سفر علی باقری به عمان، میانجی قدیمی ایران و آمریکا فعال شده است؟

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی پس از سفر به روسیه، اکنون به عمان رفته است

علی باقری دو روز پس از مذاکرات دوحه، در سفری از پیش اعلام‌نشده، به روسیه رفت تا در مورد این مذاکرات به کرملین گزارش بدهد- ALEX HALADA / AFP

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح پنجشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عمان به این کشور رفت. 

پس از شکست مذاکرات احیای برجام در دوحه قطر که به‌صورت غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا برگزار شد، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است تخم‌مرغ‌هایش را در سبدهای دیگری بگذارد. علی باقری پیش‌تر، دو روز پس از مذاکرات دوحه، در سفری ازپیش‌اعلام‌نشده به روسیه رفت تا در مورد این مذاکرات به روسیه گزارش بدهد و احتمالا دستور کار آینده را با کرملین هماهنگ کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه هفته گذشته، در حالی که طرف آمریکایی مذاکرات از نتیجه‌بخش‌نبودن گفت‌وگوها و همچنین خواسته‌های فرابرجامی تهران خبر داده بود، در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان گفت که مذاکرات سازنده به «جدیت، داشتن ابتکار و انعطاف‌پذیری در طرف آمریکایی» بستگی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون باقری کنی به عمان رفته است؛ کشوری که سال‎‌‌ها است میان ایران و غرب نقش میانجی را ایفا می‌کند. بسیاری از سفرهای مقام‌های ایرانی به عمان در نهایت به پیغامی خطاب به آمریکا یا اروپا ختم می‌شود. هرچند روابط منطقی‌تر عمان با اسرائیل چندان به مذاق جمهوری اسلامی خوش نمی‌آید، این کشور کماکان راهی مطمئن و نزدیک برای رساندن پیغام به آمریکا است.

عمان در ماجرای گروگان‌گیری‌های جمهوری اسلامی نیز نقش مهمی را ایفا کرد. نازنین زاغری و انوشه آشوری، دو شهروند ایرانی-بریتانیایی، آخرین گروگان‌های جمهوری اسلامی بودند که از مسیر عمان به آزادی رسیدند. این دو نفر به عمان برده شدند و پول‌های حاصل از این معامله برای جمهوری اسلامی نیز به حسابی در بانکی عمانی واریز شد.

علی نجفی، سفیر ایران در مسقط، با تایید نقش عمان در آزادی نازنین زاغری، در توییتی نوشت: «عمان؛ یک‌ بار دیگر بر مدار خیرخواهی، حکمت و تدبیر. ایران؛ همچنان بر مدار عزت، حکمت و مصلحت، پاینده باد روابط دوستانه دو کشور.»

البته مدتی بعد، یک نماینده مجلس خبر داد که جمهوری اسلامی برای آزاد کردن این ۴۰۰ میلیون پوند به مشکل خورده است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کردند.

عمان یکی از کشورهایی‌ است که برای آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به جمهوری اسلامی کمک می‌کند. روزنامه فرهیختگان ١٨ فروردین، در گزارشی، نوشت که ایران قصد دارد به‌موازات مذاکرات هسته‌ای، با مبادله زندانیان دوتابعیتی، هفت میلیارد دلار از دارایی‌های خود را آزاد کند.