ستاد حقوق بشر قوه قضاییه: از زندان زنان هیچ شکایتی درباره آزار جنسی نداشتیم

انتشار این تکذیبیه در شرایطی است که گزارش‌های متعددی از آزار جنسی به زنان بازداشت‌شده منتشر شده است

اوایل آذرماه سی‌ان‌ان در گزارشی از تجاوز جنسی به مردان و زنان در زندان‌های ایران خبر داد _ AFP

پس از آنکه در روزهای اخیر فعالان سیاسی و گروه‌های حقوق بشری درمورد آزار جنسی و تجاوز به زنان در زندان‌های جمهوری اسلامی گزارش دادند،‌ ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادعا کرد که در بازدید دبیر این ستاد از زندان زنان، شکایتی در مورد آزار جنسی مطرح نشده است که بخواهد مورد پیگیری قرار گیرد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه، در واکنش به گفته‌های نرگس محمدی، فعال سیاسی، طرح مطالبی درباره آزار جنسی از طرف برخی بازداشت‌شدگان در جریان بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از زندان زنان (قرچک) را رد کرد.

این نهاد همچنین در بیانیه تهدیدآمیز خود از برخورد با مطرح‌کنندگان موضوع آزار جنسی در زندان‌ خبر داد و نوشت: «ستاد حقوق بشر ضمن اینکه حق شکایت از سوی آنانی که بر این باورند مورد آزار قرار گرفته‌اند را به رسمیت می‌شناسد، هم‌زمان حق شکایت از افرادی که بدون مستندات مبادرت به شایعه‌پراکنی می‌کنند را برای کارکنان سازمان زندان‌ها یا عوامل مجری قانون به‌عنوان ضابط قضایی نیز به رسمیت می‌شناسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تکذیبیه در شرایطی منتشر می‌شود که در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از آزار جنسی زنان بازداشت‌شده به دست نیروهای امنیتی ایران منتشر شده است.

روز سوم دی‌ماه، هم‌زمان با صدمین روز خیزش سراسری مردم ایران،‌ نرگس محمدی،‌ فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، با انتشار نامه‌ای، به جزئیاتی از آزار و اذیت و شکنجه زنان بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌های اخیر پرداخت و تعرض جنسی به زنان معترض را ابزار جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان دانست.

نرگس محمدی در این نامه به نقل از یکی از زنان بازداشتی روایت کرد: «در سلول بازجویی در زندان قرچک، مورد تعرض فیزیکی از ناحیه سینه‌هایش از سوی بازجو قرار می‌گیرد که پس از داد و فریاد او، بازجو از سلول بیرون می‌رود». او همچنین به شرح بازداشت خشونت‌آمیز یکی از فعالان شناخته‌شده زن اشاره کرد که «حین انتقال به زندان با دستبند یک دست و پایش را به گیره‌های بالای سرش در ماشین بسته بودند و در حالتی که او آویزان بوده با دست مورد تعرض جنسی قرار گرفته» است.

نرگس محمدی ۱۳ آذر نیز، در نامه‌ای که از زندان اوین برای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، ارسال کرد، به «تداوم وحشیانه تعرض به زنان بازداشتی» اشاره کرد. او در آن نامه نوشت که براساس روایت‌های زنان زندانی و دوستان زندانی‌ خود از این آزارهای جنسی مطلع شده و خواهان تحقیق درباره تعرض جنسی به زنان بازداشتی است.

اوایل آذرماه نیز، سی‌ان‌ان در گزارشی از تجاوز جنسی به مردان و زنان در زندان‌های ایران خبر داد. در آن گزارش به گفت‌وگوهای محرمانه‌ای استناد شد که به موارد گسترده تجاوز جنسی نیروهای سرکوبگر به زندانیان اشاره داشت. در برخی از مواردی که سی‌ان‌ان بررسی کرده، از تجاوز فیلمبرداری شده است تا از آن‌ برای ساکت کردن معترضان استفاده شود.

آرمیتا عباسی، ۲۰ ساله، یکی از زنان زندانی است که گزارش‌هایی از تجاوز به او پس از بازداشت در جریان اعتراض‌های سراسری منتشر شد. اخباری که از بیمارستان امام علی در کرج درز کرده، حاکی از آن است که آرمیتا عباسی در پی آزارهای جنسی متعدد به همراه نیروهای لباس شخصی به این بیمارستان منتقل شد و خدمه بیمارستان با وحشت متوجه نشانه‌های تجاوز به او شدند. در این پیام‌ها گفته شد که این زن جوان هنگام ورود به بیمارستان به علت تجاوز مکرر، خونریزی از مقعد داشته است و نیروهای لباس شخصی اصرار داشتند گزارش شود که تجاوز پیش از دستگیری بوده است.

پس از انتشار گزارش‌های آزار جنسی زنان در زندان‌های ایران، سازمان زندان‌ها روز ۱۶ آذر، با انتشار اطلاعیه‌ای وقوع چنین مواردی را تکذیب کرد. این نهاد در اطلاعیه خود اظهاراتی از این دست را «ادعاهای کلی و بدون ذکر مصداق در فضای مجازی» و «شایعه» خواند.