کمال خرازی: اگر بخواهیم می‌توانیم بمب اتم بسازیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: اعتراض‌های اخیر در ایران «جنگ هیبریدی» بود

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی، می‌گوید که «اگر بخواهیم، می‌توانیم بمب اتم بسازیم ولی قصد آن را نداریم».

به گزارش ایسنا، خرازی که در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران سخنرانی می‌کرد، با اشاره به «توانمندی‌های هسته‌ای ایران» ادعا کرد: «زمانی که من وزیر امور خارجه بودم، طرف‌های اروپایی حاضر نبودند با این موضوع که ایران ۱۵ سانتریفیوژ داشته باشد موافقت کنند، اما در حال حاضر ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش داریم و با توجه به توانمندی‌های ایران در زمینه دانش هسته‌ای، غربی‌ها ناچار شدند با ایران مذاکره کنند.»

او ضمن طرح مجدد این ادعا که جمهوری اسلامی درصدد تولید بمب هسته‌ای نیست، اما توانایی آن را دارد، افزود: «از نظر اعتقادی، تولید بمب را حرام می‌دانیم و از نظر راهبردی نیز تاکید داریم که تولید بمب راهگشا نیست؛ زیرا اگر ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود، کشورهای دیگر در منطقه نیز در یک مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند. ما خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و می‌گوییم که سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در منطقه نیز باید نابود شوند.»

مشاور ارشد علی خامنه‌ای پیش از این، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، هم تهدید ساخت بمب اتم را مطرح کرده و گفته بود: «ما توانستیم در عرض چند روز اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کنیم و می‌توانیم به‌راحتی اورانیوم با غنای ۹۰ درصد تولید کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای خرازی مبنی بر تمایل نداشتن جمهوری اسلامی به ساخت بمب اتم در شرایطی است که اندیشکده دیوید آلبرایت اوایل همین ماه در گزارشی جدید، هشدار داد که ممکن است جمهوری اسلامی تلاش‌های خود برای ساخت چند سلاح اتمی «خام» را ظرف مدت شش ماه، افزایش داده باشد. بر اساس این گزارش به قلم دیوید آلبرایت، مدیر موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، که روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) منتشر شد، کوتاه‌تر شدن زمان لازم برای ساخت سلاح اتمی در ایران ممکن است تهدیدی جدی‌تر از آن باشد که قبلا تصور می‌شد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای دو گزینه دارد: یکی تولید موشک هسته‌‌ای تمام‌عیار که دو سال وقت می‌برد و دیگری تسریع کارها و پیشروی به سمت ساخت یک بمب «خام». آلبرایت می‌گوید که روحانیون حاکم بر ایران می‌توانند به‌آسانی هر دو مسیر را به موازات هم پیش ببرند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش، تاکید کرد که تهران آماده است به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، «به شرط آنکه طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان عمل کنند». او مسئله پادمانی مطرح‌شده از سوی آژانس را هم «موضوعی قدیمی» خواند و اظهارامیدواری کرد که مسائل باقی‌مانده در سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران حل شوند.

خرازی در بخش دیگری از گفته‌های خود، خیزش سراسری مردم ایران را «جنگ هیبریدی» (ترکیبی) نام داد و از «مداخلات کشورهای غربی در امور داخلی ایران» انتقاد کرد و افزود: «آنچه در ایران رخ داد، صرفا یک مسئله داخلی نیست، بلکه یک جنگ هیبریدی بود. این جنگی بود که برخی گروه‌های تروریستی و دستگاه‌های اطلاعاتی تعدادی از کشورها نیز در آن درگیر بودند. آن‌ها این جنگ را از قبل طراحی کرده و منتظر بودند که این آتش را برافروزند و فوت مهسا امینی این بهانه را به دست آن‌ها داد.»

وزیر امور خارجه محمد خاتمی در ادامه سخنانش ادعا کرد که ایرانی‌ها حق اعتراض دارند. این در حالی است که هم‌زمان با انتشار گزارش جدید سازمان حقوق بشر ایران از آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر، مدیر این سازمان تصریح کرد که جمهوری اسلامی نتوانسته است اعتراض‌ها را فرو بنشاند و می‌خواهد با اعدام، ترس را حاکم کند.

بر اساس آخرین آماری که سازمان حقوق بشر ایران منتشر کرد، از شروع اعتراض‌های جاری و خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، دست‌کم ۴۶۹ نفر کشته شده‌اند و ۳۹ معترض بازداشتی در خطر اعدام قرار دارند. این سازمان مستقر در نروژ اعلام کرد که در میان کشته‌شدگان، ۶۳ نفر کودک (از جمله ۹ دختر) و ۳۲ نفر زن‌اند. بنا بر اعلام این سازمان، افزایش این آمار نسبت‌ به گزارش قبلی بیشتر مربوط به معترضانی است که طی دو ماه اول اعتراض‌ها کشته شدند، اما این سازمان اکنون موفق شده است آن‌ها را تایید کند. 

کمال خرازی با انتقاد از بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهای مطرح‌شده در مورد تمامیت ارضی ایران، گفت: «امیدواریم دیگر چنین خطاهایی از سوی چینی‌ها رخ ندهد و خطای صورت‌گرفته به صورت کامل، جبران شود.»