آمریکا و ژاپن اقدامات چین در تنگه تایوان را محکوم کردند

کامالا هریس در سفر به توکیو تعهد آمریکا به امنیت ژاپن را «سنگ آهنین» خواند

دیدار کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، در توکیو با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن- REUTERS/Leah Millis/Pool

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، در توکیو با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، ملاقات کرد. آن‌ها در این ملاقات، اقدامات چین در تنگه تایوان را محکوم کردند و هریس بر تعهد واشنگتن به دفاع از ژاپن تاکید کرد.

به گزارش رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد: «کامالا هریس و فومیو کیشیدا در مورد اقدامات اخیر تحریک‌کننده، تهاجمی و غیرمسئولانه چین در تایوان گفت‌وگو، و بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر این تنگه تاکید کردند.»

سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به آسیا که شامل توقف در کره جنوبی نیز می‌شود، چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که مقام‌های چینی از گفته صریح جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، مبنی بر دفاع از تایوان خشمگین شدند.

چین تایوان را که دارای حکومت دموکراتیک است، یکی از استان‌های خود می‌داند. پکن متعهد شده است که تایوان را تحت کنترل خود درآورد و استفاده از زور برای این کار را رد نمی‌کند. در مقابل، دولت تایوان به شدت به ادعای حاکمیت چین اعتراض دارد و می‌گوید تنها ۲۳ میلیون نفر ساکنان این جزیره می‌توانند درباره آینده آن تصمیم بگیرند.

در شرایطی که به تازگی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه، با واکنش پکن مواجه شده و تنش میان آمریکا و چین را شدت بخشیده است، برخی از کارشناسان معتقدند که حضور هریس در منطقه به منظور ایجاد یک رویکرد واحد برای رویارویی با این چالش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود که در ماه نوامبر و در جریان نشست گروه ۲۰ در اندونزی، اولین دیدار جو بایدن در جایگاه رئیس جمهوری ایالات متحده با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، رخ دهد. 

در بخش دیگری از بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا درباره سفر کامالا هریس آمده است: «او که رهبری هیات آمریکایی را در مراسم تشییع جنازه شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، بر عهده دارد، درباره شلیک موشک بالستیک اخیر کره شمالی نیز با کیشیدا گفت‌وگو کرد. او همچنین اهمیت حل و فصل موضوع شهروندان ژاپنی ربوده‌شده از سوی کره شمالی را مورد بحث قرار داد.»

هریس در بخشی از این نشست در توکیو بر اتحاد بین ژاپن و ایالات متحده تاکید کرد و خطاب به کیشیدا گفت: «اتحاد ما برای صلح، ثبات و رفاه در منطقه، ضروری است.» او همچنین تعهد آمریکا به امنیت ژاپن را «سنگ آهنین» خواند.

کامالا هریس در شرایطی عازم سفر آسیایی شده است که کره شمالی روز یکشنبه، ۲۵سپتامبر (سوم مهر)، به سمت دریایی در سواحل شرقی خود، یک موشک بالستیک شلیک کرد.

پرتاب موشک از سمت کره شمالی، پس از ورود ناو هواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس رونالد ریگان» به کره جنوبی انجام شد. این ناو برای شرکت در رزمایش مشترک ایالات متحده با نیروهای کره جنوبی وارد سئول شد؛ رزمایشی که طبق برنامه‌ریزی، قرار است چهار روز، از ۲۶ تا ۲۹ سپتامبر، انجام شود. در جریان این رزمایش، قرار است معاون رئیس ‌جمهوری آمریکا از منطقه بازدید کند

بیشتر از جهان