انکار وزیر ارتباطات و انتشار سند کاهش درآمد ارائه‌دهندگان اینترنت

عیسی زارع‌پور مدعی شد که سرعت اینترنت در ایران ارتقا پیدا کرده است

مدیرعامل ایرانسل در نامه‌ای خطاب به وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که از تاریخ ۲۹ شهریور تا ۷ آبان، درآمد از‌دست‌رفته این اپراتور بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است - ATTA KENARE / AFP

با وجود شکایت شهروندان ایران از سرعت پایین اینترنت و محدودیت‌های بسیار آن، وزیر ارتباطات کماکان معتقد است که سرعت کند اینترنت به‌خاطر استفاده از فیلترشکن است، وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده است.

عیسی زارع‌پور با بیان اینکه سرعت دسترسی به سایت‌های داخلی بیش از سایت‌هی خارجی است، گفت: «بخشی از سرعت کند اینترنت مربوط به فیلترشکن‌ها است وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده است. البته در این ایام حملات بسیار شدیدی که اصطلاحا به آن منع سرویس گفته می‌شود، داشتیم که بسیاری از آن‌ها در وزارت ارتباطات دفع می‌شود، اما ممکن است بر تجربه کاربری مردم تاثیرگذار باشد.»

وزیر ارتباطات در مورد افزایش فروش وی‌پی‌ان و علاقه مردم به استفاده از پلتفرم‌های پیام‌رسان خارجی، بدون اشاره به فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی مدعی شد در تلاش است با تقویت پلتفرم‌های داخلی شرایط رقابت بین این دو را ایجاد کند.

زارع‌پور دراین‌باره گفت: «ایده‌آل ما این است که ظرفیت‌های داخلی ما در حوزه رسانه اجتماعی و پیام‌رسان آن‌قدر قوی شود که اگر نسخه قوی خارجی هم ایجاد شد، بتواند با آن رقابت کند. بخشی از مردم همچنان از سکوها و رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند و امیدوارند که محدودیت این پلتفرم‌ها برداشته شود، اما عده دیگری از مردم از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کنند و تلاش ما بر این است که با مزیت‌هایی که برای سکوها و رسانه‌های اجتماعی داخلی ایجاد می‌کنیم، حتی اگر محدودیت‌ها برداشته شد ترجیح دهند که از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند.»

این در حالی است که حامد بیدی، مدیرعامل کسب‌وکار اینترنتی کارزار، اعلام کرده است که بررسی‌های موسسه «جاب ویژن» نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر در ایران از هر چهار نفر، یک نفر شغلش را از دست داده و شغل یک نفر نیز تحت‌ تاثیر فیلترینگ قرار گرفته است.

افزایش فیلترینگ و محدودیت و کاهش سرعت در اینترنت ایران حتی به ضرر ارائه‌دهندگان اینترنت هم تمام شده است. بر اساس اسنادی که گروه هکری «ZZA» روز جمعه منتشر کرد‌، ایرانسل، شاتل و مبین‌نت، به‌عنوان سه شرکت بزرگ ارائه‌دهنده اینترنت، در نامه‌هایی جداگانه به وزارت ارتباطات، خواهان دریافت غرامت از دولت به علت کاهش درآمدشان شده‌اند. این شرکت‌ها به علت فیلترینگ و قطعی اینترنت در جریان خیزش سراسری مردم ایران، با کاهش درآمد گسترده‌ای مواجه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این اسناد منتشر شده، مدیرعامل ایرانسل در نامه‌ای خطاب به وزارت ارتباطات اعلام کرده است که از تاریخ ۲۹ شهریور تا ۷ آبان، درآمد از‌دست‌رفته این اپراتور بالغ ‌بر ۸۰۰ میلیارد تومان است. در نامه‌ای دیگر نیز مدیرعامل ایرانسل عنوان می‌کند که در‌نتیجه اعمال محدودیت‌ها، عملا نیمی از ظرفیت شبکه کاهش یافته است و بر اساس قانون، دولت به پرداخت خسارت این اپراتور موظف است. پیش از این، صورت‌های مالی همراه اول از ماه آبان حاکی از این بود که درآمد این اپراتور در مقایسه با شهریور‌ماه، یعنی پیش از شروع خیزش سراسری، حدود ۹۳۶ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت مبین‌نت نیز در نامه‌ای که ۲۳ مهرماه به وزارت ارتباطات ارسال کرد‌، عنوان کرده بود که در کمتر از یک ماه خیزش سراسری۳۰ درصد از ترافیک و ۲۵ درصد از درآمد این شرکت کاهش پیدا کرده است. مبین‌نت خسارت‌های وارده به این شرکت را ۱۰ میلیارد تومان در ماه عنوان کرده است.

مدیرعامل شاتل نیز در نامه‌اش به وزارت ارتباطات در دوم آبان‌ماه عنوان کرده است که ایجاد محدودیت‌های گسترده در دسترسی کاربران به رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و بسیاری از وب‌سایت‌ها و آدرس‌های اینترنتی، تاثیری بسیار جدی بر مصرف پهنای باند و درآمد این شرکت گذاشته است. شاتل نیز اعلام می‌کند که بیش از ۶۰ درصد پهنای باند و بیش از ۴۰ درصد درآمد این شرکت نیز کاهش پیدا کرده است.

پیش از این مدیرعامل رایتل نیز در نامه‌ای رسما از احتمال خروج رایتل از بازار، به‌دلیل محدودیت‌های اینترنتی و کاهش درآمد، خبر داده بود.

با این حال، به نظر می‌رسد شرایط برای ارائه‌دهندگان اینترنت خانگی و اپراتورها بدتر خواهد شد و نشانه‌هایی از بهبود اوضاع اینترنت دیده نمی‌شود. روزنامه وال‌استریت ژورنال، روز پنجشنبه ۲۲ دسامبر، با انتشار گزارشی اعلام کرد که تاکنون ۲۰۰ ایستگاه‌ سیار متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، در داخل ایران فعال شده است؛ اقدامی که به‌نقل از وال‌استریت ژورنال، گروهی از مدافعان حقوق بشر زمینه‌های تحقق آن را فراهم کرده‌اند.