پژوهشگران: دو سوم گیاهان و جانوران جنوبگان تا سال ۲۱۰۰ در معرض نابودی قرار می‌گیرند

طبق پیش‌بینی پژوهشگران شمار ۶۵ درصد گیاهان و حیات‌وحش این قاره تا سال ۲۱۰۰ کاهش می‌یابد

پنگوئن امپراتور آسیب‌پذیرترین گونه‌ها شناخته شدند و پس از آن‌ها، سایر پرندگان دریایی و کرم‌های خاکی (nematode) قرار می‌گیرند- PATRICK HERTZOG / AFP

براساس یک مطالعه، تلاش‌های حفاظتی که برای محافظت از اکوسیستم جنوبگان طراحی شده است، کافی نیست.

به گفته جاسمین ریچل لی و همکارانش در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، تا سال ۲۱۰۰ حدود ۶۵ درصد از شمار گیاهان و حیات‌وحش این قاره، کاسته می‌شود.

آن‌ها می‌گویند که اجرای ۱۰ راهبرد کلیدی مدیریت خطر – با هزینه سالانه ۲۳ میلیون دلار – به سود ۸۴ درصد از گروه‌های پرندگان، پستانداران و گیاهان زمین خواهد بود.

لی گفت: «این کار نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین تهدید برای گونه‌های [زیستی] جنوبگان است و آنچه نیاز داریم، تلاش جهانی [برای] تخفیف [خطر] است تا [این گونه‌ها] نجات یابند. این کار نه‌تنها آینده آن‌ها، بلکه آینده ما را نیز تضمین می‌کند.»

پژوهشگران برای سنجش تهدیدها و راهبردهای حفاظت از جنوبگان، ارزیابی‌های تخصصی را با داده‌های علمی ترکیب کردند تا به درک بهتری از گونه‌های آسیب‌پذیرتر برسند و اقدام‌های مقرون به‌صرفه را شناسایی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان از ۲۹ کارشناس خواستند که راهبردهای مدیریتی ممکن را تعریف کنند، هزینه و امکان‌سنجی آن‌ها را تخمین بزنند، و مزایای احتمالی گونه‌های زیستی مختلف را بین امروز تا سال ۲۱۰۰ ارزیابی کنند.

تغییرات اقلیمی، جدی‌ترین تهدید برای تنوع زیستی جنوبگان، و تاثیرگذاری بر سیاست جهانی در تحدید گرمایش، مفیدترین راهبرد حفاظتی معرفی شد.

بر اساس راهبردهای مدیریتی فعلی و گرمایش بیش از دو درجه سانتیگراد، ۶۵ درصد گیاهان و جانوران خشکی تا سال ۲۱۰۰ از بین می‌روند.

پنگوئن امپراتور آسیب‌پذیرترین گونه‌ها شناخته شدند و پس از آن‌ها، سایر پرندگان دریایی و کرم‌های خاکی (nematode) قرار می‌گیرند. اما راهبردهای مدیریتی منطقه‌ای، با صرف هزینه تخمینی یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار ظرف ۸۳ سال آینده، معادل چهار هزارم درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) در سال ۲۰۱۹، می‌تواند تا ۷۴ درصد از گیاهان و جانوران را [از اقدامات حفاظتی] بهره‌مند کند.

راهبردهای مدیریت منطقه‌ای که بیشترین بازده سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد، تاثیر فعالیت‌های انسانی را به حداقل رسانده، موجب بهبود برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های زیرساختی جدید و مدیریت حمل و نقل می‌شود.

«مارتین مارون از دانشگاه کویینزلند (UQ) و سایر کارشناسان حفاظت از تنوع زیستی می‌گویند جزئیات قوانین حفاظت از محیط زیست استرالیا به زنده ماندن- یا از بین رفتن یک گونه زیستی- کمک می‌کند.»

به گفته نویسندگان، از آنجا که جنوبگان با فشار فزاینده ناشی از تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی مواجه است، ترکیبی از تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای حفاظت از تنوع زیستی قطب جنوب و خدمات اکوسیستمی برای نسل‌های آینده، لازم است.

© The Independent

بیشتر از جهان