وزیر نفت: در هیچ‌یک از نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنیم

معاون جواد اوجی به‌تازگی گفته بود: «در زمستان مازوت می‌سوزانیم؛ خیلی هم عادی است«

نیروگاه‌های ایران هم‌زمان با فصل سرما استفاده از سوخت مازوت را آغاز می‌کنند-فراز

در حالی‌ که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی استفاده از سوخت‌های حاوی گوگرد در صنایع و نیروگاه‌ها را تایید کرده بود، جواد اوجی، وزیر نفت، هرگونه مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها را انکار کرد و مدعی شد که نه سال ۱۴۰۰ و نه امسال، در هیچ‌یک از نیروگاه‌های تهران از نفت‌کوره و مازوت استفاده نشده است.

او این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که شواهد حاکی از افزایش پنج‌ برابری دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران است.

بر مبنای گزارش خبرگزاری ایسنا، جواد اوجی روز چهارشنبه ۳۰ آذر در حاشیه نشست هیئت دولت، ادعا کرد که وزارتخانه‌اش در کانال تولید روزانه سه میلیون بشکه نفت قرار دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره علت آلودگی هوای کلانشهرها به‌خصوص تهران، گفت که گازرسانی به نیروگاه‌ها در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است و در هیچ‌یک از نیروگاه‌های استان تهران از نفت‌کوره و مازوت استفاده نمی‌شود.

وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی در حالی ادعای افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها را مطرح کرد که کمی پیش‌تر در توجیه کمبود جدی گاز در کشور گفته بود مشترکان پرمصرف در قبض‌های دی‌ماه «نقره‌داغ» می‌شوند.

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی به این سخنان اوجی واکنش نشان دادند و به او کنایه زدند که چند ماه پیش درباره «زمستان سخت اروپا» هشدار داده بود، اما اکنون خود با چالش اساسی کمبود گاز در ایران مواجه است.

صنایع و نیروگاه‌های ایران هم‌زمان با فصل سرما، استفاده از سوخت مازوت را آغاز می‌کنند اما سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید استفاده از مازوت در نیروگاه‌های مجاور شهر ممنوع است. با این حال به نظر می‌رسد نیروگاه‌ها و صنایع با چراغ سبز دولت، از مازوت‌ استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی،‌ در حالی‌ که برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی هرگونه مصرف مازوت را انکار می‌کنند، برخی دیگر از مقام‌ها استفاده از آن در نیروگاه‌ها را تایید کرده‌اند.

در روزهای گذشته اخباری درباره افزایش پنج‌ برابری دی‌اکسید گوگرد در تهران منتشر شد. هم‌زمان با قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت قرمز، عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، در مصاحبه‌ای با ایسنا، افزایش مصرف سوخت‌های سنگین را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: «طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ آذر، افزایش پنج برابری غلظت دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران را شاهد بودیم که این نشان می‌دهد برخی صنایع به استفاده از سوخت‌های حاوی گوگرد اقدام کرده‌اند.» 

او هشدار داد که افزایش دی‌اکسید گوگرد در هوا عفونت بخش فوقانی سیستم تنفس را در پی دارد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، نیز روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، در نشست خبری هفتگی‌ خود با استناد به بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور، قصور وزارت نفت در موضوع آلودگی‌ هوا را تایید کرد و گفت: «بر اساس گزارش سازمان بازرسی، عملکرد وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌ زیست در زمینه ارتقا کیفیت سوخت مصرفی ضعیف بوده است.»

حتی جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، هم به‌تازگی در مصاحبه‌ای، استفاده از مازوت را تایید کرد و استفاده از گازوئیل و مازوت در شرایط کمبود گاز را «ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و رویه‌ای متداول در دنیا» دانست.

وزیر نفت پیش‌تر نیز درباره افزایش درآمدهای فروش نفت و وصول آن‌ها ادعاهایی را مطرح کرده بود اما اندکی بعد، انتشار گزارش دیوان محاسبات اثبات کرد که گزارش‌های او واقعی نبوده‌اند. در همین راستا، کارکنان صنعت نفت در عسلویه در آخرین تجمع اعتراضی‌ خود، در واکنش به اظهارنظرهای خلاف‌واقع جواد اوجی، شعارهایی مانند «وزیر دروغگو نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند.