کاهش دارایی خالص ایلان ماسک بزرگ‌ترین لطمه مالی عصر مدرن است

از ثروت این میلیاردر ۲۰۰ میلیارد دلار کم شده که تقریبا معادل تولید ناخالص داخلی یونان است

از ماه ژانویه، مایکروسافت ، آمازون، اوراکل و گوگل در مجموع بیش از ۱۸۰SUSANA BATES / AFP میلیارد دلار ضرر کرده‌اند

دارایی خالص ایلان ماسک ظرف ۱۳ ماه گذشته، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته که یکی از بزرگ‌ترین لطمه‌های مالی عصر حاضر است.

این سرمایه‌دار فناوری بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، بین نوامبر ۲۰۲۱ و دسامبر امسال، بیش از نیمی از ثروتش را از دست داد که عمدتا به دلیل سقوط سهام تسلا در آن زمان بود.

۲۰۸ میلیارد دلار از دارایی خالص ماسک که تقریبا معادل تولید ناخالص داخلی یونان است. این مبلغ ازبین‌رفته از دارایی خالص برنار آرنو، ثروتمندترین مرد جهان، نیز بیشتر است.

ماسک بیشتر سال صدرنشین فهرست ثروتمندان بود اما پیش‌تر در ماه جاری، جایگاهش را به غول تجارت فرانسه باخت؛ با این‌ همه، هنوز از سایر میلیاردرهای فناوری آمریکایی که در سال‌های اخیر در صدر این فهرست قرار گرفتند، جلوتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش بلومبرگ، دارایی خالص ماسک در نوامبر ۲۰۲۱ در کنار ثروت تسلا، به ۳۳۸ میلیارد دلار رسید.

در سال ۲۰۲۲، تقریبا ۷۰ درصد ارزش این شرکت سازنده خودروهای برقی به دلیل تاخیر در تولید در چین، فراخوان به دلیل نقص فنی و نگرانی سرمایه‌‌گذاران از اینکه مدیرعامل این شرکت با نقش جدیدش در مقام مدیرعامل توییتر تمرکزش را از دست داده است، از بین رفت.

ارزش بازار تسلا از نوامبر ۲۰۲۱ تقریبا ۹۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت و باعث شد که از فهرست ۱۰ شرکت ثروتمند جهان خارج شود.

با وجود این زیان‌ها، تسلا همچنان با فاصله، باارزش‌ترین خودروساز جهان است و زیان‌هایش در سال گذشته معادل ارزش کل بازار سایر خودروسازان است.

ماسک در ایمیل اخیرش به کارکنان تسلا، نوشت که باور دارد تسلا در طولانی‌مدت به «باارزش‌ترین شرکت روی زمین» تبدیل می‌شود.

به گزارش رویترز، ماسک در این ایمیل نوشت: «از جنون بازار سهام خیلی جا نخورید. به ارائه عملکرد ممتازمان که ادامه بدهیم، بازار آن را می‌فهمد.»

ماسک به‌ندرت درباره ثروتش حرف می‌زند، هرچند جاه‌طلبی‌هایش در مورد ثروتش را در یک رشته‌توییت در ۲۰۱۸ نشان داد.

او نوشت: «باید بپرسید چرا دنبال پولم. حدود نیمی از پولم صرف کمک به حل مشکلات روی زمین و نیمی دیگر برای کمک به ایجاد شهری خودکفا در مریخ صرف می‌شود تا اگر شهاب‌سنگی مثل دوران دایناسورها به زمین اصابت کرد یا جنگ جهانی سوم رخ داد و خودمان را از بین بردیم، ادامه حیات (یا تمام گونه‌های گیاهی و جانوری) تضمین شود.»

سایر میلیاردرهای آمریکایی در سال گذشته بخش قابل‌توجهی از ثروتشان را از دست داده‌اند، به طوری که در سال ۲۰۲۲ ارزش بازار بورس فناوری نزدک حدود یک‌سوم کاهش یافت.

از ماه ژانویه، مایکروسافت بیل گیتس، آمازون جف بیزوس، اوراکل لری الیسون و گوگل لری پیج در مجموع بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد