ابراز نگرانی شورای امنیت درباره منع دسترسی زنان به دانشگاه در افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای قطع دسترسی دختران به تحصیل در افغانستان را نقض آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر دانست

وزارت تحصیلات عالی طالبان  به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داد که تحصیل دختران را ممنوع کنند-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۷ سپتامبر، در یک بیانیه مطبوعاتی درباره افغانستان، درباره گزارش‌ها مبنی بر اقدام طالبان در قطع دسترسی زنان و دختران به دانشگاه‌‌ها نگرانی عمیق خود را اعلام کرد. 

در این بیانیه همچنین درباره تعلیق مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم ابراز نگرانی شده است. 

شورای امنیت بر درخواست خود در مورد مشارکت کامل، برابر، و معنی‌دار زنان و دختران در افغانستان تاکید کرد و قطع دسترسی دختران به تحصیل در افغانستان را نقض آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر دانست. این نهاد قدرتمند سازمان ملل متحد، از طالبان خواست تا مدارس دخترانه را بازگشایی کرده و فورا این سیاست‌ها و اقدامات را متوقف کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این بیانیه مطبوعاتی در ادامه می‌گوید: «گزارش‌ها مبنی بر این که طالبان کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی را از رفتن سر کار منع کرده است، موجب نگرانی عمیق شورای امنیت شده است.» 

بیانیه فوق می‌گوید که منع فعالیت حرفه‌ای زنان کارمند تاثیر فوری و چشمگیر بر فعالیت‌های بشردوستانه از جمله ماموریت نهادهای ملل متحد و سازمان‌های امدادگر و فعالیت‌های امدادی و مرتبط با سلامت خواهد گذاشت، همچنین چنین اقدامی با تعهدات طالبان به مردم افغانستان و همچنین انتظارات جامعه بین‌الملل از نظام طالبان در افغانستان، مغایرت دارد. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخر بر حمایت کامل خود از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و دفتر ملل متحد در افغانستان، اهمیت انجام ماموریت نماینده ویژه و گزارش‌دهی او به دبیرکل از جمله در حوزه نظارت بر گزارش‌ وضعیت، و ارتباط با نقش‌آفرینان سیاسی و انتقال اطلاعات به شورای امنیت، تاکید کرده است. 

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که تحصیل دختران را بر اساس تصمیم کابینه طالبان ممنوع کنند.

از آن زمان رهبران و چهره‌های علمی و مذهبی فراوانی این اقدام طالبان را محکوم کرده و آن را مغایر اصول دین اسلام خواندند.