واکسن‌های یادآور کووید-۱۹ مصونیتی محدود ایجاد می‌کنند

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده پرونده سلامتی بیش از ۳۶۰ هزار فرد ۱۸ سال به بالا و فاقد نقص ایمنی را تجزیه و تحلیل کرد

متخصص همه‌گیری‌شناسی: این ایمنی ۱۰۰ درصد نیست؛ اما از هیچی بهتر است - AFP

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که واکسن‌های یادآور (بوستر) جدید کووید-۱۹ در برابر سویه‌های فرعی، مصونیتی محدود ارائه می‌دهند.

این مطالعه دریافت که واکسن‌های یادآور دوظرفیتی، یعنی آن‌هایی که در برابر ویروس کووید-۱۹ اصلی و سویه‌های جدید اومیکرون مصونیت ایجاد می‌کنند، فقط کمی بیشتر از واکسن‌های یادآور تک‌ظرفیتی معمولی مصونیت می‌دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها «سی‌دی‌سی» (CDC) پرونده سلامت بیش از ۳۶۰ هزار فراد ۱۸ سال به بالا و فاقد نقص ایمنی را که بین ۱۴ سپتامبر و ۱۱ نوامبر به آن‌ها واکسن یادآور جدید تزریق شده بود، تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که آن‌ها در برابر ۴۰ تا ۶۰ درصد از بیماری‌های نشانه‌دار مصون شده‌اند.

دکتر روت لینک-گلز، متخصص همه‌گیری‌شناسی سی‌دی‌سی، به سی‌ان‌ان گفت: «این ایمنی ۱۰۰ درصد نیست؛ اما از هیچی بهتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لینک-گلز توضیح داد که موفقیت ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی واکسن‌های یادآور زمانی قابل مشاهده بود که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند؛ بعد از آن، اثر آن‌ها در برابر سویه دلتا به ۷۰ درصد و در نهایت در برابر اومیکرون، به ۵۰ درصد کاهش یافت.

او افزود: «و به این ترتیب، من فکر می‌کنم آنچه در اینجا می‌بینیم، این است که واکسن دوظرفیتی واقعا ما را به زمانی برمی‌گردانند که اثربخشی آن‌ها را پس از واکسن‌های یادآور گذشته بی‌درنگ مشاهده کردیم که این عالی است. این همان جایی است که می‌خواهیم به آن برسیم.»

نتایج مطالعه در مورد مصونیت در برابر مرگ و بستری شدن در بیمارستان هنوز ارائه نشده است.

لینک-گلز پیشنهاد کرد پای جلوگیری از بیماری کووید که به میان می‌آید، ماسک‌ و فاصله‌گذاری اجتماعی مختص گذشته نیست و افزود که برای به دست آوردن نتایج بهتر، می‌توان از آن‌ها در ترکیب با واکسیناسیون به‌روز استفاده کرد.

او به سی‌ان‌ان گفت: «به‌خصوص وقتی تعطیلات در پیش است و احتمال دارد سفر کنید و با بستگان مسن و افراد آسیب‌پذیر وقت بگذرانید، من فکر می‌کنم بهتر است به جای اینکه هیچ مراقبتی انجام ندهید، در برابر بیماری و در پی آن جلوگیری از آلوده کردن عزیزانتان، ایمنی را رعایت کنید.»

همچنین مشخص شد که واکسن‌های یادآور دوظرفیتی هشت ماه پس از آخرین واکسن که دیگر ایمنی کمی از دوز قبلی باقی مانده است، ۵۶ درصد مصونیت می‌دهند.

این مصونیت در افراد ۱۸ تا ۴۹ ساله که آخرین دوز واکسن خود را دو تا سه ماه قبل از واکسن‌های یادآور دوظرفیتی زده بودند، فقط ۳۰ درصد و برای افراد ۶۵ سال یا بالاتر فقط ۲۸ درصد بود.

سی‌ان‌ان گزارش کرد که فقط ۱۱ درصد از مردم در ایالات متحده برای سویه‌های فرعی بی‌ای.۴ (BA.4) و بی‌ای.۵ (BA.5)  اومیکرون واکسن یادآور تزریق کرده‌اند.

© The Independent