۱۴ ماهیگیر ایرانی اسیر در سومالی آزاد شدند

ماهیگیران ایرانی پس از هشت سال اسارت دردست گروه تروریستی الشباب به ایران بازگشتند

۱۴ ماهیگیر ایرانی شامگاه شنبه ۳ دی، پس از هشت سال اسارت، از طریق فرودگاه امام خمینی به ایران بازگشتند. این ماهیگیران ایرانی را دزدان دریای سومالی ربوده بودند.

خانواده‌ها و برخی نمایندگان دولت از این افراد استقبال کردند. آن‌ها پس از دریافت خدمات بهداشتی به زادگاهشان، بندر چابهار اعزام شدند.

بر اساس گزارش صداوسیما، این ۱۴ ماهیگیر در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی کشور سومالی در قاره آفریقا به اسارت گروه تروریستی الشباب درآمده بودند. آن‌ها پس از سال‌ها رایزنی نمایندگان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در کنیا و تعامل با مسئولان دولتی، روسای قبایل و ریش‌سفیدان سومالی آزاد شدند.

اسامی این ماهیگیران احمد عنبری، محمد حسین خورا، ملابخش رئیسی، کاظم کاکلی، عبدالعزیز بلوچ، سهیل بلوچ، اسماعیل بلوچ، سیدطبیب علی‌حسینی، طاهر بنگل‌زهی، نصیر بنگل‌زهی، زبیر نیازی، جما ترابی و افشین داوودی اعلام شد. همگی آن‌ها اهل شهرستان چابهارند.

خبرگزاری رویترز در سال ۱۳۹۴ به نقل از یک مقام سومالیایی و یک متخصص نیروی دریایی این کشور، خبر داد که دزدان دریایی سومالی یک کشتی ماهیگیری ایرانی با ۱۵ خدمه را ربوده‌اند. عبدالرزاق محمد دیریر، مدیر بخش مقابله با دزدان دریایی ناحیه خودمختار پانتلند سومالی، گفته بود که «کشتی ایرانی در آب‌های شمالی شهر ایل ربوده شد. طی چند روز اخیر، دزدان دریایی سومالی سه حمله دیگر انجام دادند، اما موفق نشدند کشتی دیگری را بدزدند».

در خبر هشت سال پیش رویترز، عنوان شد که یک سال پیش از آن، نیز دو کشتی ماهیگیری ایرانی ربوده شده بودند که ۱۶ خدمه یکی از این کشتی‌ها توانستند فرار کنند اما ۲۶ خدمه کشتی دوم همچنان در اسارت دزدان دریایی بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری‌های دولتی در ایران آبان ۱۴۰۱ نیز از آزادی ۱۶ ملوان ایرانی اهل سیستان و بلوچستان از زندان تانزانیا خبر دادند. حسن کرابی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد چابهار، اعلام کرده بود که این افراد بیش از ۱۰ سال در تانزانیا زندانی‌ بودند.

از ماهیگیران ایرانی که در کشورهای دیگر بازداشت یا دزدیده شده‌اند، آمار دقیقی در دست نیست. با این حال بسیاری از ملوانان ایرانی در سال‌های گذشته، به علت افزایش ماهیگیری‌های صنعتی در دریای عمان و خلیج فارس، به سمت آب‌های سومالی و تانزانیا روانه شدند و این باعث شد که طی این سال‌ها، دولت‌های مختلف، از جمله تانزانیا، بسیاری از آن‌ها را بازداشت کنند. 

از طرفی در این سال‌ها پس از سخت شدن ماهیگیری در تانزانیا و انتظارهای طولانی برای نوبت ماهیگیری، برخی ماهیگیران سومالیایی هم شغل خود را رها کردند و به ربودن ماهیگیران و دزدیدن لنج‌های آنان روی آوردند. گروه تندرو الشباب نیز به همین کار مشغول است. در این شرایط، تعدادی از ماهیگیران و ملوانان ایرانی نیز به‌دست دزدان دریای سومالی افتادند و سال‌ها در اسارت ماندند.