خروج نظامیان خارجی و تحرکات طالبان محور اصلی مذاکرات سران آمریکا و افغانستان

میچ مک‌ کانل ابراز امیدواری کرده که جو بایدن خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را به تاخیر اندازد

هم‌زمان با ادامه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و تحرکات جدید گروه طالبان در آن کشور، جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه (۲۵ ژوئن) در کاخ سفید میزبان اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، خواهد بود.

آقای غنی و هیئت همراه روز پنجشنبه وارد واشینگتن شدند. امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی، از جمله مقام‌هایی هستند که اشرف غنی را در این سفر دو روزه همراهی می‌کنند.

آن‌ها قرار است علاوه بر رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با برخی مقام‌های بلندپایه آمریکایی به‌ طور جداگانه دیدار کنند و در حوزه‌های مختلف مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو بپردازند.

اشرف غنی امروز همچنین با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد.

حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی افغان پس از خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان و نیز مذاکرات صلح با طالبان، محورهای عمده گفت‌وگوهای هیئت افغانستانی با مقام‌های ارشد آمریکایی عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، اشرف غنی شب گذشته در یک ضیافت شام در سفارت افغانستان در واشینگتن، با گروه دوستان آمریکایی دیدار کرد و در مورد مناسبات دوجانبه و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهوری افغانستان و هیئت همراه او بامداد جمعه به وقت محلی و پیش از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا، با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دیدار کردند. هنوز خبری درباره جزئیات این دیدار منتشر نشده است.

خروج نظامیان آمریکا و افزایش تحرک طالبان

این سفر در حالی انجام می‌شود که با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان از اول ماه مه (یازدهم اردیبهشت‌ماه)، پرسش‌های جدی در مورد توانایی نیروهای امنیتی افغانستان برای حفظ ثبات و امنیت کشور مطرح شده است.

در حالی که قرار است تا یازدهم سپتامبر امسال (۲۰۲۱) (بیستم شهریورماه ۱۴۰۰) خروج نظامیان خارجی از افغانستان کامل شود، گروه افراطی طالبان از چند هفته پیش به تحرکات خود در بخش‌های مختلف آن کشور شدت بخشیده است.

پیکارجویان طالبان در چند روز اخیر توانسته‌اند کنترل چند استان را در دست بگیرند و در چند استان دیگر، از جمله در قندوز، فاریاب، بغلان، بلخ و تخار نیز پیشروی‌های بزرگی داشته و به دروازه شهرهای مرکزی آن‌ها رسیده‌اند.

نشریه اینترنتی «هیل» که اخبار سیاسی واشینگتن را پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که تحلیل‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند دولت افغانستان می‌تواند تنها ظرف شش ماه پس از خروج کامل نظامیان خارجی سقوط کند.

این در حالی است که دولت افغانستان و طالبان از سال گذشته مذاکراتی را از سال گذشته با ابتکار دولت قبلی آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ در افغانستان آغاز کرده‌اند؛ مذاکراتی که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و متوقف شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده که به اروپا رفته است، در یک نشست خبری مشترک در پاریس با همتای فرانسوی خود در همین ارتباط گفت، واشینگتن در حال ارزیابی جدیت طالبان برای توقف درگیری‌ها در افغانستان است.

هشدار مک‌ کانل در مورد ظهور دوباره القاعده

در همین حال میچ مک‌ کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، عصر پنجشنبه در دیدار با اشرف غنی و هیئت همراه او در واشینگتن، ابراز امیدواری کرد که جو بایدن خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را به تاخیر اندازد.

به گزارش طلوع نیوز، سناتور مک‌ کانل گفت: «تصمیم جو بایدن برای خارج کردن نیروهای آمریکایی، شرکای افغان ما را در برابر تهدیدهایی که مشاوران ارشد خود او اذعان دارند که در حال بزرگ‌تر و بدتر شدن هستند، تنها گذاشته است.»

وی با اشاره به اینکه عقب‌نشنی نظامیان خارجی طالبان را جسورتر کرده و پیشرفت‌های بیست سال گذشته را به خطر انداخته است، خاطرنشان کرد که نشانه‌ها حاکی از آن است که این به گفته او «فروپاشی» به سرعت رخ خواهد داد.

این اظهارات سناتور مک‌ کانل در حالی است که تصمیم خارج کردن نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان در اول ماه مه در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و در توافق با طالبان، اتخاذ شده بود.

با این حال این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در دیدار روز گذشته (پنجشنبه) با هیئت بلندپایه افغانستانی هشدار داده است که هم‌زمان با افزایش تحرکات طالبان، گروه تروریستی القاعده نیز در حال آماده سازی برای ظهور دوباره در افغانستان است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه از قول مقام‌های آمریکایی، که هویت آن‌ها را فاش نکرده است، گزارش کرد حدود ۶۵۰ تن از نیروهای نظامی آمریکا برای تامین امنیت دیپلمات‌های ایالات متحده در افغانستان باقی خواهند ماند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر این تعداد، چندصد نظامی دیگر آمریکایی نیز تا ماه سپتامبر آینده در فرودگاه بین‌المللی کابل خواهند ماند. آن‌ها قرار است به نیروهای نظامی ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه پایتخت افغانستان کمک کنند.