اسلامی: ایران به قطب ساخت نیروگاه‌های اتمی تبدیل خواهد شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مدعی شد قصد دارد ایران را قطب ساخت نیروگاه‌های اتمی مبدل کند

پیش از این اعلام شده بود پروژه راه‌اندازی سایت هسته‌ای پرتودهی گاما با همکاری کشورهای هند، روسیه و مجارستان انجام شده است- HO / Iranian Presidency / AFP

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ادعا کرد که ایران به قطب ساخت نیروگاه‌های اتمی تبدیل خواهد شد.

او که برای افتتاح پروژه پرتودهی گاما به بناب سفر کرده است، گفت: «امروز دنیا با بحران سوخت مواجه است و تقریبا تمامی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی به احداث نیروگاه‌های اتمی روی آوردند. ما در این زمینه، یک غفلت چندین ساله داریم و باید بتوانیم با اجرای این برنامه در سال‌های آینده، ایران را به یکی از قطب‌های ساخت و طراحی نیروگاه‌های اتمی تبدیل کنیم.»

اسلامی ادامه داد: «در سال اول دولت، برنامه‌ریزی برای توسعه کاربرد پرتوها در دستور کار قرار گرفت و سند جامع توسعه در سطح کشور مطالعه و طراحی شد. بر اساس این سند، ۱۲ نقطه در کشور شناسایی شد که بتوان در حوزه کشاورزی از آن‌ها استفاده کرد.»

اسلامی گفت: «ما تنها یک سیستم پرتودهی داشتیم که در این منطقه، بخش محدودی از آن استفاده می‌کردند. با خلاقیت و نوآوری که انجام شد، همکاران متعهد و غیرتمند ما توانستند یک سیستم واقعی پرتابل پیشرفته طراحی کنند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «به‌زودی، اولین نمونه بومی در اولین سایت در یکی از استان‌های ایران نصب و راه‌اندازی خواهد شد. ظرفیت‌سازی خط تولید این سامانه پرتودهی گاما در مرکز بناب ایجاد شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکید اسلامی بر بومی بودن این فناوری و همچنین تبدیل ایران به قطب ساخت و طراحی نیروگاه‌های اتمی در حالی‌ است که پیش از این اعلام شده بود پروژه راه‌اندازی سایت هسته‌ای پرتودهی گاما با همکاری هند، روسیه و مجارستان صورت گرفته است. رضا رفیعی، مدیر این پروژه و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «شار پرتو ایرانیان»، اعلام کرده بود که وجود این سایت، کمک بزرگی برای صادرکنندگان است تا محصولات خود را به صورت استانداردشده به دیگر کشورها ارسال کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرد که برای نصب تجهیزات سامانه گاما در سه سال آینده برنامه گسترده‌ای دارد. اسلامی تاکید کرد: «موضوعی که برای ما بسیار حائز اهمیت است، این است که بتوانیم کاربردهای فناوری هسته‌ای را به صورت روزافزون در کشور گسترش دهیم. در موضوع تولید برق هسته‌ای که یکی از نیازهای کشور است، هدف‌گذاری ۲۰ ساله را در نظر گرفتیم.»

این در حالی‌ است که ایران در ماه‌های اخیر در چالشی بزرگی با غرب درگیر است. سرنوشت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تحریم‌ها کماکان در هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست در صورت امضا نشدن توافق احیای برجام، چه سرنوشتی در انتظار ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد بود.