رئیس بیمارستان روزبه: عمان مثل جاروبرقی در حال جذب پزشکان ایرانی است

بیش از ۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی دانشگاه تهران مهاجرت می‌کنند

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران افزایش میل به مهاجرت در میان پزشکان را نگران‌کننده خواند- تصویر از پایگاه خبری رکنا

شاهین آخوندزاده، استادتمام گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بیمارستان روزبه، با اشاره به تلاش کشورهای دیگر برای جذب پزشکان ایرانی گفت که عمان «مثل جاروبرقی در حال جذب پزشکان ما در رشته‌های مختلف» است.

او مهاجرت پزشکان از ایران را «مشکلی مزمن» خواند و تاکید کرد: «من سال ۱۳۹۳، در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره مهاجرت نخبگان گفتم که ۵۰ درصد از ورودی‌های پزشکی دانشگاه تهران که در واقع ۱۰۰ نفر اول کنکور سراسری محسوب می‌شوند، مهاجرت می‌کنند. حالا هم می‌گویم این آمار در سال‌های اخیر حتما افزایش یافته است.»

به گفته این استاد دانشگاه، «یک جراح در کشور عمان ۲.۵ برابر یک جراح در ایران درآمد دارد؛ ضمن اینکه فرزند او نیز از آموزش رایگان بهره‌مند می‌شود. همچنین خودرویی که آنجا می‌خرد، با کیفیت بهتر و بهای آن هم یک‌دهم قیمت اینجا است. مسکن هم به همین شکل؛ پس کاملا برایش به‌صرفه است که جلای وطن کند.»

شاهین آخوندزاده در ادامه، به مشکلات دانشجویان رشته پزشکی در ایران پرداخت و گفت: «یک دانشجوی پزشکی هفت سال درس‌هایی بسیار سنگین می‌خواند. کشیک هم که می‌گذراند، یک میلیون تومان بابتش می‌گیرد. بعد هم باید بسیار درس بخواند تا بتواند در آزمون دستیاری قبول شود. در دوران رزیدنتی که همه جای دنیا شغل محسوب می‌شود، باید در کنار درس خواندن، کشیک‌های سنگین بدهد. در طول این مدت هم اجازه کار ندارد. تصور کنید حدود ۳۰ سال هم دارد و اگر خانواده داشته باشد، باید هزینه خانواده را هم بدهد؛ در حالی‌ که حقوقش حدود پنج تا شش میلیون تومان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «وضعیت این پزشک را تصور کنید. بعد از این مرحله، در سن حدود ۳۵ سالگی، تازه به مناطق محروم اعزام می‌شود؛ مناطقی که اغلب دور از مرکزند و امکاناتشان بسیار محدود است. این شخص باید واقعا عاشق پزشکی باشد تا بتواند این شرایط را تحمل کند؛ وگرنه این همه سختی و مشقت قابل‌تحمل نیست.»

به گفته رئیس بیمارستان روزبه، مهاجرت فقط مختص رشته‌های پزشکی نیست و در میان پرستاران نیز زیاد رخ می‌دهد. پیش‌تر، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم گفته بود تعداد پرستارانی که در طول یک سال مهاجرت کردند، با تعداد فارغ‌التحصیلان ۳۰ دانشکده پرستاری برابری می‌کند.

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، روز پنجشنبه، ۳ شهریور، در مراسمی گفت که تخصص جراحی قلب امسال تنها ۱۸ نفر ظرفیت داشت اما هیچ‌کس متقاضی آن نبود. همچنین فقط دو نفر در کل کشور در تخصص جراحی اطفال فارغ‌التحصیل شدند. رئیس‌زاده در ادامه هشدار داد که اگر وضع به همین منوال پیش برود، در آینده مجبوریم از هند و پاکستان پزشک وارد کنیم.

او پیش‌تر هم افزایش میل به مهاجرت در میان پزشکان را نگران‌کننده خوانده و گفته بود که با وجود کمبود ۱۸ هزار پزشک عمومی در کل ایران، بین ۱۵ تا ۲۰ هزار پزشک داخلی کار پزشکی انجام نمی‌دهند.

به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی، در حال حاضر نیز بالغ‌ بر چهار هزار پزشک با هدف مهاجرت، به این سازمان برای «گود استندینگ» (گواهی حسن انجام کار و عدم سوءپیشینه) درخواست داده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی در رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد که ۵۳ درصد کادر درمان در ایران مایل‌اند مهاجرت کنند. بر اساس این نظرسنجی، بی‌ثباتی اقتصادی، شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، ناامیدی در مورد آینده، امید به زندگی بهتر در خارج از کشور، وضعیت آزادی‌های فردی و اجتماعی، کیفیت بهتر زندگی در خارج از ایران، کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای بین‌المللی، درآمد پایین، امکان شاد زندگی کردن، نبود شایسته‌سالاری و سلامت اخلاقی جامعه از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش میل مهاجرت در میان پزشکان و پرستاران‌ است.