وزير ارشاد دولت رئیسی: حجاب هم شرعی است و هم قانونی، باید اجرا شود

مصوبه دولت سیزدهم در ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱ زمینه تشدید فشار بر زنان مخالف حجاب اجباری را فراهم کرد

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی، از تغییراتی در مصوبه «عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی» خبر داد، اما تاکید کرد که «حجاب اجباری» اکنون در «کنار امر شرعی، یک امر قانونی است و باید اجرا شود.»

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه شنبه، ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر)، در یک برنامه‌ تلویزیونی گفت: «امروز عفاف و حجاب یک امر قانونی در کنار امر شرعی شده است و باید آن را در کشور اجرا کنیم.»

اسماعیلی گفت که مصوبه حجاب و عفاف در اوایل دهه ۱۳۸۰ در شورای فرهنگ عمومی تدوین و تصویب شده است و پس از آن، در سال ۱۳۸۴، همان مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده و به تصویب این شورا رسیده است.

او تاکید کرد که مصوبه عفاف و حجاب از ۱۷ سال پیش در حال اجرا است، و مدعی شد که «جامعه ایرانی یک جامعه عمیقا عفیف» و طرفدار «حجاب» است که «دچار یک فراز و نشیب‌هایی» است و «درباره کیفیت اجرای حجاب اجباری بین مردم اختلاف‌نظر» است.

 وزیر ارشاد به دستور ابراهیم رئیسی در جلسه ۱۴ تیر ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای «اجرای کامل مصوبه سال ۸۴ حجاب و عفاف»، اشاره‌ای نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیلی همچنین با اشاره به سابقه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حجاب اجباری، افزود: «به سابقه‌ کار در وزارتخانه که نگاه می‌کنیم، گاه دچار حرکت مطلوب نبوده و در دوره‌های مختلف به سلیقه‌ مدیران گره خورده است، اما ما تلاش کردیم که وظیفه خود را انجام دهیم. در حوزه مد و لباس، کتاب و نشر و سایر بخش‌ها، مسئولیت‌های روشنی داریم که سعی کردیم به آن‌ها عمل کنیم.»

وزیر ارشاد دولت رئیسی در ادامه گفت «کارگروه مد و لباس» زیر نظر شورای فرهنگ عمومی آمده است، چون شورای فرهنگ عمومی، عملیاتی‌ترین بخش است و در حال حاضر بسترهای اجرای قانون حجاب به صورت کامل انجام شده است، اما از سال ۸۷ مدیریت عفاف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شده است.

اسماعیلی گفت اخیرا با نظر ابراهیم رئیسی، «مقامات مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردند مطابق با اقتضای فعلی، قانون را به‌روزرسانی کنند و ما شاهد تغییراتی هستیم.»

او گفت معتقد است «اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل خود وزارت فرهنگ و ارشاد و صداوسیما» پیشتاز حجاب اجباری نباشند «حتما دچار مشکل خواهیم شد و اگر ما عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، اصلا نیازی به پلیس نیست».

اسماعیلی تاکید کرد که حجاب اجباری در «نظام برنامه‌ریزی فرهنگی» کشور و «در سطوح مختلف، شامل مدرسه، دانشگاه، سینما و تلویزیون، معیارهای زندگی عفیف ایرانی ـ اسلامی، آنطور که باید به نمایش گذشته نمی‌شود»، و در نتیجه «طبیعی است که با نسلی مواجه شویم که بخشی از آن از نظام فاصله گرفته باشند و اگر بخواهیم اصلاحی اتفاق بیفتد، بخش‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، به «سلیقه‌ای» بودن صدور مجوزهای آثار فرهنگی-هنری نیز اشاره کرد و  گفت «سلیقه‌ای بودن» صدور مجوز، باید حذف شود.

اسماعیلی درباره تاثیر «سلیقه» در صدور مجوز آثار فرهنگی و هنری گفت: «درباره یک موضوع واحد، در مقطعی به آن ایراد گرفته می‌شده، اما در مقطعی دیگر نه. برخی هنرمندان هم همین شکایت را داشته‌اند. ما سعی کردیم سلیقه را کمرنگ کنیم تا همه بدانند که معیار چیست و با یک تفاهم بخواهند درباره یک اثر قضاوت کنند.»

وزیر ارشاد اسلامی دولت رئیسی همچنین گفت در این دولت، «در کنار شعارهای مختلف، به قانونگرایی در حوزه فرهنگ به عنوان یک اصل مسلم توجه می‌کنیم و چون سلیقه در حوزه فرهنگی خیلی وجود دارد، باید تلاش کنیم تا حد امکان، سلایق را به سنجه‌های قابل‌عرضه تبدیل کنیم.»

اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد ابراهیم رئیسی درباره اجرای «حجاب اجباری» در حالی بیان می‌شود که رعایت حجاب بیش از چهار دهه پیش، با دستور روح‌الله خمینی، در ایران اجباری شد.

محمدمهدی اسماعیلی همچنین اشاره‌ای به جلسه ۱۴ تیر ۱۴۰۱  شورای عالی انقلاب فرهنگی نکرد که در آن، ابراهیم رئیسی با این ادعا که کاهش رعایت حجاب اجباری در کشور ناشی از ««ترویج فساد سازمان‌یافته در جامعه اسلامی» است، دستور «اجرای کامل مصوبه سال ۸۴ حجاب و عفاف» را صادر کرد.

در پیامد همین دستور رئیسی بود که فشار بر زنان و فعالیت گشت‌های ارشاد شدت بیشتری گرفت که نخست در اواخر تیر سال جاری خورشیدی، به بازداشت سپیده رشنو و کارزار اعتراضی «حجاب بی‌حجاب»، و در ادامه به بازداشت و کشته شدن «مهسا امینی» به دست نیروهای گشت ارشاد و پلیس امنیتی اخلاق در ۲۲ شهریور ماه منجر شد و پس از کشته شدن این دختر جوان سقزی و خاکسپاری او در ۲۶ شهریور، خیزش سراسری مردم علیه نظام جمهوری اسلامی آغاز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی بر اجرای حجاب اجباری تاکید می‌کند که خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر)، وارد چهارمین ماه خود شده است.

بیشتر از