چین در ۲۴ ساعت ۷۱ جت جنگنده و هفت ناو جنگی به سمت تایوان فرستاد

آمریکا، چین را چالشی راهبردی خوانده است

از جمله هواپیماهای فرستاده شده چین به سمت تایوان ۱۸ جت جنگنده جی-۱۶، ۱۱ جنگنده جی-۱ و ۶ جنگنده سوخو-۳۰  بودندـ ASIF HASSAN / AFP

وزارت دفاع تايوان روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر (۵ دی)، گفت که ارتش چين در جریان یک نمايش قدرت نظامی ۲۴ ساعته، ۷۱ هواپیمای جنگنده به سوی این جزیره فرستاد. پیش از انتشار این اطلاعیه، چین خشم خود را از بخش‌های مربوط به تايوان در لایحه بودجه دفاعی آمريکا که روز شنبه به تصويب رسید، ابراز کرده بود.

 اذیت و آزار نظامی چين علیه جزیره خودگردان تايوان که پکن ادعا می‌کند بخشی از خاک چین است، در سال‌های اخیر شدت گرفته است. ارتش چین روزانه هواپیماها یا ناوهای خود را به نزدیکی تایوان می‌فرستد.

به گزارش وزارت دفاع ملی تایوان، بین ساعت شش بامداد یکشنبه و شش بامداد دوشنبه، ۲۵ و ۲۶ دسامبر، ۴۷ جت جنگنده چینی از میانه تنگه تایوان، مرزی غیررسمی که از پذیرش ضمنی دو طرف برخوردار است، عبور کردند. هواپیماها و تسلیحات هوایی که چین به سمت تایوان فرستاد، شامل  ۱۸ جت جنگنده جی-۱۶، ۱۱ جنگنده جی-۱، شش جنگنده سوخو-۳۰ و شماری پهپاد بود. تايوان می‌گوید اقدامات پکن را از طريق سيستم‌های موشکی زمينی، و نیز از فراز کشتی‌های نيروی دريايی خود زير نظر دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی یی، سخنگوی فرماندهی رزمی منطقه شرق ارتش چین، یکشنبه‌شب در بیانیه‌ای گفت: «این واکنش قاطعی به تشدید [تحرکات] و تحریک کنونی آمریکا و تایوان است.»  او همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح چین در نزدیکی جزیره تایوان رزمایش‌های نظامی برگزار می‌کنند.

آمریکا، چین را چالشی راهبردی خوانده است. با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه آسیا پاسیفیک، تصویب بودجه دفاعی آمریکا اجازه می‌دهد که همکاری امنیتی با تایوان افزایش یابد. به گزارش اسوشیتدپرس، آمریکا همچنین به همکاری گسترده با هند در مورد فناوری‌های دفاعی نوظهور، آمادگی دفاعی، و تدارکات نیاز دارد.

ارتش چين اغلب در واکنش به اقدامات دولت آمريکا در حمايت از تايوان، برای نشان دادن نارضایتی خود، مانورهای نظامی وسیعی در نزدیکی جزیره تایوان اجرا می‌کند. اوت ۲۰۲۲، چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا، به تايوان، رزمایش بزرگی در آن ناحیه اجرا کرد. پکن بازدید مقام‌های دولت‌های خارجی از تایوان را به رسمیت شناختن این جزیره خودگردان در حکم یک کشور مستقل، و چالشی برای ادعای حاکمیت چین ارزیابی می‌کند.

بیشتر از جهان