وزیر خارجه بریتانیا: طالبان در پی حذف زنان از جامعه‌اند

کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از قطع دسترسی مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نگران‌اند

وزیر خارجه بریتانیا از طالبان خواست ممنوعیت کار و تحصیل زنان را فورا لغو کنند- ANDREI PUNGOVSCHI / AFP

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، شامگاه دوشنبه پنجم دی، در توییتی، به ممنوعیت تحصیل و کار زنان در ادارات غیردولتی افغانستان واکنش نشان داد و نوشت که طالبان با این تصمیم، میلیون‌ها نفر را از دسترسی به خدمات و کمک‌های بشردوستانه محروم کرده‌اند.

کلورلی اضافه کرد: «طالبان در تلاش‌اند زنان را از جامعه حذف کنند.» او در ادامه، پیامدهای این تصمیم طالبان را ارزیابی کرد و نوشت: «ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی باعث می‌شود میلیون‌ها افغان از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و تجهیزاتی که زندگی آنان را نجات می‌دهند، محروم بمانند. پس این تصمیم طالبان روی همه تاثیر خواهد گذاشت.»

طالبان در یک هفته گذشته دو دستور تکان‌دهنده علیه زنان صادر کردند. ابتدا وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، دستور ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی سراسر این کشور را صادر کرد که البته با واکنش‌های بین‌المللی شدیدی روبرو شد. در ادامه، وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه سوم دی، طی نامه‌ای رسمی، اعلام کرد که هیچ زنی اجازه ندارد در ادارات و موسسات خارجی داخل افغانستان کار کند. طالبان دلیل این تصمیم را رعایت نکردن حجاب موردنظر این گروه در ادارت غیردولتی عنوان کردند.

وزیر خارجه بریتانیا تنها مقام غربی نیست که به تصمیم‌های اخیر طالبان واکنش نشان داده است. پیش از او، وزیر خارجه آلمان نیز خواستار واکنش‌های جهانی شدید به تصمیم‌های طالبان در مورد زنان شده بود. علاوه بر این، برخی از نهادهای امدادرسان خارجی نیز در اعتراض به این تصمیم طالبان فعالیت‌هایشان در افغانستان را به حالت تعلیق درآوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید ملیبند، وزیر خارجه سابق بریتانیا و رئیس فعلی کمیته بین‌المللی نجات، در واکنش به این دستور طالبان اعلام کرد که فعالیت‌های این کمیته در افغانستان را تا بازگشت زنان به کار متوقف می‌کند. ملیبند افزود: «کارکنان زن برای میلیون‌ها متقاضی یک راه نجات‌اند و ما بدون آن‌ها نمی‌توانیم کار کنیم.»

تا پیش از این دستور طالبان، سازمان‌هایی چون شورای پناهندگان نروژ، سازمان همکاری‌ مسیحی (Christian Aid)، سازمان حمایت از کودکان (Save the children) کمیته بین‌المللی نجات، سازمان امداد اسلامی (Islamic Relief) و چندین سازمان دیگر در افغانستان برای توزیع خدمات و کمک‌های بشردوستانه در سراسر افغانستان فعالیت می‌کردند.

شمار زیادی از کارکنان این نهادها را زنان و دختران تشکیل می‌دادند و از آنجا که طالبان به زنان اجازه نمی‌دهند با کارمندان مرد در ارتباط باشند، این کارکنان زن تنها راه رساندن کمک به زنان و خانواده‌های بدون سرپرست مرد بودند. به همین دلیل، نهادهای امدادرسان اکنون از این تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان شاکی‌اند و می‌گویند در صورت کنار گذاشته شدن زنان، بخش عظیمی از فعالیت‌های این موسسات فلج خواهد شد.

بیشتر از جهان