روش درمانی جدید برای یکی از رایج‌ترین علائم کووید مزمن

فشارکی‌زاده: برای مه مغزی ناشی از کووید مزمن درمان‌های کمی وجود دارد

محققان دانشگاه ییل توانستند «مه مغزی» را در هشت بیمار مبتلا به این عارضه از میان ببرند- AFP

محققان می‌گویند شاید برای یکی از رایج‌ترین علائم کووید مزمن داروی جدیدی پیدا کرده باشند.

محققان دانشگاه ییل توانستند «مه مغزی» را در هشت بیمار مبتلا به این عارضه از میان ببرند. به این بیماران مخلوطی از گوانفاسین، داروی معمول ای‌دی‌اچ‌دی، و آنتی اکسیدانی موسوم به ان-استیل‌سیستئین ان‌ای‌سی- که در بریتانیا عمدتا برای درمان بیش‌مصرفی پاراستامول و بیماری‌های ریوی مصرف دارد- تزریق کردند.

این روش درمانی تاکنون فقط روی تعداد کمی از مبتلایان به کووید مزمن آزمایش شده است که عمدتا هم زن بوده‌اند. البته محققان گفتند این مطالعه برای اجرای آزمایش‌های بالینی گسترده‌تر نویدبخش به نظر می‌رسد.

اما با توجه به تاثیر بالقوه نابودگر و گسترده کووید مزمن، محققان معتقدند پزشکان باید تجویز گوانفاسین به بیماران را مد نظر قرار دهند.

امی آرنستن،متخصص علوم اعصاب، گفت: «اگر بیماران پزشکی داشته باشند که بتواند مقاله ما را بخواند، امیدواریم همین حالا به آنان کمکی بشود.»

او و گروه تحت سرپرستی‌اش معتقدند ترکیب این داروها می‌تواند «فورا» برای میلیون‌ها مبتلا «مفید» واقع شود.

آمار رسمی نشان می‌دهد طبق برآوردها، حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بریتانیا با کووید مزمن‌ زندگی می‌کنند.

بنا بر اعلام سازمان ملی خدمات سلامت، مه مغزی حسی شبیه آثار کم‌خوابی یا استرس دارد. این سازمان علائم معمول مه مغزی را ضعف تمرکز، احساس سردرگمی، از حد معمول کندتر فکر کردن، افکار مبهم، فراموشی، ناتوانی در پیدا کردن کلمات و خستگی ذهنی فهرست کرد.

آن‌هایی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند و افرادی که معمولا بهبود می‌یابند، لزوما این علائم را ندارند.

آرمان فشارکی‌زاده، متخصص مغز و اعصاب، توضیح داد: «برای مه مغزی ناشی از کووید مزمن درمان‌های کمی وجود دارد بنابراین وقتی فواید این درمان برای بیماران را دیدم، احساس کردم باید فورا این اطلاعات را منتشر کنم.»

«لازم نیست منتظر بمانید تا در این آزمایش پژوهشی شرکت داده شوید. می‌توانید موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. این داروها ارزان و در دسترس عموم‌اند.»

فشارکی‌زاده ابتدا بعد از آنکه آثار التهابی کووید بر بدن انسان را بررسی کرد، تصمیم گرفت این ترکیب دارو را امتحان کند.

تیم محققان از آن پس این درمان را روی حدود ده بیمار دیگر مبتلا به کووید مزمن آزمایش کردند. شرکت‌کنندگان روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم ان‌ای‌سی و یک میلی‌گرم گوانفاسین قبل از خواب مصرف کردند.

مقدار گوانفاسین را بعد از یک ماه به دو میلی‌گرم افزایش دادند.

تمام هشت بیماری که این آزمایش را به پایان رساندند، از فواید چشمگیر آن برای حافظه‌ خود، مهارت‌های سازمانی و قابلیت‌های انجام هم‌زمان چند کار گزارش دادند. برخی گفتند به طور کامل از مه مغزی رهایی یافتند و برخی دیگر هم گفتند خودآگاهی‌ آنان برگشته است.

این مطالعه در نشریه گزارش‌های عصب‌ایمنی‌شناسی (Neuroimmunology Reports) منتشر شد.

© The Independent