خیزش سراسری مردم در رسانه‌های جهان؛ بیداری روح باستانی ایران‌زمین

«وقتی یک رژیم ظالم قدرت ترساندن مردم را از دست داد، دیگر نمی‌تواند بر آن‌ها حکومت کند»

پیام ایرانی‌ها اکنون بلند و واضح است؛ جمهوری اسلامی باید برود - AFP

اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد و شجاعت معترضان که در برابر سرکوب‌های شدید جمهوری اسلامی مقاومت می‌کنند و از تلاش برای سرنگونی حکومت دست برنمی‌دارند، در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. رسانه‌های مختلف ضمن اشاره به تهدیدهای چندین باره مقام‌ها جمهوری اسلامی و ارعاب معترضان، تاکید می‌کنند که برای مردم آزادی‌خواه ایران، این تهدیدها دیگر کارساز نیستند.

یورونیوز: مخالفت با اصل جمهوری اسلامی

یورونیوز روز سه‌شنبه بیستم دسامبر (۲۹ آذر) در گزارشی، این سوال را مطرح کرد که چه چیزی خیزش سراسری مردم ایران را از اعتراض‌های قبلی متمایز می‌کند؟ این رسانه در پاسخ به این سوال نوشت: «برای اولین بار در تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی، وحدت منحصربه‌فردی بین اقوام وجود دارد؛ همه یک شعار می‌دهند و مطالبه آن‌ها یکی است. ایرانی‌ها برای دهه‌ها روی ایده‌ای که رهبران اصلاح‌طلب وعده داده بودند، سرمایه‌گذاری کردند اما هیچ اتفاقی نیفتاد. پیام اکنون بلند و واضح است؛ خود جمهوری اسلامی باید برود.»

در گزارش یورونیوز آمده است: «با اینکه عمدتا نسل جوان‌تر به خیابان آمده‌اند، آنچه دیده می‌شود این است که ایرانیان از هر سن، قومیت و جنسیت به تظاهرات پیوسته‌اند. رامیار حسنی، سخنگوی سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در این زمینه می‌گوید که زنان موج این اعتراض‌ها را آغاز کردند اما بقیه به آن‌ها پیوستند. حالا زنان و مردان شانه‌به‌شانه هم قرار گرفته‌اند و تمام ایران متحد است. او همچنین تاکید می‌کند که حتی اگر رژیم در ظاهر بتواند برای مدتی این اعتراض‌ها را سرکوب کند، قیام مردم تمام نمی‌شود؛ زیرا ایرانی‌ها اکنون از آستانه انقلاب عبور کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رای نیوز: شکنجه‌های شنیع در زندان‌های جمهوری اسلامی

وب‌سایت شبکه ایتالیایی رای نیوز هم در گزارش جامع، به آخرین تحولات ایران پرداخت و به‌ویژه به آنچه در زندان‌های جمهوری اسلامی بر بازداشت‌شدگان می‌گذرد، اشاره کرد.

در گزارش رای نیوز با عنوان «کتک زدن و اجبار به تجاوز به یکدیگر در زندان‌های ایران» آمده است: «فایل صوتی منتشرشده از علی، راننده تاکسی اصفهانی که در جریان اعتراض‌های پس از مرگ مهسا امینی بازداشت شد، از شکنجه‌های شنیع بازداشتی‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی حکایت دارد. او در این فایل صوتی می‌گوید: آن‌ها ما را به اتاقی بردند و کتک زدند. بعد ما را تهدید کردند و دستور دادند به یکدیگر تجاوز کنیم. روی سقف دوربینی بود که همه‌چیز را فیلمبرداری می‌کرد.»

این رسانه در ادامه، به گزارش‌های دیگر مبنی بر وجود شواهدی از شکنجه بر پیکر افراد هنگام تحویل به اجساد به خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: «استفاده از شکنجه‌های جسمی و روانی بر زندانیان زن و مرد در ایران چیز جدیدی نیست. همان‌طور که برخی منابع خبری اطلاع دادند، پیکر حامد سلحشور ۲۳ ساله چهار روز پس از دستگیری به خانواده‌اش تحویل شد. نیروهای امنیتی به پدرش گفتند که او بر اثر ایست قلبی جان باخته است اما خانواده پس از نبش قبر، روی جسد نشانه‌هایی از جراحات جدی سر و جراحی دیدند.»

ان‌پی‌آر: حاکمان مستاصل ایران

رسانه آمریکایی ان‌پی‌آر نیز به موضوع اعدام‌ بازداشتی‌های خیزش اخیر مردم ایران پرداخت و درباره صدور احکام سنگین برای معترضان هشدار داد.

در گزارش این رسانه آمده است: «مقام‌های ایرانی که از سایر تلاش‌ها برای سرکوب قیام مردم ناامید شده‌اند، حالا به اعدام معترضان رو آورده‌اند. با خشم حکومت، تعداد بیشتری از ایرانیان ممکن است در معرض خطر اعدام قرار بگیرند. این اعدام‌ها که با بهانه «محاربه» انجام می‌شوند، پاسخ تهران به اعتراض‌هایی‌اند که پس از مرگ مهسا امینی سراسر کشور را فرا گرفت. استفاده از چنین ابزاری نشان می‌دهد که رهبر روحانی ایران احساس می‌کند جز استفاده از نیروی وحشیانه برای سرکوب ناآرامی‌ها گزینه‌‌ای ندارد. با این حال تلاش مردم برای سرنگونی رژیم روحانیون حاکم بر ایران ادامه دارد.»

جوییش نیوز سیندیکیت: نابودی آیت‌الله‌های مرگ‌اندیش و تاریکی‌خواه

پایگاه خبری جوییش نیوز سیندیکیت در یادداشتی با عنوان «معترضان ایرانی یک سلاح مخفی دارند» نوشت: «کیش شهادت و مرگ که آیت‌الله‌‌ها ترویج می‌کردند نتیجه معکوس داشت و ممکن است خود آن‌ها را نابود کند.»

نویسنده یادداشت این رسانه اسرائیلی تاکید کرد: «با اینکه گفته می‌شود قیام بدون رهبر و فاقد منابع مالی مردم ایران ممکن است به نتیجه نرسد، احتمال زیادی وجود دارد که چنین تحلیلی درست نباشد. حضور مداوم مردم ایران طی سه ماه گذشته نشان می‌دهد که آن‌ها به این یقین رسیده‌اند که رژیم حاکم نابود خواهد شد. حکومت ایران از سرکوب خشونت‌بار و حتی ابزار اعدام در مقیاس وسیعی استفاده کرده اما نتوانسته است مردم را به خانه‌هایشان بازگرداند. وقتی یک رژیم ظالم قدرت ترساندن مردم را از دست داد، دیگر نمی‌تواند بر آن‌ها حکومت کند.»

او در ادامه تحلیل خود، به ترویج فرهنگ شهادت‌پروری و شجاعت در برابر ظالمان اشاره کرد و افزود: «این مقاومت مردم را خود رژیم ایجاد کرده است. جمهوری اسلامی برای تلقین ایدئولوژی‌هایش به کودکان و بزرگسالان ده‌ها سال زمان صرف کرد. آیت‌الله‌ها به ایرانی‌ها یاد داده‌اند که از مرگ نترسند، بنابراین آن‌ها نمی‌ترسند؛ حتی اگر مرگ از سمت خود آیت‌الله باشد. آیت‌الله‌ها می‌خواهند ایده بی‌ارزش بودن زندگی به شکلی تمامیت‌خواهانه در اختیار خودشان باشد اما این دیگر برای جوانان ایرانی جذابیتی ندارد. آن‌ها آزادی می‌خواهند و حاضرند برای رسیدن به آزادی خطر کنند.»

در پایان یادداشت جوییش نیوز سیندیکیت، می‌خوانیم: «روح کهن تمدن پارسی همواره روح روشنایی و حیات بوده است اما آیت‌‌الله‌های بی‌رحم و متکبر آن را مصادره کرده‌اند. خدای روحانیون حاکم بر ایران خدای بدبختی است؛ جایی که زندگی به‌راحتی با مرگ مبادله می‌شود و جهنمی که جهان است، با بهشت ​​آخرت معامله می‌شود. باید امیدوار بود که به منظور غلبه بر کیش مرگ، برای بیداری دوباره روح باستانی ایران زمین تلاش شود. پس از سقوط رژیم، چنین تلاشی مهم‌ترین اما دشوارترین کار خواهد بود.»