ویوین وست‌وود طراح مشهور مد در ۸۱ سالگی درگذشت

این پیشگام طراحی در جمع خانواده‌اش و در کمال آرامش در لندن درگذشت

وکلای بانو ویوین وست‌وود اعلام کردند که این طراح مد در ۸۱ سالگی درگذشت.

در بیانیه‌ای آمده است که او روز پنجشنبه در جمع خانواده‌اش در کلافام، جنوب غربی لندن، در آرامش درگذشت.

آندریاس کرونتالر، همسر و شریک هنری‌اش گفت: «ویوین در قلبم می‌ماند.»

«ما تا لحظه آخر کار می‌کردیم و او چیزهای زیادی به من آموخته است که با آن‌ها ادامه بدهم، از تو ممنونم عزیزم.»

این طراح مد پیشگام در دهه ۱۹۷۰ با ارائه طرح‌های دوجنسه، تی‌شرت‌هایی با طرح شعار و نگرشی همراه با بی‌حرمتی به این تشکیلات، در عرصه مد شهرتی به هم زد.

در سال ۱۹۹۲ که جایزه اوبی‌ئی (OBE) [نشان امپراتوری بریتانیا] را به‌ دست‌ آورد، یک کت‌ودامن خاکستری به تن کرد و کلاهی به همان رنگ روی سر گذاشت، اما زیر دامنش چیزی نپوشیده بود. او بعدا گفت: «با کسی آشنا شدم که برای ملکه کار می‌کرد و به من گفت از این لباس خیلی خوشش آمده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعضی از معروف‌ترین طراحی‌های مد کار او است – ازجمله طراحی کرست، «مینی کرینی»- نمونه کوتاه شده پیراهن کرینولاین [دامن فنری] دوره ویکتوریا – و لباس عروس کری بردشاو در فیلم سکس و شهر در سال ۲۰۰۸.

او برای جشن جوبیلی نقره‌ای در سال ۱۹۷۷ تی‌شرتی با تصویری از ملکه که سنجاق‌هایی از بینی‌اش رد کرده بود، برای گروه د سکس پیستولز (The sex pistols) اعجوبه‌های پانک مالکوم مک لارن، همسر سابقش، طراحی کرد.

وست‌وود در جایگاه فعال اجتماعی نیز برای خود شهرتی به هم زد و برای افزایش آگاهی درباره موضوعات نزدیک به علایق شخصی‌اش، ازجمله فرکینگ [روشی برای استخراج گاز طبیعی] و جولیان آسانژ، اعتراض‌های عمومی برگزار کرد.

موزه ویکتوریا و آلبرت وست‌‌وود را «نیروی انقلابی و عصیانگر واقعی دنیای مد» توصیف کرد.

در توییت این موزه آمده است: «از خبر درگذشت ویوین وست‌وود، طراح نامدار متاسفیم. او یک نیروی انقلابی و عصیانگر واقعی دنیای مد بود.»

[هواپیمایی] ویرجین آتلانتیک نیز به یاد بانو ویوین وست‌وود در توییتی نوشت: «روح بانو ویوین وست‌وود قرین آرامش ابدی باد. او نماد واقعی بریتانیا و رویایی آن ‌سوی طرح منحصربه‌فرد لباس ما است که از سال ۲۰۱۴ با افتخار آن را به تن می‌کنیم.»

صادق خان، شهردار لندن، گفت: «ویوین وست‌وود، نماد خلاقی بود که به بریتانیا کمک کرد دقیقا در خط مقدم دنیای مد امروزی قرار بگیرد. به خانواده و دوستانش تسلیت می‌گویم.»

     

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی