برنامه‌های جدید جمهوری اسلامی برای حجاب اجباری و سرکوب زنان

آغاز برخورد با بی‌حجاب‌ها قرار است از دو مسیر قرار دادن مردم در مقابل هم و همچنین دعوت به حضور آتش‌به‌اختیارها پیگیری شود

امام‌جمعه‌ها و مراجع تقلید نزدیک به حکومت از ضرورت پایان سکوت در برابر بدحجابی سخن گفتند _ AFP

سرمان را می‌دهیم اما از قانون حجاب دست برنمی‌داریم؛ این تاکید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری بر لزوم تشدید برخورد با بدحجابی، پیامی مبنی بر آغاز مجدد سخت‌گیری‌ها علیه زنان در ایران است.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی نیز روز چهارشنبه هفت دی‌ بر خدمات ندادن دستگاه‌های اجرایی به افراد بی‌حجاب تاکید کرد و گفت: «هیچ دستگاه، نهاد، موسسه، بانک، شرکت و… در این استان حق ندارد به افرادی که کشف حجاب کرده‌اند، خدمات ارائه دهد.»

سخنان این مقام ارشد دولتی تلاشی برای اجرای همان ایده ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در خصوص جایگزین‌ کردن محرومیت اجتماعی با گشت ارشاد است. هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به‌ معروف در خصوص این طرح گفته بود که اگر بدحجابان مشمول محرومیت از دریافت خدمات اجتماعی شوند، خود مردم به آمران به معروف بدل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایده گلپایگانی اگرچه ظاهرا شکل قانونی و رسمی به خود نگرفت، پلمب مجموعه بزرگ مهروماه در اتوبان تهران-قم به‌ دلیل ارائه خدمات به زنان بدحجاب طی روزهای اخیر نشانه‌ای از اجرای آن در سکوت خبری بود.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، نیز چهارم دی‌ماه، با تاکید بر اجرای قاطع قوانین مرتبط با حجاب، گفته بود: «خانم‌ها برای حفظ سلامت ایمنی خود و خانواده حجابشان را رعایت کنند و کشف حجاب نکنند؛ اگر به مرحله‌ای برسد که جرم مشهود باشد، دستگاه‌های مربوطه به وظایف خود عمل می‌کنند.» این سخنان دادستان کل کشور به‌نوعی یک‌ قدم به جلو دستگاه قضا برای بازگشت به دوران سرکوب و تحقیر زنان به بهانه حجاب اجباری پیش از آغاز خیزش مردمی ایران است.

از طرفی، هم‌زمان با انتشار اخباری مبنی بر ارسال مجدد پیامک تذکر حجاب برای رانندگان، برخی امام‌جمعه‌ها و مراجع تقلید نزدیک به حکومت هم از ضرورت پایان سکوت در برابر بدحجابی سخن گفتند. احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، ۶ دی‌ از مومنان خواست برای اثبات ارادت به اهل‌ بیت، به میدان بیایند و دیگر در برابر بدحجابان دست‌به‌سینه سکوت نکنند. مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، هم در همان روز، با انتقاد از انفعال مسئولان در مورد حجاب اجباری گفت: «برخی می‌خواهند مسئله حجاب را به ابتذال بکشانند. کار به جایی رسیده که برخی زنان به بی‌حجابی افتخار می‌کنند و در میان جمعیت ظاهر می‌شوند.»

در سطح جامعه، هم به نظر می‌رسد افزایش فشار بر کسبه و صنوف در دستور کار است؛ از جمله تعطیلی و پلمب فروشگاه‌هایی که به زنان بدون حجاب خدمات می‌دهند که به گفته کاربران، طی هفته‌های گذشته، در کنار ارسال پیامک‌های بدحجابی، به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. هم‌زمان، صداوسیما در گزارش‌هایی به معرفی کسبه‌ای پرداخت که حاضر نشده‌اند به زنان بی‌حجاب خدمات دهند. گزارش صداوسیما از یک نانوا که مدعی بود به بدحجابان نان نمی‌فروشد، موردتوجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

از سخنان مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی در خصوص مسئله حجاب اجباری می‌توان چنین برداشت کرد که آغاز دوباره برخورد با بی‌حجاب‌ها قرار است از دو مسیر قرار دادن مردم در برابر هم از طریق افزایش فشار بر اصناف و همچنین دعوت به حضور آتش‌به‌اختیارها که امام‌جمعه اصفهان وعده داده بود، پیگیری شود.

خیزش مردمی ایران با قتل حکومتی مهسا امینی در اثر ضرب‌وشتم ماموران گشت ارشاد آغاز شد. این خیزش که طی چهار ماه گذشته به یکی از گسترده‌ترین اعتراض‌های مردمی ایران طی چهار دهه گذشته با شعار براندازی جمهوری اسلامی، مبدل شد ، بر پایه مطالبات زنان برای پایان‌ دادن به سرکوب در جامعه شکل‌ گرفت و به سایر حوزه‌ها تسری یافت.