برآورد ارتش اسرائیل: ایران در سال ۲۰۲۳ هم شعله‌های «تروریسم» را روشن نگاه می‌دارد

ایران به ماجراجویی‌های هسته‌ای خود ادامه خواهد داد اما از خطوط قرمز عبور نمی‌کند

این گزارش از آژانس امنیتی اسرائیل، شین‌بت، می‌خواهد که مداخله در مساله ایران را افزایش دهد-Atta KENARE / AFP

پیش‌بینی اطلاعاتی ارتش اسرائیل از سال ۲۰۲۳ این است که جمهوری اسلامی ایران در سال جدید میلادی هم به روشن نگاه داشتن شعله‌های «تروریسم» ادامه می‌دهد اما اگر تحریک نشود، از خط قرمزهای هسته‌ای عبور نخواهد کرد.

این گزارش می‌گوید که ایران به ماجراجویی‌های هسته‌ای خود ادامه خواهد داد اما از خطوط قرمز عبور نمی‌کند.

این گزارش از آن جهت حائز اهمیت است که در اختیار رهبران اسرائیل قرار می‌گیرد و مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های‌ آنها خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسرائیل هیوم، حزب‌الله هم در سال جدید از دامن زدن بیشتر به تنش‌ها خودداری می‌کند و ماجرای اوکراین همچنان خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ایران، تحولات جهانی و فلسطین مثلثی است که کانون برآورد اطلاعاتی سالانه ارتش اسرائیل را تشکیل می‌دهد که اخیرا آماده شده است.

ایران یکی از اضلاع این مثلث است که چالش‌های ناشی از آن تنها به بحث هسته‌ای محدود نمی‌شود. فعالیت‌های «تروریستی» جمهوری اسلامی در منطقه براساس برآورد تحلیلگران نویسنده این گزارش، به روشن نگاه‌داشتن شعله‌های درگیری در منطقه کمک می‌کند.

این گزارش از آژانس امنیتی اسرائیل، شین‌بت، می‌خواهد که مداخله در مساله ایران را افزایش دهد و با ایجاد نیروی اقدام مشترک با موساد و ارتش در این مسیر گام بردارد.

این گزارش می‌گوید که جمهوری اسلامی به حمایت از حماس و جهاد اسلامی  و مسلح کردن حزب‌الله ادامه خواهد داد و همچنان به سوریه توجه خواهد داشت.

این گزارش به‌زودی به تصمیم‌گیرندگان در عرصه سیاست غیرنظامی اسرائیل ارایه می‌شود و به طیفی از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اسرائیل در سال ۲۰۲۳ اشاره دارد.

نکته جالب توجه در این گزارش این است که بر خلاف گزارش‌های قبلی، ایران تمرکز اصلی آن نیست. البته ایران همچنان برای اسرائیل یک چالش مهم و پیچیده به‌شمار می‌رود اما تحلیلگران آن را به عنوان قطعه‌ای از یک پازل بزرگتر برآورد کرده‌اند که با دیگر قطعات در ارتباط است. تحولات جهانی که اسرائیل و امنیت‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد یکی از موضوعات مورد توجه تحلیلگران در این گزارش است. بخشی از این تحولات از درگیری آمریکا و چین ناشی می‌شود که انتظار می‌رود در سال جدید میلادی هم ادامه یابد.

در این گزارش به کشورهای ناموفق اطراف اسرائیل هم اشاره شده و آمده است که انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی و بحران غذا در اردن و مصر تشدید شود. این گزارش به وخیم‌تر شدن وضعیت لبنان هم اشاره شده است.

بیشتر از جهان