هشدار نظامی و آماده باش ارتش اسرائیل در مرز با لبنان و سوریه

واکنش ایران به حمله اخیر اسرائیل، بستگی به قدرت سپاه

ایندیپندنت عربی

ارتش اسرائیل در مرزهای شمال لبنان و سوریه، به حالت آماده باش کامل در‌آمده و همه نیروهای دریایی، زمینی و هوایی خود را بسیج و تعدادی از گنبدهای آهنین را هم نصب کرده است.

ارتش اسرائیل برای پیش‌گیری از حمله احتمالی حزب‌الله، پس از سقوط دو پهپاد در حومه جنوبی بیروت و بمباران اسرائیل به قرارگاه سپاه قدس در سوریه، به این اقدامات دست زده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در حالی‌که همرا با رئیس ستاد مشترک ارتش، از مرزهای شمالی دیدن می‌کرد، به لبنان و سوریه هشدار داده است: «هرکس به کشتن‌ات می‌آید، پیش از این‌که به هدفش برسد، او را بکش؛ من تأکید می‌کنم که ما هیچ‌گونه حمله‌ای را به اسرائیل از هر کشوری که باشد، تحمل نمی‌کنیم و هر کشوری که اجازه دهد تا از سرزمینش بر ضد اسرائیل استفاده شود، نتایج کارش را خواهد دید.»

نتانیاهو ادعا کرد که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، پس از تلاش‌‌های بسیار پیچیده، کشف کرده‌اند که سپاه قدس، یگان ویژه‌ای را به سوریه فرستاده تا اسرائیلی‌ها را در جولان، توسط پهپاد، بکشند. وی افزود: «این یک عملیات تروریستی خطرناک ایرانی و با فرماندهی ایرانی بود که ارتش ما با اقدامات اطلاعاتی شجاعانه و هوشیارانه خود آن را کشف و خنثی کرد. از این بعد هم ما هرگونه کوششی را که ایران زیر هر پوششی برای حمله به اسرائیل، راه اندازی کند، کشف و ناکام خواهیم کرد.»

همزمان با تهدیدهای نتانیاهو، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، افیف کوخافی، نیز اعلام کرد که ارتش اسرائیل هیچ‌گونه تجاوزی را بی پاسخ نخواهد گذاشت و در هر حالت آماده است تا به شکل قاطع و خطرناک، از خود دفاع کند.

بعد از این‌که لبنان از سقوط دو پهپاد در جنوب بیروت خبر داد، نهادهای اطلاعاتی، نظامی و سیاسی اسرائیل، در نشست‌های مختلف و متعدد پیرامون سناریوهای محتمل، به مشاوره پرداختند، ولی در باره سقوط دو پهپاد یاد شده، توضیحی ندادند.

از طرف دیگر، نهاد‌های اطلاعاتی و آگاهان امور در اسرائیل، در باره پهپادها، تحلیل‌ها و تفسیرهایی متناقض ارائه دادند، اما بسیاری از اسرائیلی‌ها ادعای‌شان این بود که نهادهای امنیتی اسرائیل پهپادها را شناسایی کرده‌اند که ساخت ایران بوده و نزدیک بوده در دست عناصر حزب‌الله قرار گیرد، اما ارتش اسرائیل آن‌ها را توسط یک هواپیمای نظامی منفجر و در خاک لبنان سرنگون کرده است.  

از سوی دیگر، فرمانده اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، تمیر هیمان، گفته است که یک یگان نظامی ایرانی به دستور قاسم سلیمانی، در خاک سوریه جابجا شده بوده تا با پهپادهای انتحاری و بمب افکن، به اسرائیل حمله کند، اما توسط نیروهای هوایی اسرائیل بمباران شده است.

هیمان ادعا کرده است که چهار نفر از عناصر سپاه همرا با پهپادها، پنج شنبه گذشته، ۲۲ اوت، به فرودگاه بین‌المللی دمشق رسیدند و یک راست به دهکده عرنه در جولان سوریه رفتند و قصد داشتند از آنجا به اهدافی در خاک اسرائیل حمله کنند، اما نقشه‌شان از طریق تشویش الکترونیکی، مختل گردید.

هیمان افزوده است که آن‌ها بعد از آن در دهکده عقربا در جنوب دمشق در یک مجتمع نظامی ویژه سپاه قدس، مستقر شدند و ما چون اطلاع حاصل کردیم که آنها بار دیگر برای حمله در چند ساعت آینده آماد‌ه می‌شوند، مقر آنها را هدف حمله هوایی قرار دادیم.

در عین حال، عاموس هرئیل کارشناس امور نظامی اسرائیل، اظهار داشت: «به‌رغم حملات هوایی مکرر اسرائیل به اهداف ایرانی در خاک سوریه که با موفقیت اجرا می‌شود و نقشه‌های آنان را خنثی می‌کند، ایرانی‌ها از برنامه‌های نظامی خود علیه اسرائیل، دست بر نداشته‌اند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، آن‌ها بعد از حمله‌های هوایی مکرر ما در سال گذشته، مقر فعالیت‌های خود را از فرودگاه دمشق به فرودگاه تیفور در نزدیکی حمص، که از خاک اسرائیل دورتر است، انتقال دادند و فعالیت‌های نظامی بر ضد اسرائیل و قاچاق سلاح به حزب‌الله را متوقف نکرده‌اند.»

به باور هرئیل، واکنش ایران به حمله اخیر اسرائیل، بستگی به قدرت سپاه و تعداد کشته شدگان و رتبه‌های نظامی آنان دارد؛ اگر ثابت شود که شماری از ایرانیان در این حمله کشته شده‌اند، انگیزه ایران برای انتقام‌گیری، شدت پیدا می‌کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه