وزیر اقتصاد نگرانی‌ دولت از خروج ارز و سرمایه از ایران را تایید کرد

احسان خاندوزی رسانه‌ها و جریان‌های خارج از ایران را دلیل اصلی ناامنی اقتصادی و افزایش نرخ ارز خواند

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی، که روز سه‌شنبه ۲۹ آذر در یک نشست خبری شرکت کرده بود، اخبار مربوط به نگرانی‌های دولت از بیرون کشیدن سپرده و سرمایه‌های ارزی مردم از بانک‌ها را تایید کرد.

خاندوزی «ناامنی فضای کشور» در ماه‌های شهریور و مهر را مسبب «ناامنی در فضای اقتصادی» آبان و آذر دانست.

مسئول تصمیم‌گیری سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی گفت: «دلیل اصلی ناامنی فضای اقتصادی و افزایش قیمت ارز جریان‌هایی‌اند که مردم را به خروج ارز و سرمایه از کشور یا تبدیل منابع و سرمایه‌های بانکی به ارز تشویق می‌کنند.»‌

خاندوزی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز و وضعیت وخیم اقتصادی را «رسانه‌های خارجی» معرفی کرد و گفت: «وقتی ایران‌اینترنشنال دیشب و پریشب رسما برنامه می‌‌گذارد و درباره بانک و ارز می‌گوید، مشخص است که این تلاطم‌ها با بنیان‌های اقتصادی سازگار نیست و نقطه شروع آن ناشی از جریان‌هایی است که مردم را به این سمت سوق می‌‌دهند که ارز از کشور خارج کنید یا منابع مالی خود را به ریال و ارز نقد تبدیل کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزهای گذشته در فضای مجازی کارزاری با موضوع بیرون کشیدن سرمایه‌های مردم از بانک‌های جمهوری اسلامی به راه افتاد؛ کارزاری که کارایی آن در میان اقتصاددانان، موافقان و مخالفان زیادی دارد.

مسعود خوانساری، عضو اتاق بازرگانی تهران، روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، اعلام کرد که تازه‌ترین آمار و ارقام نشان می‌دهند که دولت‌های جمهوری اسلامی در ۱۰ سال اخیر، «به جای جذب سرمایه با بحران خروج سرمایه از کشور مواجه بوده‌اند».

او گفت: «در شرایط موجود، بانک‌ها به تامین منابع مالی بنگاه‌ها علاقه‌‌ای ندارند؛ شاید هم امکان تامین آن را ندارند.»

بر اساس آمار وزارت صمت، در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، بانک‌ها کمتر از هشت درصد تقاضاهای صنایع برای دریافت تسهیلات را پذیرفته‌اند.

خوانساری در بخش دیگری از مصاحبه خود، خاطرنشان کرد: «اگر در ماه‌های آینده قیمت ارز و تورم کنترل نشود و مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی رفع نشود، اشتغال و تولید در ایران با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.»

بیشتر از اقتصاد