مردم هفتم آیدا رستمی را به تجمع ضد حکومتی تبدیل کردند؛ گسترش اعتصاب پزشکان

سناریوهای حکومتی دلیل کشته‌شدن آیدا رستمی، را ابتدا «تصادف» و سپس «سقوط از پل هوایی» عنوان کردند، اما مردم با شعار «آیدای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» بر کشته‌شدن او به‌دست نیروهای سرکوبگر تاکید کردند

مراسم هفتم دکتر آیدا رستمی، پزشک معترضان زخمی، روز سه‌شنبه، ۲۹ آذرماه، با حضور گسترده مردم برسر مزارش در گرگان به تجمع ضدحکومتی با  شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «این گل پرپرشده، هدیه به میهن شده» و «آیدای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» تبدیل شد. همزمان اعتصاب پزشکان، دستیاران و دانشجویان پزشکی در شهرهای مختلف درحال گسترش است و ازجمله، در روز سه‌شنبه، دانشجویان و دستیاران پزشکی بیمارستان رسول اکرم تهران برای دومین روز اعتصاب کردند.

مردم معترض با حضور گسترده برسر مزار آیدا رستمی، پزشک معترضان زخمی، که دوشنبه ۲۱ آذر مفقود و سپس پیکر بی‌جانش همراه با آثار شکنجه و ضرب‌و‌جرح شدید تحویل خانواده‌اش شد، در امامزاده عبدالله گرگان مراسم هفتم او را به تجمعی اعتراضی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

مردم معترض در هفتم آیدا رستمی، با سردادن شعار «آیدای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن»، ضمن رد ادعاهای حکومتی درباره نحوه مرگ این پزشک جوان، بر کشته‌شدن او به‌دست نیروهای سرکوبگر تاکید کردند.

در جریان مراسم هفتمین روز درگذشت آیدا رستمی در امامزاده عبدالله گرگان، مردم معترض همچنین شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» و «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» سر دادند.

آیدا رستمی، پزشک عمومی بود که به همراه چند دانشجو به درمان معترضان زخمی کمک می‌کرد. او شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر، پس از پایان شیفت کاری خود در بیمارستان چمران، با مادرش تماس گرفت، اما پس از آن دیگر خبری از او نشد.

درحالی که خانواده‌‌ رستمی پس از مفقود شدنش در جست‌وجوی یافتن خبری از این پزشک بودند، به کلانتری شهرک اکباتان فراخوانده شدند و در آنجا، کلانتری نامه‌ای به آن‌ها داد که در آن اعلام شده بود فرزندشان در اثر «تصادف» جان باخته است.

سایت بهار نیوز به نقل از خانواده این پزشک جوان نوشت که آن‌ها در مراجعه به پزشکی قانونی برای شناسایی و تحویل پیکر دختر پزشکشان، «پیکر آیدا را با دست شکسته و له‌شدن یک طرف صورت همراه با تخلیه و بخیه چشم» مشاهده کرده‌ و تحویل گرفته‌اند.

پیکر بی‌جان آیدا رستمی را خانواده‌اش یک روز بعد، چهارشنبه ۲۳ آذر، به زادگاه او، یعنی شهر گرگان، انتقال دادند و در امامزاده عبدالله این شهر به خاک سپردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی افشای کشته‌شدن آیدا رستمی و بازتاب‌های گسترده آن، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، روز شنبه ۲۶ آذر مدعی شد که این پزشک در اثر «سقوط از پل هوایی» جان خود را از دست داده است.

خبرگزاری قوه قضاییه در ادعای خود عنوان کرد: «در ۲۱ آذر فوت مشکوک یک خانم ( سقوط از پل هوایی) به کلانتری ۱۳۵ آزادی گزارش شد که بلافاصله اکیپ بررسی صحنه قتل پلیس آگاهی در محل حاضر شدند و پس از بررسی‌های اولیه پلیسی در محل حادثه، متوفی به هویت آیدا رستمی ۳۶ ساله (پزشک عمومی) به پزشکی قانونی منتقل شد.»

خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی در ادامه افزود: «در تن‌پیمایی انجام‌شده از متوفی، آثار شکستگی در قسمت‌های مختلف بدن مشهود بود و با بررسی‌ها و تحقیقات انجام‌شده، مشخص شد که آیدا رستمی در روز حادثه به همراه یک مرد روی پل هوایی در حوالی منطقه آزادی تهران در حال مشاجره لفظی و فیزیکی بوده که از پل عابر پیاده به پایین سقوط کرده است.»

بعد از سناریو «تصادف» کلانتری و سناریو خبرگزاری قوه قضائیه مبنی‌بر «سقوط از پل هوایی حین مشاجره با یک مرد»، این سناریو برای سومین‌بار در شامگاه شنبه ۲۶ آذر ازسوی صداوسیمای جمهوری اسلامی دچار تغییراتی شد.

سیمای جمهوری اسلامی تصاویری از فردی با لباس زندان پخش کرد که صورتش محو شده بود و او را «مرد همراه آیدا رستمی هنگام سقوط از پل هوایی» معرفی کرد. در تصاویر سیما، فردی که چهره‌اش قابل تشخیص نیست، مدعی شد که خواستگار آیدا رستمی بوده و این پزشک جوان «عصر دوشنبه ۲۱ آذر» به محل کارش رفته است، اما به دلیل اختلاف نظر، به یک رستوران رفته‌اند تا با هم صحبت کنند.

در سناریو صداوسیما این مرد مدعی شد که نقشی در سقوط نداشته است و «پس از بالا گرفتن تنش میان خودش و آیدا رستمی، روی یک پل هوایی رفته‌اند، اما پس از بحث تند، او آیدا رستمی را چند دقیقه روی پل تنها گذاشته و وقتی بازگشته، مشاهده کرده که این پزشک به پایین سقوط کرده و با صورتی خونین کف خیابان افتاده است».

اما به‌دنبال سناریوهای متناقض حکومتی، جمعیت امام علی در بیانیه‌ای تایید کرد که آیدا رستمی سال‌ها از پزشکان داوطلب این جمعیت برای مداوای رایگان خانواده‌ها و کودکان حاشیه‌ شهر تهران بوده است.

این جمعیت با تاکید بر اینکه «آیدا رستمی علاوه‌بر همکاری مستمر با گروه درمان جمعیت در زلزله کرمانشاه، معاینات کودکان در محلات حاشیه و لیگ پرشین، فعالیت‌های درمانی انسان‌دوستانه زیادی داشت»، افزود: «امید دارد عاملان این جنایت روزی در دادگاه صالح مجازات شوند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تاکنون، دلیل کشته‌شدن بسیاری از معترضان را «سقوط از ارتفاع، خودکشی، مصرف الکل، سکته و ایست قلبی، تصادف» و موارد مشابه اعلام کرده‌اند اما در بسیاری موارد، خانواده‌های این معترضان سرانجام فاش کرده‌اند که آ‌ن‌ها به دست نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند.

همزمان با کشته‌شدن آیدا رستمی، پزشک معترضان زخمی، تعدادی از پرستاران و پزشکان و کادر درمان نیز در شهرهای مختلف به‌دنبال ارائه خدمات درمانی و انتشار توصیه‌هایی برای کمک به معترضان زخمی، از کار تعلیق یا اخراج شده‌ و تعدادی نیز بازداشت شده‌اند.

دکتر شورش حیدری در بوکان، به اتهام ارائه توصیه‌هایی برای درمان معترضان زخمی در اینستاگرام بازداشت شده است.

دست‌کم سه پزشک به نام‌های یاسر رحمانی‌راد، بهنام اوحدی و همایون افتخاریان و یک پرستار هم که از شهرهای تهران و خرم‌آباد برای ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی راهی شهر مهاباد شده بودند، ۱۳ آذرماه در هتل محل اقامت خود بازداشت شدند.

ایمان نوابی، از جراحان بیمارستان کوثر سنندج، نیز یکی از پزشکانی است که در شهر سنندج به‌دلیل ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی بازداشت شده است. نیروهای سرکوبگر این پزشک را سه‌شنبه پانزدهم آذرماه «پس از پایان شیفت کاری» و «در حال خارج شدن از بیمارستان کوثر سنندج» بازداشت کردند.

بازداشت این پزشکان درحالی صورت گرفته است  که تاکنون تعدادی از پزشکان در شهرهای مختلف ازجمله مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و دیگر شهرها به‌دلیل شرکت در تجمع‌های اعتراضی پزشکان بازداشت شده‌اند و قوه قضائیه «دکتر حمید قره‌حسنلو» را نیز پس از بازداشت در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی به اعدام محکوم کرده است.

همزمان از دو روز پیش اعتراض و اعتصاب جمعی از پزشکان، رزیدنت‌ها و دانشجویان پزشکی در تعدادی از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران آغاز شده است.

این اعتصاب‌ها ابتدا با اعتصاب دانشجویان و رزیدنت‌های پزشکی بیمارستان رسول اکرم تهران در روز دوشنبه آغاز شد و روز سه شنبه نیز برای دومین روز ادامه یافت.

«خط فقر ۱۸ میلیون، حقوق رزیدنت ۶ میلیون»، «هر یه نفر تعلیق شه، هزار نفر پشتشه» و «رزیدنت بیدار است، از حرف زور بیزار است»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» ازجمله شعارهای رزیدنت‌ها در این اعتصاب است.

همزمان گزارش‌ها حاکی از گسترش این اعتصاب به دیگر مراکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران، ازجمله بیمارستان فیروزآبادی و تعداد دیگری از شهرها از جمله دانشگاه علوم پزشکی همدان، است.

تشکل‌های پزشکان، ازجمله «انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران»، هفته گذشته در نامه‌ای به مقام‌های حکومتی هشدار دادند که جامعه پزشکان و کادر درمان ایران از سرکوب‌های انجام‌شده علیه مردم، «متاسف و ملتهب» است.