درگیری زندانیان و نگهبانان در زندان مرکزی کرج و کشته‌شدن یک زندانی

این درگیری درپی اعتراض زندانیان به انتقال چند زندانی برای اعدام و یورش نگهبانان به معترضان رخ داد؛ همزمان نیروهای امنیتی و یگان ویژه نیز زندان را محاصره کردند

در پی اعتراض زندانیان به انتقال چند زندانی محکوم به اعدام برای اجرای حکم، شنبه شب در «زندان مرکزی کرج»، نگهبانان زندان به زندانیان یورش بردند و رئیس دادگستری استان البرز تایید کرد که دست‌کم یک زندانی در درگیری‌های این زندان کشته شده است.

براساس گزارش‌ها، درگیری‌های شنبه شب (۲۶ آذر ماه) در زندان مرکزی کرج که قوه قضائیه جمهوری اسلامی آن را «ندامتگاه مرکزی کرج» می‌نامد، پس از آن آغاز شد که جمعی از زندانیان به انتقال چند زندانی محکوم به اعدام برای اجرای حکمشان، اعتراض کردند.

پس از اعتراض زندانیان، مسئولان این زندان با به‌کارگیری نیروهای امنیتی و نگهبانان (نیروهای گارد) زندان، به زندانیان معترض حمله کردند که در نتیجه این حمله، در چند بند از «ندامتگاه مرکزی کرج» میان نیروهای امنیتی و زندانیان درگیری‌های گسترده‌ای شکل گرفت.

همزمان صدها نیروی یگان ویژه و نیروهای امنیتی از مناطق دیگر به «ندامتگاه مرکزی کرج» اعزام شدند و این زندان را به محاصره خود در آوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از خشونت شدید نیروهای امنیتی و نگهبانان زندان و استفاده این نیروها از سلاح‌های ساچمه‌ای و جنگی علیه زندانیان معترض در «ندامتگاه مرکزی کرج» است.

اما حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، در سخنانی، «اعتراض زندانیان به انتقال چند زندانی برای اجرای حکم اعدام» را رد کرد و گفت: «درگیری محدود بین زندانیان بند مواد مخدر زندان مرکزی کرج با ورود فوری ماموران حفاظت زندان خاتمه یافت و ادعاهای مطرح‌شده از اساس کذب است و تمام زندانیان حاضر در زندان مرکزی کرج در سلامت کامل به‌سر می‌برند.»

با این حال، رئیس کل دادگستری استان البرز دقایقی بعد از انتشار سخنان اولیه خود، در صحبت‌هایی دوباره، کشته‌شدن دست‌کم یک زندانی در درگیری‌ها زندان مرکزی کرج را تایید کرد، اما مدعی شد که «این زندانی به‌علت پرتاب سنگ ازسوی زندانیان دیگر جان خود را از دست داده است».

رئیس کل دادگستری البرز افزود: «چند نفر از زندانیان نیز زخمی شده‌اند که به دلیل سطح پایین جراحت از سوی بهداری زندان اقدامات درمانی لازم برای آن‌ها انجام شده است.»

فاضلی هریکندی گفت که دو نفر از زندانیان که وضعیت درمانی آنان احتیاج به شرایط بیمارستانی داشت، برای درمان به بیمارستان اعزام شده‌اند.

رئیس کل دادگستری البرز همچنین گفت: «درگیری بین زندانیان بند مواد مخدر زندان مرکزی کرج رخ داد، اما نیروهای یگان حفاظت زندان برای پایان‌دادن به درگیری، زندانیان را به سمت هواخوری زندان هدایت کردند.»

فاضلی هریکندی افزود که هیچ درگیری و تخریبی در داخل بندهای زندان رخ نداده و درگیری بین زندانیان محدود به هواخوری بوده است.

رئیس کل دادگستری البرز گفت: «هم‌اکنون اوضاع زندان آرام است و زندانیان بند مواد مخدر درحال تماس با خانواده‌هایشان هستند.»

 از آغاز خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، این سومین درگیری بزرگ در زندان‌های ایران است. در اولین مورد، حمله نگهبانان زندان (نیروهای گارد) به زندانیان در زندان لاکان رشت در روز ۱۷ مهرماه، چندین کشته و زخمی برجا گذاشت.

پس از آن آتش‌سوزی و انفجار در زندان اوین در ۲۳ مهر‌ماه رخ داد که بنابر اعلام قوه قضاییه، در اثر حمله نگهبانان زندان و همچنین نیروهای امنیتی خارج از زندان، دست‌کم هشت زندانی کشته و ۶۱ زندانی مصدوم شدند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی حاضر به انتشار جزئیات انفجار و آتش‌سوزی در زندان اوین نیست و سخنگوی این قوه گفته که این پرونده «واجد محرمانگی» است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ارتباط رویدادهای پس از وقوع انفجار و آتش‌سوزی در اوین برای دست‌کم ۴۲ نفر از زندانیان آن زندان پرونده قضایی تشکیل داده است.

ارغوان فراهانی، همسر امیرعباس آزرم‌وند، یکی از زندانیان محبوس در اوین، روز چهارشنبه ۲۳ آذر، در رسانه‌های اجتماعی نوشت که ازجمله برای شش زندانی سیاسی، شامل امیرعباس آزرم‌وند، یاشار توحیدی، محمد خانی، رضا سلمان‌زاده، جواد سیدی و میثم گلشنی، در ارتباط با رخدادهای پس از آتش‌سوزی زندان اوین، پرونده‌های جدید تشکیل شده است.

زندان مرکزی کرج با نام رسمی «ندامتگاه مرکزی کرج» یکی از چهار زندان بزرگ مستقر در شهر کرج است. این زندان‌ها و دیگر زندان‌های رسمی جمهوری اسلامی زیر نظر سازمان زندان‌ها وابسته‌به قوه قضائیه جمهوری اسلامی اداره می‌شوند.