حذف بازیکنان خارجی، ضربه‌ای سخت به کیفیت لیگ برتر

سازمان لیگ برای جلوگیری از تکرار سناریوی لوکادیا ممکن است حضور بازیکنان خارجی برای فصل آینده را ممنوع کند

بازگشت ناگهانی یورگن لوکادیا به هلند و فسخ یک‌طرفه قراردادش با پرسپولیس، زنگ خطری برای فوتبال ایران است_Glyn KIRK / AFP

بازگشت ناگهانی یورگن لوکادیا به هلند و فسخ یک‌طرفه قراردادش با پرسپولیس، زنگ خطری برای فوتبال ایران است و حالا سازمان لیگ نگران شده است که این اتفاق، برای بقیه بازیکنان خارجی لیگ برتر هم تکرار شود. لوکادیا پیش از دربی پایتخت گفته بود که به‌دلیل مشکلات خانوادگی باید به هلند برود، ولی بعد از بازگشت به کشورش اعلام کرد که به ایران برنمی‌گردد.

لوکادیا اعلام کرده که به دلیل ناامنی نمی‌تواند در ایران بماند و با استناد به بند «شرایط اضطراری» در قراردادش، آن را فسخ کرده است. پرسپولیس تصمیم گرفته است از لوکادیا شکایت کند، ولی با مستنداتی که مهاجم هلندی ارائه خواهد کرد و تصاویری که از اعتراض‌های سراسری در ایران منتشر شده است، باشگاه تهرانی بخت زیادی برای بردن این پرونده ندارد.

مسئولان سازمان لیگ بعد از ماجرای لوکادیا هشدار دادند که این می‌تواند برای بقیه بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران هم الگو شود. هرچند این خبر به طور رسمی منتشر نشد، ولی آن‌ها ممکن است برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، حضور بازیکنان خارجی در فصل آینده لیگ برتر را ممنوع کنند. تکرار ماجرای لوکادیا علاوه بر زیان مالی شدید به باشگاه‌ها، می‌تواند وجهه فوتبال ایران را تخریب کند؛ ولی اگر سازمان لیگ تصمیم به ممنوعیت جذب بازیکن خارجی بگیرد، ضربه شدیدی به کیفیت فنی لیگ برتر خواهد زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایسنا در انتقاد از ممنوعیت حضور بازیکنان خارجی نوشته است: «در دوره‌ای که فوتبال آسیا در حال عبور از محدودیت استفاده از بازیکنان خارجی و برداشتن قانون ۳+۱ خارجی در هر تیم است و از سال ۲۰۲۴ تیم‌ها می‌توانند به تعداد دلخواه از خارجی‌های خود در «لیگ نخبگان آسیا» استفاده کنند، بازگشت به یک قانون محدودکننده، می‌تواند یک قدم رو به عقب در فوتبال ایران باشد.»

در حال حاضر، بازیکنان خارجی نقش پررنگی در باشگاه‌های لیگ برتری دارند. لوکادیا که پرسپولیس را ترک کرد با شش گل زده بهترین گلزن فصل جاری محسوب می‌شود. کوین یامگا که فصل گذشته یکی از بهترین بازیکنان استقلال در راه قهرمانی بود، در لیگ بیست‌ودوم هم با ۴ گل زده بازیکن مهمی برای این تیم بوده است. گولسیانی، مدافع گرجی پرسپولیس، یکی از بهترین خریدهای این فصل سرخ‌پوشان است و در دربی پایتخت زننده هر دو گل تیمش بود. موسی کولیبالی، مدافع فولاد، بهترین گلزن این تیم هم محسوب می‌شود. استنلی کی‌روش در تیم گل‌گهر یک بازیکن کلیدی است. عنوان بهترین پاسور لیگ را ریکاردو آلوز، هافبک برزیلی تراکتور، در اختیار دارد. حتی تیم‌های پایین جدول هم برای امتیاز گرفتن روی بازیکنان خارجی حساب می‌کنند و ملوان به‌دنبال جذب رودی ژستد، مهاجم فصل قبل استقلال، است.

به سختی می‌توان لیگ برتر را بدون بازیکنان خارجی تصور کرد و با حذف آن‌ها، کیفیت مسابقات از این هم بدتر خواهد شد. با این حال، شرایط غیرعادی این روزهای ایران ممکن است تمام بازیکنان خارجی را دیر یا زود فراری بدهد.

بیشتر از فوتبال