جو بایدن فرمان تمدید صدور ویزا برای افغان‌ها را امضا کرد

قرار است چهار هزار ویزای ویژه مهاجرت برای افغان‌ها  در سال ۲۰۲۳ صادر شود

افغان‌هایی که با استفاده از ویزای موقت بشردوستانه در آمریکا زندگی می‌کنند، می‌گویند که در حال حاضر در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند- AFP

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز جمعه ۳۰ دسامبر، فرمان تمدید صدور ویزای ویژه مهاجرت اس‌آی‌وی (SIV) را امضا کرد. با امضای این فرمان، افغان‌های واجد شرایط دریافت ویزای اس‌آی‌وی در سال ۲۰۲۳ نیز می‌توانند با این ویزا به آمریکا بروند.

با امضای این فرمان، افغان‌هایی که در افغانستان یا کشورهای سوم در انتظار انتقال به ایالات متحده‌اند و مدارک لازم برای برخورداری از ویزای ویژه مهاجرت را دارند، نفس راحتی کشیدند. زیرا کنگره آمریکا قبل از این، لایحه هزینه‌های همه‌جانبه برای ویزای ویژه مهاجرت را از بودجه سال ۲۰۲۳ خارج کرده بود. با این حال، سازمان‌های حامی مهاجرت در آمریکا همچنان برای حدود ۷۶ هزار شهروند افغان که در حال حاضر با استفاده از ویزای موقت بشردوستانه پی‌آر (PR) در آمریکا زندگی می‌کنند، نگران‌اند. مدت این ویزا اوت ۲۰۲۳ تمام خواهد شد و مشخص نیست سرنوشت این ۷۶ هزار نفر چه خواهد شد.

با آنکه اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره از قانون تعدیل افغانستان حمایت کرده‌اند، این قانون به دلیل مخالفت تعدادی از سناتورها، هنوز در مجلس تصویب نشده است. دولت آمریکا نیز منتظر تصویب این قانون است تا روند اجرای آن را آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا که در کنترل دموکرات‌ها است، اخیرا به خبرنگاران گفت: «آوارگان افغان اولویت بسیار بالایی دارند و از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار بودند، اما متاسفانه رهبری جمهوری‌خواه مانع آن شد. این‌ها افرادی‌اند که جان خود را برای سربازان ما و برای کشور ما به خطر انداختند و ما باید مانند گذشته به آن‌ها پاداش دهیم.»

پیش از این و در اواسط دسامبر، بیش از ۳۰ نظامی برجسته آمریکا که در حال حاضر بازنشسته‌اند، از جمله سه رئیس ستاد ارتش آمریکا، در نامه‌ای به کنگره این کشور، خواستار امضای قانون تعدیل افغانستان شدند. آنان در این نامه گفتند که تصویب این قانون نه‌تنها به امنیت ملی آمریکا کمک می‌کند، بلکه یک الزام اخلاقی در مقابل هم‌پیمان‌های آمریکا نیز محسوب می‌شود.

افغان‌هایی که با استفاده از ویزای موقت بشردوستانه در آمریکا زندگی می‌کنند، می‌گویند که در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می‌برند. بهزاد حکاک، شهروند افغانستان که در ویرجینیا زندگی می‌کند، به آسوشیتدپرس می‌گوید تا زمانی که قانون تعدیل افغانستان تصویب نشود، او نمی‌تواند درست کار کند یا به فکر تامین آینده خود باشد، زیرا آینده‌اش در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است. او می‌گوید: « ما در افغانستان همه‌چیز خود را از دست‌ داده‌ایم ولی حالا که اینجاییم هم نمی‌توانیم به آینده خود کاملا اطمینان داشته باشیم.»

آمریکا در فاصله ۱۵ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱ حدود ۸۲ هزار افغان را از افغانستان خارج کرد. پس از آن، ده هزار تن هم که در کمپ‌های موقت خارج از افغانستان اسکان یافته یا در داخل افغانستان منتظر انتقال بودند، به آمریکا منتقل شدند. در حال حاضر، تعدادی از افغان‌ها در کمپ‌های ابوظبی در امارات متحده عربی، قطر، آلبانی و چند کشور آفریقایی منتظر دریافت ویزا و انتقال به ایالات متحده‌اند. دولت آمریکا اعلام کرده که به حفاظت از متحدان افغانش متعهد است.