیاری از مدارس دولتی، دختران و معلمان زن مجبور به داشتن حجابی هستند که اغلب موجب زورگویی، ارعاب و فشارهای اجتماعی می‌شود.»

اندونزی پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است و شش دین را به رسمیت می‌شناسد. تقریباً ۹۰ درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند، اما طی سال‌های اخیر، نگرانی‌ها از تفسیرهای محافظه‌کارانه و رادیکال از اسلام در این کشور افزایش یافته است.

بیشتر از جهان