فوتبال ایران در حسرت کمک‌ داور ویدیویی

وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال وعده داده‌اند که تجهیزات کمک‌داور ویدیویی VAR به لیگ برتر اضافه خواهد شد

چند سال از ورود کمک‌داور ویدیویی (VAR) به فوتبال جهان می‌گذرد ـGlyn KIRK / AFP

یکی از بخش‌های بدون تغییر لیگ برتر ایران، اعتراض به تصمیم‌های داوران است. در سال‌های گذشته کیفیت داوران ایرانی تعریفی نداشته است و از سوی دیگر، باشگاه‌ها و مربیان با اعتراض دائم به قضاو‌ت آن‌ها، می‌کوشند امتیاز بگیرند، یا عملکرد خودشان را توجیه کنند.
چند سال از ورود کمک‌داور ویدیویی (VAR) به فوتبال جهان می‌گذرد و تعدادی از لیگ‌های آسیایی هم این تکنولوژی را به مسابقاتشان افزوده‌اند، ولی استفاده از کمک‌داوران ویدیویی به یکی از حسرت‌های فوتبال ایران تبدیل شده و مربیان در مصاحبه‌های بعد از بازی، آرزو می‌کنند که روزی شاهد این فناوری در ورزشگاه‌ها باشند.
با این حال، بعید است که در میانه اعتراض‌های سراسری مردم ایران و سرکوب شدید حکومت، کمک‌‌داور ویدیویی یا هر مسئله‌ای در فوتبال ایران، قابلیت طرح و بحث بین دوستداران فوتبال در ایران داشته باشد. 
عزیزی‌خادم در زمان ریاست فدراسیون فوتبال خواهان ورود این تکنولوژی بود، ولی رسانه‌های اصولگرا با ادعای اینکه شرکت موردنظر اسرائیلی است، حملات زیادی علیه رئیس سابق فدراسیون صورت دادند و این پروژه لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا نوبت مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال، است که برای ورود VAR تلاش کند. او در جلسه هفته جاری با تعدادی از مدیران فدراسیون، گفت: «برخی دوستان در این مدت گفته‌اند ۳ سال است که روی پرونده VAR کار می‌کنیم، که این خودش نکته‌ای منفی است. باید هرچه زودتر این تکنولوژی وارد فوتبال ایران شود. شرکت موردنظر در خصوص راه‌اندازی این سیستم در فوتبال ایران انتخاب شده است. هزینه راه‌اندازی کمک داور ویدیویی زیاد نیست و خود باشگاه‌ها باید با این شرکت قرارداد امضا کنند.»
تاج تاکید دارد که باشگاه‌های لیگ برتری هزینه تجهیزات این تکنولوژی را بپردازند، ولی تاکنون فقط نیمی از باشگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. تاج هشدار داده است که باشگاه‌هایی که این هزینه را نپردازند، باید برای میزبانی به ورزشگاه‌هایی بروند که تجهیزات VAR در آن نصب شده باشد، و این می‌تواند بی‌نظمی زیادی در مسابقات لیگ برتر ایجاد کند.

حمید سجادی، وزیر ورزش، از استاندارها خواسته است برای نصب تجهیزات VAR به باشگاه‌ها کمک کنند. او در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «کارهای VAR در حال انجام است. نامه‌ای تهیه کردیم که استان‌هایی که نیاز به VAR دارند، استانداران حمایت‌شان کنند. کارها از طرف فدارسیون فوتبال در حال انجام است. کمک داور ویدیویی، هم درخواست باشگاه‌ها و هم جزو شاخص‌های AFC برای حرفه‌ای‌سازی است.»

سال‌ها است که فوتبال ایران در تامین زیرساخت‌ها مشکل دارد. تعدادی از باشگاه‌های لیگ برتری حتی زمین چمن مناسبی ندارند و برای میزبانی مجبورند به شهرهای دیگر بروند. بعد از زمین چمن، VAR هم به حسرت‌های فوتبال ایران اضافه شده و با در نظر گرفتن سابقه بدقولی‌های مدیران فوتبال، مشخص نیست که این تجهیزات چه زمانی در ورزشگاه‌ها نصب شود.

بیشتر از فوتبال