پاپ سابق، بندیکت شانزدهم کیست؟

پاپ سابق زمانی به دلیل دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌‌اش به «سگ نگهبان خدا» معروف بود

رسوایی «واتی‌لیکس» در سال ۲۰۱۲ به افشاگری دوران مسئولیت او دامن زد، آن زمان پائولو گابریل، پیشکار بندیکت، با انتشار اسنادی محرمانه‌‌ فساد و خصومت درون واتیکان را برملا کرد-FILIPPO MONTEFORTE / AFP

پاپ فرانسیس روز چهارشنبه گفت پاپ سابق، بندیکت شانزدهم «بسیار ناخوش» است، او در سال ۲۰۱۳ استعفا داد و در۶۰۰ سال گذشته اولین پاپی است که به‌جای حکومت مادام‌العمر چنین اقدامی کرد.

بعد از هزار سال، بندیکت شانزدهم اولین پاپ آلمانی بود که در ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ جای پاپ ژان پل دوم را که ۲۷ سال سلطنت کرد، گرفت.

نزدیک به ۲۵ سال، پاپ سابق که در آن زمان او را به نام کاردینال جوزف راتزینگر می‌شناختند، مسئول قدرتمند دفتر اعتقادی واتیکان مجمع دکترین ایمان (CDF) بود. راتزینگر به‌مثابه یک محافظه‌کار مذهبی، آلمان و سمتش در مقام اسقف اعظم مونیخ را ترک کرد تا ریاست سی‌دی‌اف را به عهده بگیرد. سختگیری او به کشیش‌های آمریکای لاتین که الهیات آزادی‌بخش متاثر از مارکسیسم را ترویج می‌کردند.

با وجود اینکه به تندروی معروف بود، اما دوران هشت ساله‌اش در مقام پاپ اقدام‌های اشتباه و رسوایی به همراه داشت. او اعتراف کرد که در «حکمرانی و تصمیم‌گیری قاطعیت ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه اسلام ذاتا خشن است، با مسلمانان خصومت می‌ورزید. با بازگرداندن یک [اسقف] منکر هولوکاست، باعث خشم یهودیان شد و با اشاره به اینکه استفاده از کاندوم در مبارزه با ایدز فقط مشکل را بدتر می‌کند، حیرت بین‌المللی را برانگیخت.

رسوایی «واتی‌لیکس» در سال ۲۰۱۲ به افشاگری دوران مسئولیت او دامن زد، آن زمان پائولو گابریل، پیشکار بندیکت، با انتشار اسنادی محرمانه‌‌ فساد و خصومت درون واتیکان را برملا کرد.

رسوایی‌های کودک‌آزاری نیز در بیشتر دوران پاپ بودنش او را رها نکرد، اما بعد از بی‌توجهی به این موضوع در زمان ژان پل دوم، او کسی بود که توانست این روند را با برکناری کشیش‌های متجاوز مهار کند. به‌فرمان او در مورد کودک‌آزاری در ایرلند تحقیق کردند که به استعفای چندین اسقف انجامید.    

او پدر مارسیال ماسیل مرحوم، بنیانگذار فرقه کاتولیک لژیونرهای مسیح و یکی از بدنام‌ترین متجاوزان کلیسا را نیز تنبیه کرد.

واتیکان در زمان پاپ ژان پل دوم با وجود شواهد قاطعی که از جنایت‌های ماسیل در دسترس بود، نتوانست علیه او اقدامی کند.

گزارشی مستقل در سال ۲۰۲۰، از زادگاه بندیکت در آلمان منتشر شد که در آن ادعا شده بود او بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ که اسقف اعظم مونیخ بود، برای چهار پرونده هیچ اقدامی نکرده است. پاپ ضعیف سابق در یک نامه شخصی احساسی اذعان کرد که اشتباهاتی رخ داده است و طلب بخشش کرد. وکلای او در تکذیبیه‌ای مفصل استدلال کردند که او شخصا مقصر نبوده است.

پاپ سابق تلاش کرد بعد از بازنشستگی گوشه عزلت برگزیند، اما نوشت، مصاحبه کرد و آشکارا با پاپ فرانسیس به مخالفت برخاست.

هرچند بندیکت قول داده بود که بعد از بازنشستگی بی‌حاشیه زندگی کند، نوشت، مصاحبه کرد و به‌عمد یا غیر‌عمد به سپر بلای محافظه‌کاران مخالف پاپ فرانسیس بدل شد.

برخی از هواداران هنوز او را رئیس کلیسای کاتولیک می‌دانستند و او را «پاپ من» خطاب می‌کردند.

سردرگمی «دو پاپ» از آنجا شدت یافت که او تصمیم گرفت همچنان ردای سفید بپوشد و او را «پاپ بازنشسته» بدانند و همین امر به قطب‌بندی انجامید و درنتیجه هم محافظه‌کاران و هم لیبرال‌ها برای تغییر قوانین کلیسا در تنظیم عملکرد و وضعیت پاپ‌های سابق فراخوانی صادر کردند.  

رابطه بندیکت با پاپ فرانسیس موضوع فیلم «دو پاپ» نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ شد، آنتونی هاپکینز، بازیگر اهل ولز و برنده اسکار در این فیلم نقش رهبر جنجالی کلیسا و جاناتان پرایس، نقش جانشین او را بازی کرد.

بندیکت از سال ۱۹۶۳ که کشیش بود تا سال ۲۰۱۳ که استعفا داد، بیش از ۶۰ کتاب نوشت.

او بعد از استعفا گفت: «درواقع من بیشتر یک استادم، کسی که درباره موضوعات معنوی تامل و تعمق می‌کند.»

او پیانو هم می‌نواخت و موتزارت و باخ را دوست داشت. به‌عنوان یک کلاسیک‌گرا، راک‌ اند رول را مذموم می‌دانست و آن را «بیان احساسات پست» توصیف می‌کرد و زمانی هم موسیقی عامه‌پسند را «فرقه ابتذال» نامید.

برعکس، پاپ فرانسیس هم موسیقی کلاسیک دوست دارد، هم آهنگ‌های پاپ ایتالیایی اوایل دهه ۱۹۶۰ را می‌پسندد و از موسیقی تانگو زادگاهش، آرژانتین نیز خوشش می‌آید.

 

© The Independent

بیشتر از جهان