ایلان ماسک حساب‌‌های تعلیق‌شده روزنامه‌نگاران در توییتر را برمی‌گرداند

ماسک می‌گوید کسانی که «اطلاعات شخصی» او را «منتشر کردند» جان او را به خطر می‌اندازند

حساب کاربری چندین خبرنگار هم که به توییتر و ماسک می‌پرداختند، تعلیق شده است - AFP

ایلان ماسک، رئیس توییتر، روز شنبه گفت حساب‌‌های کاربری چندین روزنامه‌نگار در این رسانه اجتماعی را که تعلیق شده‌اند، دوباره باز خواهد کرد. او آن‌ها را به انتشار اطلاعات خصوصی درباره موقعیت مکانی خود متهم کرده بود.

ماسک پس از آنکه اکثر افراد حاضر در این پلتفرم در پاسخ به نظرسنجی او، به باز شدن دوباره حساب‌ کاربری روزنامه‌نگاران رای دادند، توییت کرد: «این افراد حرف زده‌اند. از حساب‌هایی که موقعیت مکانی مرا پیدا و منتشر کردند، رفع تعلیق خواهد شد.»

روز پنجشنبه، حساب‌ کاربری چندین روزنامه‌نگار که در مورد توییتر و ماسک کار خبری می‌کردند، تعلیق شد؛ اقدامی که ظاهرا شبیه حرکتی خودسرانه از رئیس جدید این شرکت بود.

این حساب‌های تعلیق‌شده عبارت‌ بودند از حساب گزارشگران نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سی‌ان‌ان و سایر نشریات.

ماسک این روزنامه‌نگاران را به انتشار اطلاعات خصوصی فعالیت‌های خود متهم و این کار را «اساسا کاری در راستای هماهنگ کردن قتل» خود توصیف کرد؛ اما برای این ادعای خود هیچ مدارکی ارائه نکرد.

او روز پنجشنبه در گفت‌وگویی در یک اسپیس توییتری، گفت: «اطلاعات شخصی مرا منتشر کردید؛ به همین دلیل تعلیق شدید. همین و بس. تمام.»

این افراد حرف زده‌اند.

از حساب‌هایی که موقعیت مکانی مرا پیدا و منتشر کردند رفع تعلیق خواهد شد.

این رشته‌تعلیق‌ها پس از آن آغاز شدند که توییتر حساب کاربری ایلان‌‌جت (ElonJet) را بست؛ حسابی متعلق به جک سویینی، دانشجویی ۲۰ ساله در فلوریدا، که با استفاده از داده‌هایی که در دسترس عموم است، جت‌های شخصی رئیس اسپیس‌اکس و تسلا را ردیابی می‌کرد.

او گفت: «هر حسابی که موقعیت مکانی کسی را در هر لحظه پیدا و منتشر کند، تعلیق خواهد شد؛ زیرا این کار امنیت جانی آن فرد را در خطر قرار می‌دهد. انتشار لینک وب‌سایت‌هایی که اطلاعات لحظه‌به‌لحظه موقعیت مکانی را ارائه دهند هم مشمول این موضوع می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساب کاربری چندین خبرنگار هم که به توییتر و ماسک می‌پرداختند، تعلیق شده است. او در پاسخ به سوالی درباره علت این ممنوعیت ناگهانی گفت: «خبرنگاران هم مشمول همان ضوابط همگانی انتشار اطلاعات خصوصی می‌شوند.»

چندین گروه در سراسر جهان در مورد این تعلیق‌ها ابراز نگرانی کردند. ورا یورووا، قائم‌مقام امور ارزش‌ها و شفافیت اتحادیه اروپا، گفت که اخبار تعلیق خبرنگاران در توییتر «نگران‌کننده» است.

یورووا گفت: « ایلان ماسک باید آگاه باشد که طبق ضوابط رسانه‌ای کنونی اتحادیه اروپا و مقررات دیجیتالی جدید که سال آینده به اجرا در می‌آید، احترام گذاشتن به آزادی رسانه‌ها و حقوق بنیادی الزامی است. این موارد خط قرمزند و تحریم‌ها به‌زودی اعمال می‌شوند.»

اخبار تعلیق خودسرانه حساب کاربری خبرنگاران در توییتر نگران‌کننده است. ایلان ماسک باید آگاه باشد که طبق قانون خدمات دیجیتالی اتحادیه اروپا احترام گذاشتن به آزادی رسانه‌ها و حقوق بنیادی الزامی است و قانون آزادی رسانه‌های ما پشتوانه آن است. این موارد خط قرمزند و تحریم‌ها به‌زودی اعمال می‌شوند.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد به دلیل فقدان امکان دنبال کردن صفحه‌های تعلیقی دچار«مشکل» شده است و افزود: «آزادی رسانه‌ها را نباید خودسرانه برقرار و لغو کرد.»

ماسک سپس در یک نظرسنجی توییتری، پرسید چه هنگام باید حساب‌هایی را که اطلاعات موقعیت مکانی او را منتشر کردند، از حالت تعلیق در آورد و افزود انتقاد کردن از او اشکالی ندارد اما «منتشر کردن اطلاعات» موقعیت مکانی او به صورت زنده و به «خطر انداختن» خانواده‌اش، اشکال دارد.

پس از آنکه نتایج این نظرسنجی مشخص کرد اکثر پاسخ‌دهندگان می‌خواهند آن حساب‌ها دوباره باز شوند، او روز شنبه گفت حساب‌های تعلیق‌شده دوباره باز خواهند شد.

© The Independent

بیشتر از جهان