پیام پوتین به‌مناسبت سال نو؛ غرب می‌خواهد روسیه را «تضعیف» و «تجزیه» کند

رئیس‌جمهوری روسیه، کشورهای غربی را متهم کرد که دروغ می‌گویند و روسیه را برای آنچه او «عملیات نظامی ویژه» نامید، تحریک می‌کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه در پیام ویدیویی که به‌مناسبت سال نو میلادی از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، کشورهای غربی را متهم کرد که می‌خواهند از طریق اوکراین، روسیه را تضعیف و تجزیه کنند.

به‌گفته پوتین، حضور نیروهای نظامی روسیه در اوکراین، برای حفاظت از «سرزمین مادری» و تامین «استقلال واقعی» برای اوکراینی‌ها است.

صحبت‌های روز شنبه رئیس‌جمهوری روسیه، تنها دو روز بعد از آن انجام شد که نیروهای نظامی روسیه، ده‌ها منطقه در شهرهای مختلف اوکراین را هدف حملات هوایی و موشکی قرار دادند.

خبرگزاری رویترز شامگاه شنبه ۳۱ دسامبر (۱۱ دی ماه) در گزارشی نوشت: سخنرانی ۹ دقیقه‌ای پوتین، طولانی‌ترین سخنرانی او به‌مناسبت شروع سال نو، طی دو دهه گذشته بود.

رئیس‌جمهوری روسیه، کشورهای غربی را متهم کرد که دروغ می‌گویند و روسیه را برای آنچه او «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین نامید، تحریک می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته پوتین، غرب از اوکراین به‌عنوان «ابزاری» برای نابودی روسیه استفاده می‌کند.

پوتین در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه‌اش که در یک منطقه نظامی در جنوب روسیه فیلم‌برداری شده بود گفت: «برای سال‌ها، نخبگان غربی ریاکارانه به ما درباره اهداف دروغ گفتند.»

رئیس‌جمهوری روسیه، سه هفته پیش، برای اولین بار، اعلام کرد برای پایان دادن به جنگ اوکراین، احتمالا در آینده باید به توافق‌های برسد. اما بلافاصله اضافه کرد روسیه در توافق با غرب، محتاطانه عمل می‌کند. پوتین بارها آلمان و فرانسه را متهم کرده است که به گفت‌وگوهای صلح «مینسک» خیانت کرده‌اند.

آلمان و فرانسه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای پایان دادن به جنگ و درگیری‌ها میان نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین میانجی‌گری کردند. این گفت‌‌وگو در مینسک، پایتخت بلاروس، انجام شد به توافق‌نامه‌های مینسک ۱ و ۲ شناخته می‌شود.

به‌‌گفته رئیس‌‌جمهوری روسیه، آلمان و فرانسه «خیانت» کردند، چرا که درحال حاضر دارند نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه، به‌لحاظ نظامی، تجهیز می‌کنند.

بیشتر از جهان