دیپلمات قطری: تعلیق دسترسی ما به پارلمان اروپا تهدیدی برای روابط دوجانبه است

قطر در ماه‌های اخیر رویارویی دیپلماتیکی نیز با آلمان داشت

اوا کایلی، معاون رئيس پارلمان اروپا و نماینده یونانی پارلمان، یکی از چهار نفری است که پس از عملیات پلیس که به کشف دست‌کم یک و نیم میلیون یورو پول نقد انجامید، به فساد متهم شد- Qatar's Ministery of Labour / AFP

قطر روز یکشنبه، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، تحقیقات بلژیک را در زمینه فساد و تعلیق دسترسی قطر به پارلمان اتحادیه اروپا را محکوم کرد و گفت که این اقدام می‌تواند بر روابط دو جانبه و عرضه گاز طبیعی، تاثیر منفی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه‌ای که یک دیپلمات قطری صادر کرد، مقام‌های بلژیک را به دلیل انتقاد از قطر و اصرار آنان به استفاده از اطلاعات «نادرست»، هدف انتقاد قرار داد. در بخشی از بیانیه این دیپلمات چنین آمده است: «تصمیم برای اعمال چنین محدودیت تبعیض‌آمیزی که گفت‌وگو و همکاری با قطر را قبل از پایان روند قانونی محدود می‌کند، بر همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی، و نیز بحث‌های جاری پیرامون کمبود انرژی و امنیت جهانی، تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

اوا کایلی، معاون رئيس پارلمان اروپا و نماینده یونانی پارلمان، یکی از چهار نفری است که پس از عملیات پلیس که به کشف دست‌کم یکونیم میلیون یورو پول نقد انجامید، به فساد متهم شد. کایلی از وظایف خود در مسند معاونت پارلمان اروپا برکنار شده است. او و سه نفر دیگر به تشکیل «سازمان بزهکارانه، فساد مالی، و پولشویی» متهم شده‌اند. 

پول کشف‌شده، مظنون به ارتباط با یک کشور حوزه خلیج فارس است و پارلمان اتحادیه اروپا هفته گذشته خواستار تعلیق دسترسی قطر به این نهاد اروپایی شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رسوایی در دوره‌ای بالا گرفته است که بسیاری از کشورهای اروپایی برای تامین گاز طبیعی، به قطر چشم دوخته‌اند. قطر همچنین یکی از کشورهای در تماس با طالبان بوده است که در پی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، به خروج هزاران شهروند اروپایی از این کشور کمک کرده است. 

بیانیه دیپلمات قطر همچنین «قاطعانه» ادعاهایی را که دولت قطر را با رفتار‌های نادرست مرتبط می‌کند، رد کرد. این دیپلمات قطری در بیانیه خود نوشت کشور متبوعش تنها طرفی نیست که در این تحقیقات از آن‌ها نام برده شده، اما منحصرا هدف انتقاد و حمله قرار گرفته است.

دادستان‌های بلژیکی گفتند از بیش از یک سال قبل از یورش‌ها و دستگیری‌های ۱۰ روز گذشته، در مورد فساد در پارلمان اروپا تحقیق می‌کرده‌اند. 

بیانیه دیپلمات قطری همچنین می‌گوید از اینکه دولت بلژیک هیچ تلاشی برای تعامل با دولت قطر برای اثبات حقایق انجام‌ نداده، عمیقا مایوس است. این بیانیه با تاکید بر روابط نزدیک قطر با بلژیک، اشاره می‌کند که قطر تامین‌کننده مهم «ال‌ان‌جی» برای بلژیک است. 

قطر در ماه‌های اخیر رویارویی دیپلماتیکی نیز با آلمان داشت. پس از ابراز تردید وزیر کشور آلمان در مورد میزبانی قطر برای جام جهانی فوتبال به دلیل رفتار قطر با کارگران خارجی، دوحه سفیر آلمان در این کشور را احضار کرد. 

بیشتر از جهان