جمهوری اسلامی ورود چهار ایرباس محوشده از رادارها به ایران را پذیرفت

پس از گزارش‌های چندین نشریه تخصصی بین‌المللی هوانوردی، معاون سازمان هواپیمایی کشوری خرید چهار فروند ایرباس را تایید کرد 

هر چهار هواپیما روز ۲۳ دسامبر فرودگاه ژوهانسبورگ را به مقصد ازبکستان ترک کردند اما پس از تغییر مسیر، در آسمان تهران از صفحه رادارها محو شدند‌ـ Twitter/Rfrenss

حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، پس از انتشار گزارش‌های متعدد در نشریات خارجی، ورود چهار فروند ایرباس به ایران را تایید کرد. 

خوشخو در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که این ایرباس‌های ای۳۴۰ ساخت فرانسه به ایران وارد شده‌اند اما درباره روند خرید این هواپیماها جزئیات بیشتری ارائه نداد. 

پیش‌تر در اوایل هفته، چندین نشریه تخصصی هوانوردی نوشتند که چهار فروند ایرباس ای۳۰۰-۳۴۰ آفریقای جنوبی را به مقصد ازبکستان ترک کردند اما بین راه، تغییر مسیر دادند و در فرودگاه امام خمینی تهران فرود آمده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهار ایرباس که در مالکیت ترکیش ایرلاین بودند و پیش‌تر در خطوط هوایی ترکیه فعالیت کرده‌اند، در سال ۲۰۱۹ به یک شرکت هنگ‌کنگی خدمات هوانوردی به نام اوروگلوبال فروخته شدند. شرکت هنگ‌کنگی در سه سال گذشته، این هواپیماها را در آفریقای جنوبی و در آشیانه فرودگاه ژوهانسبورگ نگهداری می‌کرد.

این هواپیماها بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ در شهر تولوز، در جنوب‌غربی فرانسه، ساخته شده‌اند. 

هر چهار هواپیما روز ۲۳ دسامبر فرودگاه ژوهانسبورگ را به مقصد ازبکستان ترک کردند اما پس از تغییر مسیر، در آسمان تهران از صفحه رادارها محو شدند تا فرضیه نشستن آن‌ها در ایران قوت بگیرد. تغییر مسیر این چهار ایرباس در آسمان برای بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی که رادارهای هوایی آنلاین را کنترل می‌کنند، سوال برانگیز شده بود. 

به نوشته نشریات بین‌المللی، مالک جدید این چهار فروند ایرباس شرکت ماهان خواهد بود. 

ناوگان هوایی جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر به دلیل تحریم‌ها به‌شدت فرسوده شده است و خرید هواپیماهای مسافربری جدید برای آن نیازی فوری و ضروری به شمار می‌رود.