قطعی اینترنت و تحمیل ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه روزانه بر اقتصاد ایران

سطح دسترسی اینترنت در ایران به زیر ۵ درصد رسیده

اینترنت در ایران از ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ آبان  قطع شده است- ATTA KENARE / AFP

در اطلاعاتی که سایت نت بلاکز، نهاد ناظر بر دسترسی کشورها به اینترنت، بر خروجی خود قرار داده است، ایران از ۴۰ ساعت قبل دسترسی به اینترنت را قطع کرده است.

در این گزارش آمده است که سطح دسترسی اینترنت در ایران به زیر ۵ درصد رسیده  و این سایت میزان خسارت واردشده بر اقتصاد ایران، را روزانه ۳۶۹ میلیون دلار برآورد کرده است.

این برآورد بر اساس تخمین کلی این سایت از فعالیت‌های اقتصادی در ایران، میزان استفاده شهروندان از اینترنت و کسب‌و کارهایی که به اینترنت وابسته است، مقایسه این فعالیت‌ها در میان دیگر کشورها و جمع‌بندی این فعالیت‌ها در فضای مجازی به دست می‌آید و به صورت آنلاین در دسترس قرار دارد.

بر اساس گزارش شبکه ناظران نت بلاکز، اینترنت در ایران از ساعت ۱۸ روز شنبه ۲۵ آبان  قطع شده است. این قطعی طبق مصوبه شورای امنیت کشور انجام گرفت و قرار بود تنها ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد، اما به رغم گذشت بیش از ۵۰ ساعت هنوز قطعی اینترنت ادامه دارد و پیش‌بینی‌ها از گسترش اعتراضات نیز، آینده امیدبخشی را برای وصل شدن اینترنت نوید نمی‌دهد.

سایت بسیاری از روزنامه‌ها بروز نشده و نیز شبکه‌های تلفن همراه اول، رایتل و ایرانسل نیز از ساعت شش عصر روز یادشده قطع و دسترسی کاربران به این شبکه‌ها غیر ممکن شده است. 

این در حالی است که برخی سایت‌های وابسته به جریانات هسته سخت قدرت  و اصولگرایان همانند فارس، مهر و تسنیم و خبرگزاری جوان در دسترس هستند. سایت روزنامه‌های کیهان، همشهری، رسالت و ایران در دسترس و بروزند و سایت روزنامه‌های مستقلی چون شرق و اعتماد همچنان بروز نشده‌اند.

شبکه ملی اطلاعات می‌تواند جایگزین اینترنت جهانی شود؟

مسئولان ارتباطی ایران اشاره‌کرده‌اند شبکه ملی اطلاعات می‌تواند جایگزین اینترنت جهانی شود. چنانکه خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد این شبکه از سال ۱۳۹۵ کار خود را شروع کرده و به رغم قطع اینترنت خارجی، «شبکه ملی اطلاعات تا حدودی توانسته به نوعی به نیاز کاربران در این موارد، پاسخ دهد،امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم روی این شبکه وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما گزارش‌های رسانه‌های دیگر نشان می‌دهد این شبکه کارائی آنچنانی ندارد و حتی وزیر ارتباطات نیز در سخنانی که روز دوشنبه، ایسنا از او منتشر کرد با تاکید بر این نکته که «چیزی به نام اینترنت ملی وجود خارجی ندارد»، گفت: «شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست و قطع اینترنت به کارکردهای  شبکه ملی اطلاعات ضربه می‌زند.»

او که در گفته‌های قبلی خود بر اینترنت‌ آزاد و حتی کوتاه‌کردن دست فیلترشکن‌ها تاکید می‌کرد در این روزها تقریبا همانند نمایندگان مجلس تنها نظاره‌گر رفتار نهادهای امنیتی در حیطه مسئولیت‌های خود است. در این مدت او تنها به گفتن این که «قطع اینترنت ضررهای فراوانی برای مردم و نظام داشته و ‌دارد» اکتفا کرده و ابراز امیدواری کرده است که شورای امنیت کشور با تجدید نظر در تصمیمش، برای برقراری مجدد اینترنت اقدام کند.

اگر چه در سخنان وزیر ارتباطات به خدمت‌رسانی شبکه‌های داخلی اشاره شده است اما، نبود اینترنت تاثیر خود را بر فضای کسب و کار و حتی بازار سهام نیز برجای گذاشته است، چنانکه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از وضعیت بازار سهام نوشت: «در بازار سهام نیز به دنبال فضای مبهم و نبود دسترسی به مرجع مناسب تحلیلی که عمدتا بورس‌بازان در فضای مجازی در پی آن هستند، سفارش‌های فروش سهام اوج گرفت.»

بخش فروش سینمایی نیز از چنین آسیب در امان نبودند. خبرگزاری ایسنا در گزارشی از تاثیر قطعی اینترنت بر فروش سینماها نوشت و به گزارش آمار سامانه فروش سازمان سینمایی اشاره کرد که  نشان می‌دهد میزان تماشاگران و فروش فیلم‌ها به شکل قابل توجهی افت داشته.

سخنگوی دولت و تردید‌ها در وصل شدن اینترنت

با توجه به هزینه‌ بالایی که قطعی اینترنت بر فضای اقتصاد کشور وارد ساخته مشخص نیست که علی ربیعی، سخنگوی دولت که تجربه بالایی در نهادهای امنیتی دارد، چرا اشاره‌ای به تبعات چنین تصمیمی بر فضای کسب و کار و قطع اینترنت نکرد و در گفته‌های روز دوشنبه خود مزیت اعلام یکباره را عدم سودجویی فرصت‌ طلبان و شبکه قاچاق بنزین دانست.

سخنگوی دولت نیز همانند دیگر همکارش در کابینه، بدون اشاره به تاریخ وصل مجدد اینترنت، تنها ابراز امیدواری کرده است که مشکل برخی استان‌ها برطرف شود.

سخنان وزرای دولت و نیز آسیب‌هایی که بر پیکره اقتصاد نحیف ایران وارد شده، نشان‌دهنده خطای محاسباتی مجریان طرح افزایش قیمت بنزین است که سطح خسارت‌های ناشی از آن را می‌توان در آینده موشکافانه بررسی کرد.

بیشتر از